Hírek

Az év legjobbjai – Itt vannak az Európai Filmakadémia jelölései

Nem okoztak túl nagy meglepetést az Európai Filmakadémia jelölései, a listán ott van az összes, az év során legtöbbet emlegetett európai filmalkotás.

Jorgosz Lanthimosz kiváló és rendhagyó kosztümös szatírája ugyan már megjárta az Oscart is, de az európai bemutatói révén a helyi Filmakadémia még csak most tudta felterjeszteni A kedvencet. Meg is tették, a film bekerült a legjobb filmek, rendezők és színésznők versenyébe – utóbbiba természetesen Olivia Colmannel, aki ezért az alakításáért már bezsebelt egy Oscart is. Következő a sorban a Berlini Filmfesztiválon berobbant Kontroll nélkül, ami a legjobb film jelölés mellé most egy színésznői jelölést hozott a valóban nagyszerű Helena Zengelnek.

A fesztiválok felhozatalából azonban Cannes adta a legtöbb nevezést,

hisz az Európai Filmakadémia legjobb filmre jelölt alkotásai közül három is ott kezdete meg pályafutását a napfényes francia Riviérán. Ott debütált Pedro Almodóvar melankolikus filmje, a Fájdalom és dicsőség, ami most a főszereplőként Oscarra is esélyes Antonio Banderasnak is hozott egy jelölést, Almodóvarnak pedig kettőt: egyet rendezőként, egyet forgatókönyvíróként könyvelhet el magának. Ugyancsak Cannes-ban tűnt fel, majd a zsűri díjával távozott Ladj Ly alkotása, a Párizs északkeleti, szegény, második-harmadik generációs bevándorlók lakta külvárosában játszódó Les Misérables, ami az európai szakmától most a legjobb film mellett a legjobb forgatókönyv jelölést is megkapta. Érdekes, hogy a film valószínűleg egy másik Cannes-i versenyző rendezőnő, Scéline Sciamma filmjét, a Portré a lángoló fiatal lányrólt ütötte ki a legjobb filmek közül, ám azért annak is jutott valami, méghozzá három szép jelölés a legjobb rendezők, a forgatókönyvírók és a színésznők között.

A harmadik film Cannes-ból, ami bekerült a legjobb filmalkotások közé, Olaszország Oscar-nevezettje, azaz Marco Belocchio mozija, Az első áruló. Ezzel együtt Bellochiót jelölték legjobb rendezőként és forgatókönyvíróként is, a film főszereplője, Pierfrancesco Favino pedig bejutott a legjobb színészek hatosfogatába a korábban említett Antonio Banderas, valamint Levan Gelbakhiani (And Then We Danced), Alexander Scheer (Gundermann) és Ingvar E. Sigurðsson (A legfehérebb nap) mellé. A hatodik versenyző Jean Dujardin, aki a Dreyfuss-pert újrajátszó Romon Polanski-moziban (J’accuse) nyújtott alakításárt került a legjobbak közé, miközben maga a film bekerült a legjobbak közé, Polanski pedig rendezőként és íróként is képviselteti magát a versenyben.

A díjakat december hetedikén adják majd át Berlinben, a jelöltek névsora pedig itt szemezgethető.

Németh Barna

Németh Barna

Németh Barnabás a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar szakon, jelenleg néhány könyvkiadónál dolgozik. Szabadidejében olvas és sorozatokkal foglalkozik, díjszezon idején pedig a díjszezonnal.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya