Hírek

Letarolja a streamingpiacot a Disney új Marvel és Star Wars-sorozatokkal

disney-plus-logo-disney+

Úgy tűnik, az egeres cég is durván beleáll a streamingháborúba, és ők is a dömping mellett döntöttek. A trükk működik: rekordot döntenek a cég részvényei.

Csütörtökön tartottak befektetői napot a Disney-nél, ami kiemelt fontosságúvá vált a filmipart megtépázó koronavírusjárvány közepette. A Star Wars- és Marvel-fejleményekről külön cikkben számolunk be – előbb nézzük az iparági híreket!

Az eseményt Bob Chapek, a Disney új vezérigazgatója vezette, aki lassan egy éve van pozíciójában. Kevesebb mint egy év után is világosan látszik: Chapek neve a Disney+-szal fog összefonódni. Ahogy az egész befektetői nap a streamingcsatornáról szólt, ugyanúgy vezetése alatt a fókusz teljes mértékben áttolódott a vászonról a képernyőre – nyilván ebben óriási szerepe volt a koronavírusnak.

Az egészről Baby Yoda tehet

Brutális számokkal indult a nap: a Disney+ egyetlen év alatt 86 millió előfizetőt szedett össze (egy évvel ezelőtt még a szakértők 5 év alatt 30 millióra számítottak). Nem állnak meg ennél, úgy céljuk, hogy néhány éven belül elérjék a 230-260 milliót. És gondoljunk bele: ezt az eredményt úgy érték el, hogy eddig igazából egyetlen igazán ismert szériával álltak elő. A The Mandalorian tarolt, nem lehet másképp fogalmazni: tényleg szinte mindenki nézi vagy legalábbis hallott már Baby Yodáról. A Star Wars-spinoff nagyszerűsége, hogy képes volt megragadni a nők és a gyerekek figyelmét is, miközben valójában végig a férfiakra célzott. A Disney+ ezáltal kicsit másmilyen lett, mint korábban gondolták: sokkal több a gyermektelen család az előfizetői között, mint a tényleges gyerekesek.

A sikerből levonták a tapasztalatot a Disney-nél, és a következő években arra fognak törekedni, hogy minden célcsoportnak kínáljanak érdekes és izgalmas tartalmakat. Ahogy a Lucafilm vezetője, Kathleen Kennedy fogalmazott: „Mindenkinek jut egy új Star Wars-történet”. Nem is sajnálják rá a pénzt, 14-16 milliárd dollárt költenek streamingtartalmakra a következő 5 évben (nincs értelme az összehasonlításnak, de ez a teljes magyar költségvetésnek kb az ötöde). Mindeközben pedig még mindig ők kvázi a legolcsóbbak: márciusban 7,99 dollárra emelik a díjat, de ez még mindig majdnem feleannyi, mint amennyit a Netflix ($14) vagy az HBO Max ($14,99) kér.

Utánuk a vízözön – A Warner atombombájának 5 legfontosabb következménye

A döntés jól jelzi, hogy a mozik és a streamingcsatornák összecsapásában a Disney melyik oldal győzelmére játszik. A nap legfontosabb tanulsága, hogy a Disney beleáll a háborúba a Warnerrel. Utóbbi egy hete jelentette be, hogy minden filmjét felteszi streamingre, és a botrány még mindig nem ült el Hollywoodban (most épp Denis Villeneuve szállt beléjük a Dűne miatt). A befektetői napon a Disney majdnem ugyanúgy feladta a mozit, mint a Warner, csak ezt sokkal elegánsabban és óvatosabban tette meg. Miközben tesztelik a lehetőségeket (pl. a Raya and the Last Dragon a mozis premierrel egy időben fog megjelenni a streamingcsatornán), addig minden erőforrásukat a Disney+-ra irányítják. És ennek már látszik is az eredménye: csütörtök estére a Disney részvényárai rekordot döntöttek.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu