Hírek

Alföldi Róbert bújik a Hálózat ikonikus tévébemondójának bőrébe a film színpadi adaptációjában

Minden idők egyik legemlékezetesebb médiakritikus filmje, a Sidney Lumet által rendezett 1976-os Hálózat (Network) most a budapesti Centrál Színház színpadi adaptációjában biztat minket arra, hogy torkunk szakadtából kiabáljuk: „Kurva dühös vagyok, és ezt nem tűröm tovább!”

Lumet kultikus filmjét Puskás Tamás rendezésében állították színpadra; a hazai ősbemutató premierje 2022. január 15-én lesz a Centrál Színházban. Az eredeti címet használó Network előadásban Alföldi Róbertet, Martinovics Dorinát, László Zsoltot, Fehér Tibort, valamint Bodrogi Gyulát is láthatják a nézők. Alföldi alakítja a jobb napokat látott hírműsorvezető Howard Beale-t, akit az alacsony nézettség miatt kirúgnak, mire ő élő adásban bejelenti, hogy öngyilkos lesz. Mint kiderül, pont erre volt szükség a nézettsége növeléséhez, és a világ igazságtalanságaitól besokallt Beale az ország legnézettebb műsorvezetőjévé, egy „őrült prófétává” válik, aki hatásos monológokban fogalmazza meg a nézők frusztrációt. 

Próbafotó (Forrás: Centrál Színház)

A média manipulatív hatásáról szóló Hálózatot 1977-ben 10 kategóriában jelölték Oscar-díjra, és ebből 4-et meg is kapott: Peter Finch, Faye Dunaway és Beatrice Straight színészi díjat nyertek, a legjobb eredeti forgatókönyvért pedig Paddy Chayefsky vehette át a szobrot. Közel negyedszázaddal a premier után, 2000-ben az amerikai filmes örökség részévé nyilvánították a Hálózatot, az Amerikai Filmintézet (AFI) 2007-es listáján minden idők 100 legjobb amerikai filmje között a 64. helyen szerepel, és az IMBb top250 listáján is bérelt helye van. A filmből Lee Hall készített színpadi adaptációt, melynek premierje 2017-ben volt Londonban. A következő évben már a Broadway-n mutatták be a darabot. Mindkét előadásban a Breaking Bad sztárja, Bryan Cranston alakította Howard Beale-t. 

A Hálózat egy sajátos korszak lenyomata, ugyanakkor örökérvényű alkotás, ami sok szempontból profetikusnak bizonyult;

ami a hetvenes években még megbotránkoztató szatírának számított a média elaljasulásáról, ma már cseppet sem tűnik túlzásnak. Sőt, arra még Lumet és Chayefsky sem készülhettek fel, hogy az internet és a közösségi média elterjedése hogyan fokozza a képernyőfüggőséget, a bulvárosodást és a propaganda hatékonyságát. Elég összehasonlítani korunk társadalmának legújabb szatírájával, Adam McKay Ne nézz fel! című filmjével, ami még a Hálózatnál is cinikusabb képet fest a médiáról és az elitről. 

Próbafotó (Forrás: Centrál Színház)

A Centrál Színház előadása nem ülteti át napjainkba és a magyar közegbe a Hálózat történetét. Ugyanúgy a hetvenes évek Amerikájában járunk, de nem kell sokat erőlködni azon, hogy az Alföldi-féle Beale dühös beszédeiben meglássuk az aktualitásokat. Az előadás különlegessége, hogy a színpadképet hatalmas tévéképernyők töltik be, melyeket egészen kreatív módokon használtak fel az alkotók: Beale műsorát, a reklámblokkokat, a pénzügyi beszámolót és a takarásban lévő szereplők párbeszédeit is nagyképernyőn láthatjuk, így elmosódik a határ a színház és a film között – nem utolsó szempont, hogy ezt a darabot nem kell első sorokból nézni ahhoz, hogy láthassuk a színészek apró rezdüléseit. A Network mozgóképes világáért Gothár Márton felel, a díszlet- és jelmeztervező Pallós Nelli.

Rácz Viktória

Rácz Viktória a Zsigmond Király Egyetem kommunikáció és médiatudomány szakán végzett 2017-ben és az ELTE filmtudomány mesterszakán diplomázott 2019-ben. Több portálra és nyomtatott újságba is ír kritikákat, elemzéseket. A Filmtekercs.hu szerkesztőcsapatának tagja.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com