Hírek

Katalán provokatőr filmjével folytatódik a Cinema Niche vetítéssorozata

A Pacifiction két budapesti és egy pécsi vetítésen lesz látható.

Március végén Albert Serra új filmjét, a Pacifictiont tűzi műsorra a Cinema Niche. A történet szerint a finom modorú, számító De Roller a régi rend, a francia kormány reprezentánsa a francia polinéziai Tahitin. Feladatköreit lazán értelmezi, mindennapjait homályos természetű intrikák szövik át. Mindeközben sötét gyanú kezd terjedni a szigeten: tengeralattjáró állomásozik a part közelében, ami a nukleáris gyakorlatozás újrakezdését jelentheti. De Roller főhadiszállásai, barátai és ellenségei között bolyong, úgy tűnik, nálunk, nézőknél sokkal jobban kiismeri magát Tahiti útvesztőiben. Az őslakosok szervezkednek, a külföldiek bizniszelnek, az egyház hatalmaskodik, kétes figurák fordulnak meg a szigeten, mégis mindennek mintha csak abból a szempontból lenne jelentősége, hogy De Roller egzotikus bárja zavartalanul működhessen.

A főszerepet Benoît Magimel alakítja, aki olyan filmekkel kezdte a pályáját, mint A gyűlölet vagy A zongoratanárnő, mára pedig a francia színjátszás széles körben ismert sztárja lett. Mellette Serra olyan tehetségeket fedezett fel, mint Pahoa Mahagafanau, Matahi Pambrun, de a katalán rendező állandó színésze, Lluís Serrat Masanellas is feltűnik a filmben.

A Pacifiction nagy port kavart a Cannes-i Filmfesztiválon,

az év végén pedig a Cahiers du Cinéma 2022 legjobb filmjévé választotta. A Pacifiction a politikai thriller műfaját megelevenítő szerzői reflexió, amely az Apokalipszis mosttal (1979), Alan J. Pakula trilógiájával és Jacques Rivette korai filmjeivel egyaránt párbeszédben áll, ezzel újabb fejezetet nyitva a rendező kontrasztokra épülő életművében – írja a Cinema Niche sajtóközleménye.

A katalán Albert Serra a kétezres évek közepén tűnt fel, és első nagyjátékfilmjeitől, a Crespiàtól (2003) és az Honor de cavalleriától (2006) fogva világos volt, hogy példa nélküli mind a világításhoz, a díszletekhez, az esztétikai tömörséghez, mind a színészekhez, az excentrikuskarakterekhez és az adaptációhoz fűződő viszonya. Filmjei jellemzően kosztümös történetek feldolgozásai, amelyekben uralom és vágy, testiség és politikum, magasság és durvaság feszültségét mutatja meg festői szépségű, természetes fényeivel. Leghíresebb munkái az Erdélyben forgatott Història de la meva mort (Story of My Death, 2013), a haldokló király történetén keresztül az abszolutizmus természetét vizsgáló La mort de Louis XIV (The Death of Louis XIV, 2016) és a totális dominancia 18. századi, színpadias-esztétikaikísérleteivel foglalkozó Liberté (2019).

Egyetlen képkockáról felismerhető, páratlan stílusú filmjei az európai arisztokrácia lélektanáról, a babonákról, az etikettről, a szüntelen zabálásról és a szadizmus élvezetéről szólnak.

Serra formáját a barokk udvari festészet és a digitális filmkészítés lehetőségei egyaránt meghatározzák. Képei nem abban az értelemben festőiek, hogy „szépek”, inkább a festészet elemi problémái izgatják a rendezőt, miközben látványvilága feltétele a digitális utómunka szabadsága. Ahogy Serra világítási gyakorlatában tetten érhető a naturalizmus, úgy filmjei hangsávját is a természet gazdagítja, a tűz ropogása, szél fúvása, a zsíros hús leomlása a csontról. Serra nem szorul rá a kritikusok ítéletére, saját magára rendszeresen úgy hivatkozik, mint a legnagyobb élő spanyol rendezőre.

Vetítések:

2023. március 25. szombat 20:00 Toldi Mozi

2023. március 31. péntek 19:00 Apolló Mozi, Pécs

2023. április 16. vasárnap Uránia Nemzeti Filmszínház

Mi az a Cinema Niche?

A CINEMA NICHE (nís) egy olyan vetítéssorozat, ahol itthoni mozikban korábban be nem mutatott, kortárs filmeket lehet megnézni nagyvásznon, magyar felirattal. Keressük azokat a kíváncsi embereket, akiknek elhozhatjuk a nemzetközi fesztiválokon látott korszakos mesterműveket és más személyes kedvenceinket. Segítünk az óriási zajban felhívni a figyelmet olyan filmélményekre, amiket kár volna kihagyni bárkinek, akit érdekel ennek a művészeti ágnak a fejlődése vagy csak szeret különleges és emlékezetes filmeket nézni.

A sorozatban látható volt már többek közt a Memoria, a Vortex, az A Hidden Life és a War Pony.

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás, mániája az önreflexió. Újságíróként és marketingesként dolgozik. A Filmtekercs.hu főszerkesztője.
gyongyosililla@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com