Hírek

Goya, Renoir, Monet – Képzőművészeti filmek az Urániában

Négy új bemutatóval folytatódik a képzőművészeti filmek sora az Uránia Nemzeti Filmszínházban; a sztárkiállításokat mozivásznon bemutató Exhibition on Screen sorozat legfrissebb részei ezúttal Goya, Renoir és Monet munkásságát, valamint a kertet mint a modern festészet témáját helyezik új megvilágításba.

Január 14-én a londoni National Gallery 2015 és 2016 fordulóján rendezett Goya-kiállításának filmfeldolgozását láthatja a közönség Goya – Hús-vér portrék címmel – tájékoztatta az MTI-t hétfőn az Uránia Nemzeti Filmszínház.

Mint a közlemény emlékeztet, a spanyol mester az 1780-as évektől több évtizeden át dolgozott a spanyol királyi udvar festőjeként. Megannyi portrét készített korának hispán uralkodóiról, a környezetükbe tartozó arisztokratákról, művészekről, diplomatákról és önmagáról is. A National Gallery kiállítása soha nem látott teljességben mutatta be Goya festészetének ezt a vonulatát, melyre a mester hetven portréját gyűjtötték egybe a világ különböző kollekcióiból.

Az Uránia január 28-án mutatja be először a Renoir, a megosztó művész (lenti képen) című alkotást, amely a Pierre-Auguste Renoirtól 181 alkotást őrző, philadelphiai Barnes-gyűjteményben készült a sorozat producere, Phil Grabsky rendezésében. A film új összefüggésbe helyezi a mester pályafutását, és arra is rámutat, milyen jelentős hatást gyakorolt festészetének késői korszaka Matisse és Picasso művészetére.

Február 18-án kerül mozivászonra A modern kert festői: Monet-tól Matisse-ig (a lead melletti képen). A kert a modern festészet fontos témája; a londoni Royal Academy of Arts 2016-os kiállítása mintegy 120 remekmű segítségével mutatta be e közkedvelt motívum szerepét, alakváltozásait az 1860-as évektől az 1920-as évekig, az impresszionizmustól az avantgárdig.

A kiállítás egyik szenzációja Monet 13 méter hosszú Agapanthus-triptichonja volt: a vízililiomokat ábrázoló panorámaképet az idős mester 1915-től 1926-os haláláig festette. Az 1950-ben szétdarabolt és részletekben értékesített mű újraegyesítése a tárlat megkoronázása.

A festőről Én, Claude Monet címmel portréfilmet is vetít az Uránia. Phil Grabsky filmje, amelynek hazai premierje április 22-én lesz a Rákóczi úti moziban, a mester saját szavaival, levelek és személyes vallomások felhasználásával enged betekintést annak a művésznek az életébe, aki 1872-ben megfestette az impresszionizmus stílusának nevet adó festményt.

A festményeket szinte tapintható közelségbe hozó Exhibiton on Screen sorozat új filmjei mellett két korábbi, tavaly nagy sikert arató rész is műsorra kerül egy-egy alkalommal: a Vincent van Gogh A látás új módja március 26-án, az Impresszionisták pedig június 5-én lesz ismét látható közölte az Uránia Nemzeti Filmszínház.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A sorozatok lényege, hogy nincs meghatározott végük… Ezzel vitatkoznánk!

A 2010-es évektől folyamatosan nő a televíziós és streaming sorozatok száma, köztük pedig az előre meghatározott véggel rendelkező egyévados szériák, vagyis a minisorozatok is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. Nem tudod mi a különbség antológia-, mini- és limitált széria között? Akkor ez a te videód!

A VLOGtekercs stábja ebben a hónapban a minisorozatok formai jegyeit és történelmét járja körbe. Számos ismert és kevésbé ismert sorozatpéldával azokra a kérdésekre kerestük a választ, hogy miért éri meg a nézőnek minisorozatot nézni és milyen előnyei származhatnak az alkotónak a minisorozat formátumból.

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor

Vágó: Énekes Gábor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya