Leto és Jessica, Chani és Stilgar, Thufir Hawat és Duncan Idaho… Nagyszerű képek érkeztek Dennis Villeneuve Dűnéjéből!
Éppen csak megírtuk, hogy megérkezett az első hivatalos kép Dennis Villeneuve őszi szuperprodukciójához, a Dűnéhez, és a Vanity Fair máris közzétett egy kisebb képáradatot.
A Dűne a maga egyedi világával, logikus berendezésével, mégis furcsa szabályaival (például nem létezhetnek hatékony lőfegyverek, így mindenki pengével harcol) mindig is megragadta az olvasók fantáziáját. Hogyan jelenítenéd meg filmen a testpajzsok által védett szereplőket? Milyen lehet az Atreides ház zászlaja? Hogyan néz ki a fremenek sivatagi védőöltözéke?
És persze itt vannak a szereplők – akik közül sokat korunk legjobb színészei alakítanak. Vajon eltalálják azt, ahogyan magadban elképzelted őket? Bevallom, számomra a Javier Bardem alakította Stilgar például kísérteties: valóságos megelevenítése annak, ahogy a legalább hússzori átolvasás alatt elképzeltem ezt az oly dicsőséges (és szánnivaló) pályát befutó törzsi vezért.
A lap által bemutatott képeken a regény számos fő- és mellékszereplője látható – a Harkonnenek és a birodalmiak feltűnő hiánya mellett. Itt van máris az Atreides ház:
A főszereplő Paul (Timothée Chalamet) mellett jobbra a tömzsi Thufir Hawat áll (Stephen Mckinley Hederson), mellette Leto Atreides herceg (Oscar Isaac), a Caladan ura, aki kénytelen elcserélni kényelmes paradicsomi bolygóját a hatalmas profittal kecsegtető, de roppant veszélyes Arrakisra – őmellette pedig társa, de nem felesége, Paul édesanyja, a Bene Gesserit rend félelmetes erejű papnője, Jessica (Rebecca Ferguson). Az Atreides ház sólymos zászlaja előtt Gurney Halleck áll (Josh Brolin) és Duncan Idaho (Jason Momoa).
És íme Chani, a fremen (magyarul Csani – Zendaya alakításában):
Stilgar, a sivatagi törzsi vezér (Javier Bardem) a rendező Dennis Villeneuve mellett:
Liet Kynes szerepét Villeneuve fekete és női karakterre írta át. A császári ökológus, akinek meglepően hatalmas politikai-természetvédő látomása a regény egyik vezérlő eleme, Frank Herbert eredetijében még fehér férfi volt, azonban a rendező a 21. század szempontjai szerint kissé kevesellette a női szerepőket és az ő fontosságukat – és Villeneuve azt is elmondta: Kynes lényegéhez tartozik a megőrzés és a védelem, és az ő olvasatában ez olyanannyira női vonás, hogy adta magát a karakter átírása. Íme az új Liet Kynes:
Még több képért (például az Atreidesek harci szereléséért) és egy egész jó leírásért komolyan érdemes felkeresni a Vanity Fairt.
Egy érdekes szempont: ha az ember áttanulmányozta őket, nem lehet nem észrevenni az esztétikai hasonlóságot az Érkezés és a Szárnyas fejvadász 2049 látványával: ugyanaz az utilitarista, funkcionális dizájn, ugyanazok a föld-színek (ami persze tagadhatatlanul a Dűne alapélménye még akkor is, ha csak olvasva képzeled magad elé); Villeneuve érezhetően
kényelmesen képes volt egyesíteni Frank Herbert vízióját a maga produkciós stílusával.
Ez pedig nagyon, nagyon jót jelent a film egészére nézve – a legtöbb, amit remélhetünk egy méltó Dűne-adaptációtól, az éppen a peter-jacksoni hozzáállás: ahogyan Jackson is mélységes tisztelettel, de határozottan a saját elképzelései szerint építette fel az azóta is felülmúlhatatlan Gyűrűk Ura mozis világot, úgy a jelek szerint Villeneuve is vállalja az önálló alkotói szerepet (a szolgai másolás ellentéteként). Bizonyára lesznek radikális változtatások (ahogy A Gyűrűk Ura esetében is elkerülhetetlen volt), ilyen például Liet Kynes átírása, de a rendező most bemutatott képei reményre adnak okot.