Hírek

Cannes 2019: az Okja rendezője nyerte az Arany Pálmát

Paraziták

Ma este kihirdették a cannes-i fesztivál díjazottait: a zsűri Bong Joon-Ho Paraziták című filmjének ítélte az Arany Pálmát. A fesztivál nagydíját pedig a szenegáli-francia-belga koprodukció, Mati Diop Atlantique című filmje kapta.

Az észak-amerikai versenyfilmek alkotói viszont üres kézzel mentek haza: Tarantino, Terrence Malick és Xavier Dolan is. Ahogy két európai veterán, Ken Loach és Marco Bellocchio is. Mivel nem láttuk az összes filmet, csak sejtjük, hogy ennek részben a minőség az oka, és ha bár sok visszatérő név kerül a fesztivál listájára, legalább másokat is díjaznak. Örömmel látjuk, hogy a zsűri nem csak a bűntudatát akarja megnyugtatni, mint például amikor Ken Loach Én, Daniel Blake-je nyerte el az Arany Pálmát, Maren Ade elképesztő Toni Erdmannja pedig semmit nem kapott.

A Paraziták két család életének összefonódásáról szól. Hogyan kerül anyagi kapcsolatba és hazugságspirálba egy szegény család egy gazdag családdal szemben.

Les misérables

A zsűri díját megosztva kapta a párizsi nélkülöző külvárost bemutató Misérables és a Bacurau.

A brazil Kleber Mendonça Filho és Juliano Dornelles Bacurauja egy egész faluról szól anélkül, hogy fontosabb szereplőket kiemelne. Amikor meghal a 94 éves mátriárka, Bacurau gyászoló lakói észreveszik, hogy eltűnt a falu a térképről.

A két izgalmas elsőfilmet, Ladj Ly Misérables-ját és Mati Dioptól az Atlantique-ot bemutattuk a napi tudósításunkban, hamarosan kritika is olvasható lesz róluk:

Cannes 2019: Hektikus első másfél napunk

A legjobb rendezés díja a belga testvérpár alkotók, Jean-Pierre és Luc Dardenne Fiatal Ahmedjéé lett. Ez a film egy muzulmán kamaszról szól, aki vallási fanatikusságból merényletet tervez, ez meghiúsul, utána pedig a javítóintézetben sem terelődnek jobb irányba az események, mert a rendszer sem alkalmas arra, hogy jobb irányba terelje a benne élőket.

Röviden írtunk Céline Sciamma történelmi-szerelmi drámájáról is, a Portrait of a Lady on Fire-ről, amelyet a legjobb forgatókönyv díjával jutalmaztak:

Cannes 2019: Au revoir, Cannes!

A legjobb színésznő Emily Beecham lett, az osztrák Jessica Hausner angol nyelvű filmjének, a Little Joe-nak a főszerepéért (ld. tudósításunkat). A legjobb férfiszereplő pedig Antonio Banderas Almodóvar Fájdalom és dicsőség című filmjében.

A zsűri ezek mellett kiemelte az izraeli Elia Suleiman It Must Be Heaven című alkotását, amelyben E.S. elmegy Palesztinából és megpróbál a világ valamely pontján otthonra találni, Párizstól New Yorkig. Burleszk történet az identitáskeresésről, nemzetiségről, hovatartozásról.

Szatmári Zsófi

Szatmári Zsófi

Szatmári Zsófia francia főszakot és film minort végzett az ELTE-n, majd francia irodalom mesterszakot a Sorbonne-on. A kortárs francia és amerikai költészet és a film kapcsolatáról ír disszertációt. Specializácója a szerzői film, érdekli pedig a film és az irodalom viszonya, a filmek kapcsán felmerülő nyelvi és fordítási kérdések. szatmarizsofi@filmtekercs.hu

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya