Hírek

Christopher Nolan vs. tévégyártók mérkőzés?

Christopher Nolan rendező elégedetlen azzal, ahogyan a filmjei a tévékészülékeken kinéznek, ezért mozgalmat indított a gyártók meggyőzésére. Hajrá, Nolan!

A tévékkel sok a baj. Legalább egy évtizeddel lemaradtak az okoseszközök forradalmáról; miközben a telefonok a felhasználóbarátságban versenyeznek, addig a tévék sokszor még mindig vezérelhetetlen eszközök, kaotikus menükkel és pocsék felhasználói felülettel. Ami még rosszabb: a gyártók jellemzően teljesen önkényesen adnak hozzájuk olyan beállításokat, amik a felhasználói élményt hivatottak fokozni, de valójában minőségromlással járnak.

Christopher Nolan most a motion smoothing (mozgás-elsimítás) jelensége ellen indított harcot Paul Thomas Andersonnal (Vérző olaj) együtt – írja a The Wrap.

motion smoothing (néha frame interpolation vagy motion liquidity) olyan beállítás a modern televíziókban, amely extra képkockákat ad hozzá a filmhez. Az újabb tévék jellemzően 60 képkockát jelenítenek meg másodpercenként, azonban a közvetítés – például egy sporteseményé – általában kisebb képkocka-sebességgel történik: a tévé tehát megpróbálja kitalálni, hogy két eredeti képkocka között hogyan is nézne ki a kép és ezt hozzáadja a látványhoz.

Ez a technika sokat képes javítani egy focimeccsen, vagy bármilyen eseményen, amelynél a gyors mozgás tisztasága fontos. Azonban a mozifilmek még mindig 24 képkocka per másodperccel forognak. A tévé tehát a látvány körülbelül felét csak úgy a saját találgatása alapján adja hozzá egy mozifilm mozgóképéhez; az eredmény: szappanopera- vagy videojáték-szerű képi világ, ami durván elüt a film alkotóinak szándékától.

„Akkor miért nem kapcsolja ki az ember a motion smoothing beállítást egy film előtt, és kapcsolja vissza a meccsre?” Mert a beállítást a maga sok nevén jellemzően oly mélyre elássák a tévé eleve kaotikus menürendszerébe, hogy reálisan senkitől sem várható el, hogy kézzel állítgassa minden árva film előtt.

Vajon sikerül az iparág néhány legismertebb rendezőjének meggyőznie az elavult szemléletű tévégyártókat? Hajrá, Nolan!

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek. A Tárca rovatot vezeti. havasmezoi@filmtekercs.hu

FM ‘tekercs Podcast

 

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..