Hírek

Ahol fény és sötétség van — Dark Chamber: magyar kisfilm nyert a Genti Filmfesztiválon

Bánovits Ottó a svéd filmakadémiára készített diplomafilmje, a Dark Chamber nyerte el a legjobb kisfilmnek járó díjat a 45. Genti Filmfesztiválon.

A cím a camera obscura jelenségre utal, ami bárhol előfordulhat, ahol egy sötét, zárt helyiség áll a rendelkezésünkre. A Dark Chamber igazi ütőkártyája, hogy hol is alakult ki az optikai csoda. A kisfilm rekonstrukció csupán, a különös látásmód miatt még felkavaróbb a kibontakozó történet. A 2015-ös „halálkamion” néven elhíresült 71 menedékkérő (59 férfi, 8 nő és 4 gyermek) halálát okozó tragédia inspirálta. A kisfilm rendezője és forgatókönyvírója Bánovits Ottó, operatőre Pálos Gergely volt, aki Roy Andersson legutóbbi két nagyjátékfilmjét is fényképezte. A koprodukcióban készült filmben a színészek svéd származásúak voltak.

A film kapcsán Bánovits Ottó rendező mesélt nekünk az egyedi látásmód és az optikai jelenség kapcsolatáról és az élet abszurditásáról.

Még nagyon friss és aktuális volt, amikor először kitalálta, hogy foglalkozni szeretne a kamion esetével. „Ilyenkor mindig egy más látásmódot kell találni, ami befogadható, azaz nem erről csináltam egy filmet, hanem odahelyeztem a camera obscura eszközét. Én úgy hívom, hogy a film a camera obscura dokumentációja. A kamera követi a napfény útját, és az a szép benne, hogy ez a jelenség bárhol és bármikor megtörténhet, ahol fény és sötétség van, csak úgy, mint az életben. Ez lehet a szobád, egy cipősdoboz, de akár ez a kamion is.” — mesélte.

Dark Chamber

„A filmbéli camera obscura lehet a halott menekültek tudatalatti projekciója, a be nem teljesült álmot néznék, mintha egy moziban ülnének és az utópisztikus és napsütötte svéd vidékről szóló vetítésen.” — hozzátette, ez a motívum reflektál a platóni árnyék allegóriájára is a filozófus Barlanghasonlatában. „A látásmód a perspektíva. Mi van igazából fejjel-lefelé? A külső világ vagy a belső világ? Vagy mindkettő? Megközelítőleg a camera obscura maga a látás, mert az emberi szem is egy ilyen szerkezet, mindent fejjel lefelé látunk, de az agyunk megfordítja. Szóval relatív az egész, a lyuk köti össze a két dimenziót, a túloldalt.

Az élet abszurd, ezért lehet, hogy mi fagyizunk, és mellettünk 71 ember rohad napok óta egy kamion belsejében, de minderről semmit sem tudunk.”

Végül a történet élőszereplőire is kitért. „A svéd család reakciója nem azért az, hogy nem akarnak vele foglalkozni, mert rossz emberek, hanem nem tudják feldolgozni és befogadni. Az ő kis életükbe nem fér és nem tartozik bele. Ezért továbbgörgetik az élet Facebook-falát és rámennek a következő eventre.”

Bánovits Ottó rendező és édesanyja

A Dark Chamber 1300 kisfilm közül lett kiválasztva a 8 versenyalkotás közé a Genti Filmfesztiválon, ahol a nagyfilmek között Bogdán Árpád Genezis című alkotása is indult. A fesztivál idei díszmeghívottja Magyarország volt, így különösen sok hazai alkotást lehetett a Magyar Fókuszban programban megtekinteni. Levetítették Jancsó Miklós Csillagosok, katonák vagy Szász Attila Örök tél drámáját, de 5 kisfilm is szerepelt, többek közt Kiss Hajni Last Call és Tóth Barnabás Susotázs című rövidfilmje.

A nyolctagú zsűri bár igen vegyes összetételű volt — akadt kritikus, író, színész, képzőművész, filmes, még DJ is —, egyöntetűen és nagyon gyorsan eldöntötték, hogy az abszolút győztes a Best European Short Film kategóriában Bánovits Ottó vizsgafilmje, a Dark Chamber lesz. A zsűri elnöke Michaël Borremans kiemelte a kisfilm újszerű látásmódját és a bátor témaválasztást, amivel az alkotók egy aktuális tragédiát dolgoztak fel. A nagyfilmeknél már korántsem ment ilyen könnyen, és sokáig nagy kérdés volt a győztes kiléte, aki végül Paweł Pawlikowski lett Hidegháború című alkotásával.

A 45. Telluride Filmfesztiválon debütált alkotást Barry Jenkins és Ralph Finnes is méltatta. Hazánkban a tavalyi Friss Hús fesztiválon láthatta a közönség. A napokban indult a 62. BFI London Film Festivalon a World of Conflict kategóriában, majd utána sorra járja Európát Spanyolországban az Alicante Film Festivalon, Svédországban az Uppsala International Short Film Festivalon, Lübeckben a 60. Nordic Film Festival of Germanyn, és végül az Interfilm Berlin International Short Film Festivalon versenyez.

A 45. Genti Filmfesztivál Best European Short Film kategóriájának díjátadása:

Közzétette: Vivianne Banovits – 2018. október 20., szombat

Szádeczky-Kardoss Klára

Szádeczky-Kardoss Klára

Szádeczky-Kardoss Klára a Corvinus Egyetem kommunikáció és médiatudomány szakán végzett. 2016-ban csatlakozott a Filmtekercs szerkesztőségéhez. Újságírói tevékenysége mellett novellákat is ír.

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..