Hírek

A DC többé nem erőlteti szuperhős-univerzumát

A DC számára többé nem fontos, hogy összefüggjenek a filmjei. Batman, Superman és Wonder Woman hőscsapata önállóbb történeteket kap ezentúl.

A Vulture magazin izgalmas riportot készített a DC mozistratégiájáról. A stúdió vezetőivel készült interjúk megerősítették az eddig szivárgó, sok helyütt tényként kezelt híreket: a stúdió csökkenti Az acélember, a Batman vs. Superman, Az Igazság Ligája és a Wonder Woman filmek összefüggő univerzumának jelentőségét, és inkább különálló darabokra, magányos szuperhős-történetekre koncentrál. Ezek a filmek saját márkanevet is kapnak.

 

Wonder Woman, a fénysugár

Ahogy haladunk előre, azt láthatjátok majd, hogy a DC-univerzum ugyan univerzum, de olyan, ami a filmkészítők szívéből fakad” – mondta Diane Nelson, a DC Entertainment elnöke. Dekódolva ez valószínűleg annyit tesz, hogy a rendezők (és írók) kreatív szabadságára jobban támaszkodik ezentúl a stúdió – ami biztató hír. Ha ugyanis ez azt jelenti, hogy a DC Entertainment (és anyja, a Warner Bros.) valódi szabadságot kínál a rendezőknek, akkor a stúdió végre

kimászhat a Marvel (és a Disney) árnyékából.

Akárhogy is nézzük, Az Igazság Ligája mozifilm-sorozat a legtöbb néző számára csak ideiglenes pótlékokat jelentett két Marvel-film között – nem is szólva a filmek megalázó kritikai bukásáról. (És a kritikákra a DC-nél nagyon is odafigyeltek, derül ki a Vulture történeti elemzéséből.)

Ez azonban nem jelenti, hogy a DC hőseiben ne lenne potenciál.  Bár a 2010-es években a Marvel uralja a képregényfilm zsánerét, továbbra is Christopher Nolan Sötét lovag-trilógiája számít a legjobb, legtöbbre értékelt alkotásnak. A 2008-as A sötét lovag egyébként önmagában is egymilliárd dollárt hozott, ami idáig felülmúlja az új filmek mindegyikét; a trilógia másik két tagja is szépen teljesített.

Patty Jenkins és Gal Gadot a Wonder Woman forgatásán. Fotó: Clay Enos/Warner Bros.
Patty Jenkins és Gal Gadot a Wonder Woman forgatásán. Fotó: Clay Enos/Warner Bros.

Nemrég pedig a Wonder Woman került be a filmtörténet eddigi legtöbb bevételt hozó öt szuperhősfilmje közé. Az elit klubban Patty Jenkins amazonja mellett jelenleg két DC és két Marvel film tanyázik (A sötét lovagA sötét lovag: Felemelkedés; a Bosszúállók; valamint a Bosszúállók: Ultron kora); Jenkins filmje billentette tehát a DC javára a mérleget.

A Wonder Woman nagy szerepet játszhatott a stúdió nézőpontjának formálásában –  írja a Vulture cikkét összefoglaló The Hollywood Reporter. Ez a film lazábban kötődött a Batman vs. Superman folytonosságához, míg a szoros kontinuitásba kötött művek (Az acélember és a Batman vs. Superman) sok rossz kritikát kaptak, részben amiatt is, hogy hangvételük egységesen pesszimistára sikerült.

 

Teremtsünk saját játszóteret

Úgy tűnik, mindezek nyomán a DC felismerte: nem érdemes versenyeznie a Marvellel annak saját térfelén, a szorosan összefüggő filmuniverzumokban. Amikor maga szabja meg játékszabályait, több sikerre számíthat. Már az őszi Az Igazság Ligája is új szellemben véglegesedett: igyekszik eltávolodni a korábbi, csalódást keltő művek sötétségétől, ennek érdekében Joss Whedon rendező (Zack Snyder távozása után) a jelenetek harmadát újraforgatta, többek között a film végét is.

Amely filmek továbbra is a „shared universe”, tehát az összefüggő szuperhős-univerzum részei maradnak, azok ezentúl nem sokat fognak törődni a folytonossággal – jelentette ki a stúdió. „A folytonosság eszköze segíteni fog abban, hogy semmi se váljék értelmetlenül eltérővé. Viszont

nem fogunk ragaszkodni a filmeken átívelő történetekhez

és az interkonnektivitáshoz” – mondta Nelson.

Rossz esetben tehát lehet készülni az önellentmondásokra, a retconokra és a fórumháborúkra a rajongók között. Jó esetben viszont ez még nagyobb szabadságot jelent az egyes filmek írói és rendezői számára.

 

Dübörgés

A DC már eddig is bejelentett néhány többé-kevésbé önálló produkciót. Az érkező Az Igazság Ligája után jön majd többek között a James Wan rendezte Aquaman, Joss Whedonnal a Batgirl, és a Wonder Woman rendezője, Patty Jenkins már a folytatást készíti elő (és rekordösszeget kap a rendezésért).

És míg Az Igazság Ligája természetesen szorosan folytatja a Batman vs. Superman történetét, a 2018-as Aquaman már nem fog összefüggeni mindegyik „shared universe” filmmel – nyilatkozta Geoff Johns, a DC kreatív vezetője.

Jason Momoa (Aquaman)

Ami pedig az új márkát illeti: a Todd Phillips rendezte Joker-film lesz az első, amely megkapja a teljesen különálló DC-képregényfilmeknek szánt címet (a címet „nemsokára” bejelentik, ígérte a DC).

Nem mintha aggódni kellene a DC sorsa fölött:

a képregény-marketing sose látott iramban dübörög,

a filmek az óriásvállalat bevételének csak egy részét jelentik. A képregények eladási adatai szárnyalnak, a tévésorozatok remek kritikákat kapnak és sokan rajonganak értük (Gotham, Arrow, The Flash), a videojátékokat a műfaj legjobbjai között tartják számon (Injustice, Batman: Arkham Asylum).

De még a Warner játékgyártó részlegével való együttműködésük is kisebbfajta termékbirodalommá vált: a „DC Szuperhős Lányok” termékvonal sikere egy animált online sorozatot és egy bestseller regényt is kitermelt – foglalja össze a Vulture.

DC Super Hero Girls

Hogy néz ki mindez a moziközönség számára? A DC szuperhősei, legalábbis mozivásznon, várhatóan sokkal kaotikusabb világban élnek majd, mint a szépen rendezett Marvel-univerzum hősei. Viszont az is elképzelhető, hogy az ezentúl nagyobb szabadsággal megáldott DC-rendezők színvonalasabb munkákat szállítanak majd, mint a Marvel keményebb kézzel fogott iparosai.

Egyvalamit mindenképp jelent a döntés: a szuperhős-filmek műfaja egyszeriben sokkal izgalmasabbá vált. Egyetlen darkos, kevésbé szórakoztató Marvel-koppintássorozat helyett feltűnt a horizonton sok-sok önálló alkotás.

Avatar

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya