Hírek

Hatalmas siker volt az első Budapesti Klasszikus Film Maraton

Az idén 60 éves, januártól a Filmalap igazgatóságaként működő Magyar Nemzeti Filmarchívum a kerek évforduló alkalmából a hétvégén megrendezte az első Budapesti Klasszikus Film Maratont. Három nap alatt, az Uránia Filmszínházban, a Francia Intézetben és a Corvin moziban nyolc tematikus blokkban negyven előadáson találkozhatott a közönség a magyar filmtörténet remekműveivel. Közel ötezer nézője volt a vetítéssorozatnak. Bemutatták a Nemzeti Digitális Filmfelújítási Program keretében restaurált filmeket, köztük Fábri Zoltán öt alkotását. A szakmai program keretében a magyar és az európai filmarchívumok megőrzési és restaurálási stratégiáit ismerhettük meg.

Már a nyitófilmre, az idén Cannes-ban újra bemutatott Körhintára megtelt az Uránia Nemzeti Filmszínház nézőtere. Fábri Zoltán világsikert aratott remekműve Szabó István bevezetője szerint nem csak a magyar filmnyelvet újította meg, de az egyetemes filmtörténet halhatatlan értéke is, amely örök emberi problémát ragad meg. Bemutatták a Fábri-életmű díszdobozos DVD kiadványsorozatának első, négy filmből álló darabját.

A Francia Intézetben tartott szakmai napon nyolc európai filmarchívum – közöttük a legnagyobb gyűjteményekkel rendelkező francia, német, olasz, holland és osztrák archívumok – vezetői tartottak előadásokat és gyűjteményeik magyar vonatkozású filmjeiből vetítéseket. A Filmarchívum igazgatója, Ráduly György szerint „Ez egy hosszútávú együttműködést megalapozó esemény volt, amely hozzájárul ahhoz is, hogy egyre több felújított magyar filmet vetítsenek majd a nemzetközi archívumok és filmfesztiválok. A nemzetközi archívumok tapasztalatainak megismerése mellett, kétségtelenül szorosabbra fűztük a hozzájuk fűződő viszonyunkat az „elveszett” magyar filmek náluk esetlegesen létező kópiáinak felkutatása terén is.”

Teltházat vonzott a Queen 1986-os budapesti fellépését megörökítő koncertfilm és Török Ferenc kultfilmje, a Moszkva tér, amelynek idén készült el a digitálisan felújított változata a Filmarchívum és a Filmlabor által. Szintén nagy volt az érdeklődés a napjainkban újra világsikereket arató Enyedi Ildikó első alkotása, Az én XX. századom, a nemrégiben elhunyt Makk Károly Szerelem című remekműve, a restaurált magyar filmklasszikusok, valamint a külföldre vándorolt magyar alkotók itthon és külföldön készített filmjeit párba állító „Double feature” vetítések iránt.

Szerelem (Makk Károly)

Felidézték Kertész Mihály (Michael Curtiz), André De Toth (Tóth Endre) filmrendezők és a 90 éve született Jean Badal (Badal János) operatőr munkásságát. Emerich Pressburger (Pressburger Imre) műfajteremtő filmje, a Vörös cipellők előtt Charles Drazin, a londoni BFI filmtörténésze, a közelmúltban 100 éves korában elhunyt francia filmlegenda, Danielle Darrieux 1938-ban Magyarországon forgatott filmje előtt pedig Eric Le Roy, a francia filmarchívum igazgatója mondott bevezetőt. Radványi Géza Valahol Európában című klasszikusa mellett először volt látható a rendező Németországban forgatott mesterműve, a Romy Schneidernek főszerepet nyújtó Lányok egyenruhában című film. Kiemelkedően sikeres volt a gyermekkori emlékeket felidéző reklámfilm-történeti blokk és a Budapest városfilm összeállítás, amely így egyben még sohasem volt látható.

A filmmaraton zárónapja is különlegességeket tartogatott, hiszen megemlékeztek a két 100 éves filmgyár, a magyar Hunnia és a német UFA 1920-as 30-as évekbeli közös történetéről, amikor németül és magyarul forogtak a filmek a Róna utcai filmgyárban. A megemlékezésnek helyet adó Corvin mozi maga is egy UFA filmeket bemutató filmszínház volt a 30-as években. Erről az időszakról Kurutz Márton, az archívum kutatási és gyűjteményi vezetője tartott előadást. A megemlékezésre Nico Hofmann, az UFA filmgyár jelenlegi vezérigazgatója is eljött, akit Andy Vajna, a magyar filmipar megújításáért felelős kormánybiztos fogadott. A filmmaratont záró díszvetítés Fritz Lang 90 éve készült, de ma is lélegzetelállító, monumentális Metropolis-ának restaurált változata volt, amely előtt Nico Hofmann és Thorsten Degen válaszolt a színpadon Lévai Balázs kérdéseire.

Kajdi Júlia

Kajdi Júlia

Kajdi Júlia az ELTE-n végezte el a filmes alapszakot, majd az Edinburgh-i Egyetemen a mesterszakot. 2014 óta tagja a ‘tekercsnek. Specializációja a thriller, a krimi és Alfred Hitchcock. Ő a Hírek rovat vezetője.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya