Hírek

Hollywoodi rendezők a hamisítatlan nézői élményért

Neves hollywoodi rendezők és operatőrök fogtak össze azért, hogy a tévénézőkhöz is eljuttassák a mozis filmélményt. A kezdeményezés célja, hogy a televíziógyártók olyan funkciót telepítsenek a készülékeikbe, amely a filmek eredeti paramétereire hangolja a tévét.

Éreztétek már azt, hogy a film, amit a tévében láttok, nem épp olyan, mint ahogy a moziból emlékeztek rá? Persze, más a hangzás, a nappaliban sincs még másik ötven-száz ember, de nem csak az összhatás, a látvány sem ugyanaz. Legyen akármilyen fejlett egy házimozi-rendszer, az igazi mozit teljesen nem tudja utánozni, de sajnos sok olyan beállítás található a modern tévékben, amelyek inkább rontják az élményt, mint javítják.

A motion smoothing egyike azon funkcióknak, amely ellen gyakran felszólalnak a hollywoodi szakemberek – ahogy arról tavaly mi is beszámoltunk. James Gunntól kezdve Christopher Nolanig sokan kritizálták a technikai eljárást, amely során a tévé a filmeket szappanoperás hatással látja el. A motion smoothing – azaz mozgássimítás – lényege az, hogy a tévében látható filmeket a készülék megpróbálja felsrófolni arra a 60 képkocka/másodperc (fps) sebességre, amivel működik, ugyanakkor a legtöbb film nem ilyen képkockasebességgel készül. Ugyan néha kísérleteznek mással (A hobbit például 48 fps-sel készült), a legtöbb film máig 24 fps-sel készül.

Eredeti/Elmosódás-csökkentett (forrás: DisplayNinja)

A tévé, hogy a kívánt képkockasebességet elérje, álképkockákat illeszt be a valódiak közé, ezzel szűri ki a mozgás közbeni elmosódást, azaz a motion blurt. Az álképkockák algoritmikus találgatások, valójában nincsenek ott, de így megszüntetik a filmek elmosódását – ezzel megölve az eredeti, szándékolt hatást. Noha ez a funkció általában kikapcsolható, sokat kell ásnunk az okostévé menüjében, hogy megleljük, már ha egyáltalán hozzáférhető.

Hollywoodi szakemberek (rendezők, operatőrök és vágók) ezért összeálltak, hogy eljuttassák az általuk eredendően kigondolt élményt a nézőkhöz – írja a The Hollywood Reporter. Az úgynevezett UHD Alliance-ban olyan rendezők vannak, mint Martin Scorsese, Christopher Nolan, Ryan Coogler, Patty Jenkins és Rian Johnson, de összesen négyszáz főt számlálnak.

A fő céljuk, hogy a tévékészülékekbe bekerüljön a Filmmaker Mode.

A Filmmaker Mode egy gombnyomásra az adott film eredeti beállításaira hangolná a tévét: a megfelelő képarányt, képkockasebességet, színeket, kontrasztot. Az LG, a Panasonic és a Vizio már jelezte is, hogy telepíteni fogja a funkciót a jövőbeli készülékeire. A Panasonic egyes tévéin egyébként már 2018-tól elérhető a Netflix Mode – az azonban csak a streaming tartalmakra vonatkozik. Az Alliance tagjai egy videóban mondták el gondolataikat a filmekről és a vágyott új tévéfunkcióról.

Vida László

Vida László

Vida László a Debreceni Egyetem kommunikáció- és médiatudományi szakának újságíró specializációján végzett. Szakterülete a sci-fi, a fantasy, a képregényfilmek és bármi, aminek videojátékokhoz van köze.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya