Hírek

CineFest 2017: Idén is jön a Jameson Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál

A négyzet

A Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál idén 14. alkalommal szeptember 8-17-ig várja a hazai és nemzetközi filmbarát közönséget, filmes szakembereket, alkotókat és a filmszakma összes szereplőjét Miskolcon.

A fesztivál idén is a világ filmművészetének legfrissebb és legszínvonalasabb kínálatát hozza Miskolcra: olyan nagyjátékfilmeket, kisjátékfilmeket, dokumentum- és animációs filmeket, amelyeknek, mint eddig is, a fesztiválon lesz a magyarországi premierje.

A Nagyjátékfilmes versenyprogramban idén is olyan alkotásokat válogattunk be, melyekről azt gondoljuk, megmutatják, mi történt a mozgóképes világban az elmúlt egy évben. Lesz formabontó mű, mint például Bruno Dumont a műfajt kvázi megszűntető musicalje, a Jeannette, mely Jeanne D’Arc gyerekkorát mutatja be. Ugyanakkor, például a Loving Vincent (lenti képen) című, Van Gogh halálát körüljáró brit-lengyel koprodukció pedig különleges és abból a szempontból is rendhagyó, hogy minden egyes képkockája egy-egy önálló olajfestmény. 

Jonas Carpignano a Mediterranea után visszatér a CineFestre második nagyjátékfilmjével,

az A Ciambrával (középső képen), mely igazi coming of age történet – ahogy még sosem láttuk és egy különleges spin off is egyben, hiszen a korábbi film egyik mellékszereplője kapott egy egész estés filmet.

A világ legrosszabb és legkegyetlenebb anyukáját mutatja be az April lánya című mexikói thriller-dráma, mely igazi hátborzongató mű egészen az utolsó képsorokig. Egy különleges férfiszerelmet mutat be a skót Isten országa című alkotás, és a mindenek felett győzedelmeskedő érzelem a lírai meséje a világszerte már sok helyen körülrajongott Columbus.

Ha már sztárfilmről van szó, a Safdie testvérek akció-őrülete, a Robert Pattinson főszereplésével készült Jólét mozivásznon csak a CineFesten lesz látható mielőtt a Netflixen debütálna. Francesca Eastwood pedig karrierje eddig legnagyszerűbb alakítását nyújtja a Natalia Leite rendezte, számos erkölcsi kérdést felvető A bosszú angyalában, miképpen Dakota Fanning is a kizárólag erős idegzetűeknek javasolt Megtorlásban mutatja meg, hogy miért tartják őt nagy reménységnek. Mark Hamill pedig a Brigsby medvében lép fel egy meglepő szerepben, mely tulajdonképpen egy nagyon szerethető mese a keresztútról, ahol találkozik múlt és jövő.

Magyar film is lesz versenyben: a Vékes Csaba rendezte A hetedik alabárdos, mely az első olyan alkotás, mely a Magyar Nemzeti Filmalap Inkubátor programja segítségével készült el. Újdonság, hogy most először versenyez orosz film a CineFesten: a Szívritmuszavarok hőse, Oleg, az iszákos mentős próbálja megmenteni magát és a házasságát a mai baljós világunkban.

A Kitekintő/Open Eye kategóriában újfent olyan alkotásokat mutatunk be, melyek már bizonyítottak a világ nagy mozgóképes eseményein.

Például a svéd Ruben Östlund rendezte A négyzet (fenti képen) a fergeteges poénokkal megspékelt mű idén megkapta Cannes-ban az Arany Pálmát. Szintén ebben a szekcióban debütál a Stephen Frears rendezte Viktória és Abdul, mely a fesztivál zárófilmje is egyben. A királynők életében amúgy is jártas filmes ezúttal Viktória királynő különleges kapcsolatát mutatja be indiai szolgájával, Abdullal. A Norman: egy New York-i fixer mérsékelt tündöklése és tragikus bukása édes kis mese becsületről, barátságról, manipulációról és politikáról. Igazi ritkaság, hiszen felnőtteknek szól, mégsincs benne se szex, se sokkoló erőszak, csak Richard Gere, aki ezúttal Woody Allenesre vette a figurát. A Felfelé folyik, hátrafelé lejt is Kitenkitő-mozi: Julian Barnes díjnyertes regényének adaptációja. Öngyilkosság, tiltott szerelem, bonyolult érzelmi viszonyok Jim Broadbent felejthetetlen alakításával fűszerezve. A Szibériai szerelem pedig egy különleges dokumentumfilm, mely azt mutatja be, hogy Oroszországnak ezen részén még most is a család és a gyerek egy nő életének egyetlen célja és értelme. De ettől a filmtől valahogy mégsem háborodunk fel ezen.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs.hu egyik alapítója, 2020 augusztusáig főszerkesztője. Geográfusként és filmtörténetre specializálódott bölcsészként végzett, PR-, branding- és marketingtanácsadóként dolgozik. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek.