Hírek

Erőlködés, izzadás – pihenő a nyári kasszarobbantó szezon előtt (Box Office április 26-28.)

mark-wahlberg-the-rock-pain-and-gain_0Bevételi szempontból az év eddigi leggyengébb hétvégéjét produkálták április 26-28. között az amerikai filmszínházak, ezzel szemben a világ többi részén tömegesen tódultak az emberek a Vasember 3-ra. Robert Downey Jr. legújabb menősége több pénzt fialt első hétvégéjén a nemzetközi piacokon, mint tavaly a Bosszúállók, miközben az amerikaiaknak a mozikban be kellett érniük izmos rablók bénázásával vagy nagy öregek unalmas lagzijával.

Kereken 20 millió dollárral nyitott, és ezzel a bevételi toplista első helyét szerezte meg Michael Bay új filmje, az Izomagyak című akcióvígjáték  (Pain & Gain – magyarországi bemutató: augusztus 8.). A Mark Wahlberg és Dwayne ’The Rock’ Johnson neveivel fémjelzett film ezzel gyakorlatilag máris sikeres, de ez főleg a rendezőhöz képest megdöbbentően alacsony gyártási költségnek köszönhető. Ugyanis az a Michael Bay, aki simán eltapsolt 200 milliót a Transformers 2-re vagy 140 millát a Pearl Harborra, most potom 26 millióból hozta össze a megtörtént eseteken alapuló Izomagyakat.

Az alacsony büdzsé oka részben az lehetett, hogy mindkét főszereplő nagyon szeretett volna végre egy kondizó, de azért hétköznapi szereplőt alakítani. A fekete komédia témája (gyúrás és rablás) igazán testhezálló Mark Wahlberg és The Rock számára, akik legnagyobb sikereiket mindketten vagy vígjátékban érték el, vagy pedig olyan filmekben, ahol rendőrt/bűnözőt alakítottak (Wahlberg: Ted: 218,8M, Pancser Police: 119,2M, Tégla: 132,4M; Rock: Utazás a rejtélyes szigetre: 103,9M, Halálom iramban: Ötödik sebesség: 209,9M, Gyerekjáték: 90,6M).

A nyitó 20M ugyan sikerre viszi a filmet, azt azonban látni kell, hogy mind a rendező, mind a színészek életében nagyon gyorsan jelentéktelenné fog válni az Izomagyak. A kritikák is megosztottak, noha egy átlagos Micheal Bay-néző általában magasan tesz azokra. Az ő döntésüket inkább a következő hetek felhozatala befolyásolja, márpedig a Vasember 3., majd a Halálos iramban 6. és a Másnaposok 3. rendkívül erős konkurenciát teremt ennek a filmnek. Ugyanakkor a felsorolt blockbusterek teltházai valószínűleg éppen az Izomagyakra terelik a későn érkezett nézőket, noha a lepattanó nézők bezsákolása éppenséggel nem nagy dicsőség, különösen egy Micheal Bay-film számára.

The-Big-Wedding-07

És ha már dicsőség, ez az a fogalom, ami legkevésbé jellemzi A nagy nap bemutatóját (The Big Wedding, magyarországi bemutató: május 2.). Múlt héten azt írtam, mostanában kerülik Hollywoodot a nagy bukták (kivéve Az óriásölő), és erre meg is érkezett egy. A romantikus vígjáték 7,5 millióval nyitott a tengerentúlon, ami édeskevés a gyártási költséghez képest (35M). Pedig A nagy nap minden adottsággal rendelkezett ahhoz, hogy sikeres legyen: nívós szereplőgárda minden korosztály számára (Robert de Niro, Diane Keaton, Susan Sarandon, Robin Williams, Katherine Heigl, Amanda Seyfried), romantikus téma (házasság, esküvő), ráadásul a mozik kínálatából bőven hiányoztak a nőknek készült filmek. Egy dolog kellett volna még: hogy a film jó legyen.

Az ítészek szerint azonban a film egyértelműen rossz, márpedig az Izomagyakkal ellentétben A nagy nap nézői meglehetősen kritika-érzékenyek. Ez egy teljesen más generáció: a filmre jegyet váltottak 77%-a nő volt, 66%-a harmincnál idősebb – nekik számítanak a kritikák, ugyanakkor az is igaz, hogy ők nem rohannak rögtön az első héten megnézni egy új filmet. Kár, hogy nem tették, mert ez a vígjáték valószínűleg nagyon rövid időt tölt a filmszínházakban, azok inkább ezredszerre is levetítik az Ózt, mint a senkit nem érdeklő A nagy napot.

Mud

363 moziban mutatta be a Roadside Attractions Jeff Nichols új filmjét, a Mudot. A Magyarországon nem túl ismert Take Shelter író-rendezőjének érdemes lesz megjegyezni a nevét, hiszen a Mud is igazán jó kritikákat kapott a tengerentúlon, és a bevételi mutatói sem rosszak. A Matthew McConaughey főszereplésével készült dráma a kevés vetített terem ellenére a 11. helyig jutott, és ha forgalmazó egy kicsit több teret engedne neki, akkor még valami jó is kisülhetne a szökött fegyenc és két gyermek közti szövetségről szóló alkotásból.

A régebbi filmek esetében a legnagyobb hírértéke a Feledés nagy visszaesésének van: Tom Cruise sci-fije sajnos több mint 50%-ot zuhant egy hét alatt, pedig ezen a hétvégén még jót tett volna neki egy szép bevétel, hiszen a májusi konkurenciákkal szemben már nem nagyon lesz esélye. A film 64,7M-nál jár, így a büdzsé 120M-ja valószínűleg már nem térül meg az amerikai mozikban. A baseballos 42 viszont remekül tartja magát, akárcsak a Croodék, ami egyelőre még az év második legsikeresebb filmje az Óz után. A következő héten néhány művészfilmet leszámítva csak a Vasember 3. nyit, kérdés, hogy a Marvel új filmje vajon mennyit tud majd hozzátenni a világszerte egy hét alatt elért 195,3 millió dollárhoz.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

1 Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés