Hszie Fej, nemzetközileg is elismert kínai rendező szerint felesleges és önkényes a filmek cenzúrázása Kínában, a kultúra iparát jogszabályoknak és a piacnak kellene befolyásolnia.
Az idén 70 éves, az 1990-es berlini filmfesztiválon Ezüst Medvét, az 1993-ason Arany Medvét nyert rendező a mikroblogján fejtette ki véleményét.
Szerinte a filmipar állami szabályozása régen elveszítette valódi társadalmi, gazdasági, ideológiai és kulturális jelentőségét. Ehelyett a kulturális és szórakoztatóipar korrupt, sötét részévé vált, amely megöli a művészek felfedezési vágyát és erőforrásokat fecsérel el – írja Hszie. A szabályozás ráadásul a filmbevételeket is rontja, mivel a kínai nézőközönség előnyben részesíti a külföldi filmeket, amelyek nincsenek kitéve hasonló korlátozásnak.
A szókimondásáról is ismert Hszie tizenkét éve nem készített filmet, ennek fő okaként éppen a kínai cenzúrát nevezi meg. Blogbejegyzése szerint több híres kínai rendezőnek a munkáit jelenleg is visszatartják a cenzorok.
Hszie arra szólítja fel a hatóságokat, tegyék egyértelművé, milyen témák elfogadottak, és milyen témák szerepelnek tiltólistán jelenleg a Kínai Népköztársaságban. „Fel kell ismernünk, hogy a kulturális ipar igazgatásának legjobb módja a jogszabályok és a piac által kövezett út, a cenzúrát ugyanakkor most csak egyes személyek véleménye befolyásolja, aminek már hosszú ideje véget kellett volna vetni” – véli Hszie.
A kínai a világ második legnagyobb filmpiaca, a hivatalos statisztikák szerint tavaly több mint 800 új filmszínház nyílt az országban és csaknem 600 kínai film született, a mozivásznak száma már a 13 ezret közelíti.