Hírek

Hol és hogyan nézünk filmeket a világjárvány után? – Mi lesz a mozikkal?

Egy izgalmas elemzés jelent meg az IndieWire-on, ami a filmterjesztési és befogadási szokások további változásáról, illetve azok lehetőségeiről értekezik.

A világjárvány gócpontjában, Kínában már gyakorlatilag megállt a koronavírus terjedése. Európában és az amerikai kontinensen viszont mostanság várható a vész tetőzése.

Világszerte egyre szigorítják a szankciókat, és napról napra újabbakat vezetnek be, hogy megfékezzék a gyilkos kór aratását. Filmbemutatókat halasztanak, és sorra zárnak be a mozihálózatok.

Történelmi időket élünk, nincs mese. Igaz ez abból a szempontból is, ami a filmipar, a mozik, a filmterjesztés és a befogadási szokások változását illeti. Az amerikai filmes portál jóslata szerint sötét és bizonytalan korszak köszöntött be a mozikra nézve.

Az IndieWire cikkének szerzője az 1930-as évek eleji nagy gazdasági világválságot állítja szembe a mai helyzettel. Akkoriban az általános feszültség inkább azt eredményezte, hogy az emberek az eszképizmus elemi vágya okán szomjaztak a könnyű szórakoztatás, pl. a musicalek nyújtotta élvezetekre, mert ezek a művek legalább 2 órára kiszakította őket szociális körülményeik és társadalmi státuszuk miatti állandó aggodalomból. Akkor tömegesen özönlöttek a nézők a mozikba.

Most azonban a koronavírus más jellegű válságot eredményezett: ma éppen a közösségi élmény az, ami (élet)veszélyes, ez pedig a filmszínházakba járás, így a hagyományos filmbefogadási szokások elhagyására, megváltoztatására késztet minket.

Landmark Cinemas

A patinás Landmark Cinemas kimutatása szerint 15%-kal csökkentek a bevételek a mozipénztáraknál az előző heti eredményekkel összevetve. Egyértelmű tendencia, hogy az éltesebb korú nézők száma is jelentősen csökkent, ami nyilván azzal függ össze, hogy a statisztikák szerint a vírus halálos áldozatai többségükben idősek (és más egyéb krónikus betegségben szenvednek).

Ha a gazdasági vonatkozásokat nézzük, a nagy mozihálózatok részvényei is rég nem látott mélyrepülésbe kezdtek.

A kínai Wanda tulajdonában levő AMC részvényei például – amely a világ egyik legnagyobb hálózata – 3 dolláros egységár alatt vannak. Emellett a Cineworld több európai moziját is bezárták.

A cikk szerint az Egyesült Államok kisebb mozijai is elkezdtek sorozatban bezárni, nem is a közvetlen fertőzésveszély okán, hanem azért, mert annyira kevés a néző, hogy már nem éri meg nyitva tartani.

De ha nyitva is lennének a mozik, a sok halasztás miatt lassan már nem lesz mit nézni. Bár jelennek meg új filmek is a kínálatban, és a nagyobb filmek közül még például a Fekete Özvegyet nem halasztották el, de nagy esély van arra, hogy ezt is elmozdítják májusról.

ArcLight Cinemas

Ted Mundorff, az ArcLight Cinemas nevű mozihálózat elnöke úgy nyilatkozott az IndiWire-nak, hogy igen is szükség van az olyan (közösségi) színterekre, ahol az emberek a filmek segítségével együtt oldják a feszültséget. Ezért fontosnak tartja, hogy pánikkeltés helyett a megfelelő óvintézkedéseket betartva felelősen viselkedjenek a mozik, ahogy eddig is. Amit úgy is lehet értelmezni, hogy nem lenne szerencsés, ha az emberek a moziról azt gondolnák, bemész, megfertőződsz, úgyhogy inkább maradj otthon, és ott nézz filmeket.

A nagy amerikai mozihálózatok (AMC, Regal, ArcLight, Pacific Theaters) módszere annyiban változott, hogy a korábbiakhoz képest sokkal gyakrabban fertőtlenítik a felületeket. Termeiket pedig oly módon teszik „levegősebbé”, hogy nem adnak el jegyeket két egymás melletti székre. Így persze jelentősen csökken a potenciális bevétel.

Az IndiWire elemzése kimutatja, hogy bár ezeknek a folyamatoknak a következtében meg fog ugrani a különböző streaming szolgáltatók nézettsége. A Netflix, az HBO vagy épp a Disney+ is komolyan profitálhatnak ebből, a nagy stúdióknak továbbra is szükségük van a nagy költségvetésű szuperprodukciókra. A járvány után pedig arra is kell majd pénzt fordítaniuk, hogy a filmszínházakat talpra állítsák.

Annyi bizonyos, hogy a koronavírus-járvány alatt a streaming egyedüli felület marad a filmrajongók számára, és a hagyományos 90 napos moziexkluzivitás-korlátozásból muszáj lesz engedniük a stúdióknak.

A Disney már tett is egy nagy gesztust: a Jégvarázs 2. online premierjét a minap 3 hónappal előrébb hozták, már március 17-től (azaz holnaptól) látható lesz a Disney+-on.

A cikk végkicsengése szerint a vírus miatt kialakult (és megváltozott) helyzet az online és a magányos filmnézés pozícióját erősítheti majd, viszont a nagy stúdiók gigaprodukciói továbbra is igénylik majd a nagy hírverés övezte mozis bemutatókat.

Szabó Zsolt Szilveszter

Szabó Zsolt Szilveszter a szombathelyi BDF-en végzett mozgókép- és médiakultúra szakon. 25 éve foglalkozik filmekkel. Specializációja a sci-fi, a szerzői filmek, a zsánermozik szerzői változatai és a bizarr műfajkevercsek. Szívesen bíbelődik rebellis, besorolhatatlan alkotók műveivel. Kinematográfus istensége Tarkovszkij és nagyra tartja Enyedi Ildikó művészetét.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com