Fókuszban Hírek

Ijesztő péntek 13. – óriási siker az Insidious folytatása (Box Office szeptember 13-15.)

Insidious Chapter 2

Insidious Chapter 2Noha a rengeteg bemutató miatt a sci-fi éveként emlegetjük 2013-at, az Egyesült Államok nézői egyértelműen a horrorok mellé tették le a voksukat a tudománnyal és a fantasztikummal szemben idén. Legutóbb szeptember második hétvégéjén az Insidious folytatása kapcsán mutatták meg, hogy azt sokkal jobban várták, mint a Riddicket.

Nehéz észrevenni, amikor egy filmes legenda felemelkedése zajlik, most viszont talán a legjobban megfigyelhető James Wan a tendencia esetében, akit az utókor biztosan így kezel majd. A 36 éves, malajziai felmenőkkel bíró, ausztrál rendező az idén kétszer is megmutatta, hogy ma nélküle nehezen képzelhető el menő hollywoodi horrorfilm. Az első durranása a hazánkban épp a napokban bemutatásra kerülő Démonok között (hazai bemutató: szeptember 19.) volt, most pedig az Insidious: Chapter 2-vel robbantott kasszát.

A 41 milliós első hétvége épp egy leheletnyivel múlja alul korábbi filmje nyitányát (41,7 millió), de még így is a legmagasabbak közé emeli direktort. Olyan ugyanis eddig csak egyszer történt a box office-történelem során, hogy egy rendező egy évben két filmjével is 40 millió fölött nyitott – a Wachowski-testvérek hajtották ezt végre a Mátrix két folytatásával, az Újratöltvével és a Forradalmakkal. Mondanom sem kell, hogy az egészen más kategória volt.

És akkor még nem is említettem, hogy James Wan rendező volt a Fűrész kitalálója, írója, rendezője, tehát a megélhetésért már biztosan nem kell aggódnia. Úgy tűnik, az említett horrorok hatására nagyon komoly rajongó tábor alakult ki körülötte, akik a neve hallatán azonnal tódulnak a mozikba. Az Insidious: Chapter 2 sikerét nehéz lenne mással magyarázni, hiszen az első rész még csak 13,3 millióval debütált két évvel ezelőtt – igaz, utána, a műfajhoz képest szokatlanul, nyitóbevételét megnégyszerezte.

Insidious Chapter 2
Insidious Chapter 2

Ez most szinte biztosan nem fog sikerülni a folytatásnak, és vélhetően a Démonok között óriási sikerét sem fogja megismételni a rendező, mert új filmjének minőségével kapcsolatban már nem olyan lelkes se a sajtó, se a közönség. Az utóbbi még talán inkább, de az ítészek egyetértettek abban, hogy sajnos a második fejezet nem üti meg az első mércéjét.

Ha a nézők körében is inkább ez a felfogás nyer teret, akkor nem biztos a 100 millió se (ne felejtsük el, hogy szeptembert írunk!), de erre vajmi kevés esély van, valószínűbb, hogy 110 millió környékén távozik a mozikból James Wan horrorja – vagyis garantált a folytatás. Előbb viszont még a rendező bemutatkozik más oldaláról is, ugyanis ő lesz az, aki a következő – szám szerint hetedik – Halálos irambant dirigálja majd.

Jóval lemaradva tőle kezdett a másik múlt heti premier, a Vérmesék. Luc Besson új filmjében Manzoniék, egy híres amerikai maffia-család egy tanúvédelmi program keretében Normandiába költözik, egyes szokások azonban elég nehezen halnak ki a famíliából – nem úgy néhány ember körülöttük. A főszerepekben egykor szebb napokat látott hollywoodi színészlegendákat találunk (Robert De Niro, Michelle Pfeiffer, Tommy Lee Jones), az állítás előbbi része a szebb napokról talán a francia rendezőre is elmondható. Luc Besson sosem volt az amerikai közönség kedvence, ezúttal viszont – vélhetően az ismert színészek miatt – egészen tűrhető bevétellel kezdett új munkája.

Vérmesék (The Family)
Vérmesék (The Family)

Persze a kezdő 14,5 millió inkább csak a szeptemberi körülmények között nagy dolog, más időpontban nehezen érthetnénk az elégedettséget a produkció körül. A 30 milliós költségvetés viszont így tökéletesen megtérül, a francia piac pedig meghozza a kellemes hasznot majd. Nagyon sokra azonban nem érdemes számítaniuk a producereknek, mert az első hírek szerint nincsenek igazán elragadtatva a nézők az akció-vígjáték minőségétől, de bizakodásra ad okot, hogy meglehetősen magas a közönség átlagéletkora, márpedig ők nem rohannak az első hétvégén megnézni a filmeket. A reális cél a 50 millió lehet a Vérmesék számára.

A bevételi lista következő helyén a Riddick áll, a sci-finek elég erős bevételesést kellett elkönyvelni bemutatásának második hetében (egészen pontosan 63,1%-ot). Ez bizony igen rossz hír, szerencsére a 38 milliós költségvetés már biztosan meglesz, de a negyedik rész megvalósulásával kapcsolatban igen komoly aggályok léptek fel bennem.

Továbbra is jól tartja magát augusztus három nagy sikere, A komornyik (hazai bemutató: november 21.) és a Családi üzelmek (hazai bemutató: augusztus 22.), illetve a más kategóriában – a spanyolajkúaknak szánt filmekében – robbantó Instructions Not Included. Sok meglepetéssel a többi helyezett sem szolgál, leginkább talán a Blue Jasmine sikeréről érdemes szót ejteni. Woody Allen drámája már mintegy 28 milliót gyűjtött össze, ezzel a rendező ötödik legnagyobb sikere, noha ennél feljebb már nem nagyon kerül a direktor életpályájában.

Jövő héten a legszélesebb premier már a díjszezonra készülve egy emberrablós dráma lesz Jake Gyllenhaal, Hugh Jackman, Viola Davis, Maria Bello, Terrence Howard, Melissa Leo és Paul Dano nevével fémjelezve. Az első hírek a Fogságban (hazai bemutató: október 10.) jó minőségéről árulkodnak, de ettől még nem garantálható a siker. A másik, már szűkebb körű premier a Battle of the Year: The Dream Team, egy nem túl izgalmasnak hangzó zenés-táncos popcorn mozi.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Szólj hozzá!

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

FM ‘tekercs Podcast

 

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..