Hírek

Cannes 2024: Szexmunkás és oligarchagyerek házasságáról szóló film nyerte az Arany Pálmát

Sean Baker Anora című filmje mellett díjazták Coralie Fargeat brutális testhorrorját, Jacques Audiard gengsztermusicaljét és Jesse Plemonst is.

Szombat este tartották a 77. Cannes-i Filmfesztivál záróünnepségét, amelyen a versenyprogram győzteseit is kihirdették. A zsűrielnök idén Greta Gerwig rendező, forgatókönyvíró, színésznő (Barbie) volt. A zsűri további tagjai Ebru Ceylan török forgatókönyvíró és fotóművész (Elszáradt füvekről), Lily Gladstone amerikai színésznő (Megfojtott virágok), Eva Green francia színésznő (Casino Royale), Nadine Labaki libanoni rendező és forgatókönyvíró (Kafarnaum), Juan Antonio Bayona spanyol rendező és forgatókönyvíró (A hó társadalma), Pierfrancesco Favino olasz színész (Adagio), Kore-eda Hirokazu japán rendező (Szörnyeteg) és Omar Sy francia színész, producer (Életrevalók) voltak. Ők adták át a díjakat 11 nap alatt levetített 22 versenyfilm közül kiválasztott legjobbaknak.

Az Arany Pálma-díjat Sean Baker rendezése, az Anora nyerte, amely egy amerikai sztriptíztáncosnő és eszkort, Anora illetve egy orosz oligarcha fia, Ványa házasságba torkolló, gyors kapcsolatát meséli el, amelyet a fiú szülei azonnal érvényteleníteni akarnak. Baker a Tangerine és a Vörös rakéta után ismét a kaotikus energiák maximumra tekerésével, sok humorral és érzékenységgel mesél, filmje hiteles, szórakoztató és váratlan mélységekig jut el (kritikánk hamarosan!). A második helynek megfelelő Nagydíjat az indiai All We Imagine as Light kapta. Payal Kapadia drámájának három főszereplője kórházban dolgozik nővérként, a film lírai módon dolgozza fel sorsukat. A harmadik díjat, a zsűri díját Jacques Audiard musicalje, az Emilia Perez nyerte, egyben ennek a női főszereplői kapták meg együttesen a legjobb színésznőknek járó díjat. Az őrült, mégis nagyon élvezetes darabról itt írtunk.

A legjobb férfiszínész Jesse Plemons lett, aki Jorgosz Lanthimosz kegyetlen, fekete humorú szkeccsfilmjében, A kegyelem fajtáiban játszik három különböző szerepet (kritikánk itt). A legjobb forgatókönyv díját a fesztivál botrányfilmje, a The Substance kapta: Coralie Fargeat testhorrorjáról itt írtunk. Különdíjat kapott Mohammad Rasoulof, aki Iránból elmenekülve érkezett a fesztiválra, hazájában börtönbüntetésre és korbácsolásra ítélték.

A díjazottak teljes listája alább olvasható.

Nagyjátékfilmek

Arany Pálma: Anora (Sean Baker)

Nagydíj: All We Imagine as Light (Payal Kapadia)

A zsűri díja: Emilia Perez (Jacques Audiard)

Legjobb rendező: Miguel Gomes (Grand Tour)

Különdíj: Mohammad Rasoulof (The Seed of the Sacred Fig)

Legjobb színészi alakítás: Jesse Plemons (A kegyelem fajtái)

Legjobb színésznői alakítás: Ariana Paz, Zoe Saldana, Karla Sofía Gascón, Selena Gomez (Emilia Perez)

Legjobb forgatókönyv: The Substance (Coralie Fargeat)

Rövidfilmek

Arany Pálma: The Man Who Could Not Remain Silent (Nebojša Slijepčević)

Special Mention: Bad for a Moment (Daniel Soares)

Un Certain Regard szekció

Un Certain Regard-díj: Black Dog (Guan Hu)

A zsűri díja: L’Histoire de Souleymane (Borisz Lojkine)

Legjobb rendező (megosztva): Roberto Minervini (The Damned) és Rungano Nyoni (On Becoming a Guinea Fowl)

Legjobb színésznő: Anasuya Sengupta (The Shameless)

Legjobb színész: Abou Sangaré (L’Historie de Souleymane)

Youth Award: Holy Cow (Louise Courvoisier – elsőfilm)

Special Mention: Norah (Tawfik Alzaidi – elsőfilm)

Arany Kamera-díj (legjobb elsőfilm): Armand (Halfdan Ullmann Tøndel)

Special Mention: Mongrel (Wei Liang Chiang & You Qiao Yin)

La Cinef (diákfilmes szekció)

Első díj: Sunflowers Were The First Ones to Know… (Chidananda S Naik)

Második díj (megosztva): Out the Window Through the Wall (Asya Segalovich) és The Chaos She Left Behind (Nikos Kolioukos

Harmadik díj: Bunnyhood (Mansi Maheshwari)

A CST művészeti-technikai díj 2024. évi zsűrije Daria d’Antoniót, Paolo Sorrentino Parthenope című filmjének operatőrét díjazta. Indoklásuk szerint Daria d’Antonio tökéletessé tette a Parthenope operatőri munkáját, kecsességgel és szépséggel ruházva fel azt.

A CST Fiatal Technikusok Díjának 2024-es zsűrije az idei díjat Evgenia Alexandrovának, Noémie Merlant The Balconettes című filmjének operatőrének adta a fényképezés minőségéért, „amely telített színeivel és magabiztos világításával vígjátékból zsánerfilmbe repíti a nézőt.”

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás, mániája az önreflexió. Újságíróként és marketingesként dolgozik. A Filmtekercs.hu főszerkesztője.
gyongyosililla@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com