Hírek

Immár nem Amerika a sorozatok földje: Európa túlnőtt rajta tévéfogyasztásban

Az elmúlt év nagy változást hozott a televíziós szokásokban.

Melyik társadalomban tartoznak a sorozatok leginkább az ember hétköznapjaihoz? Erre idáig az Egyesült Államok lett volna a válasz: az ország, ahol a sorozatok a hétköznapi beszélgetésektől a társadalmi minták felkínálásán át a mémekig és persze a politikai vitákig betöltik a kultúrát, ahonnan elindult a sorozatok egy évtizede tartó reneszánsza, ahonnan az innovatív sorozatformátumok kiindulnak és ahol aztán fősodorrá válva betöltik a képernyőket – és persze az ország, amelynek sorozatai a leginkább befolyásolják a világ ízlését: mert igaz ugyan, hogy a latin-amerikai, török és dél-koreai sorozatok is globális közönséget vonzanak, de egyik sem ér fel például a Drót, a Trónok harca vagy a Dallas kulturális befolyásához.

Ez évtől mégsem Észak-Amerika áll napi tévéfogyasztás terén az első helyen: most először Európa és Dél-Amerika is felülmúlta – írja a Variety.

A naponta a tévé előtt töltött idő globális átlaga 2 óra 54 perc, a Global Audience & Content Evolution kutatása szerint. Ez hatperces növekedés a 2019-es adatokhoz képest. Ezen belül azonban Európa jócskán megugrott: nálunk 15 perces átlagnövekedést mértek, míg az észak-amerikai régióban éppenséggel 8 perces csökkenést (habár volt egy érdekes, 10%-os megugrás ezen a piacon 2020 áprilisában – amikor az ottani legelső lezárások megkezdődtek).

A video-on-demand (SVOD) piacon is Európa erősödött jobban. A streaming szolgáltatások terén Észak-Amerika 10%-os napi időnövekedést ért el 2020 során, de Franciaország például egyenesen megduplázta a Netflix előtt töltött percek számát. E növekedést a Vezércsel és A korona vezette.

A legtöbb piacon az importált műsorok magasan verték a helyben előállítottakat: különösen a rendőrdráma, a politikai dráma és az „eszképista” dráma utazott jól. A forgatókönyv nélküli műsorok királya a legtöbb piacon a maszkos énekes show-k valamelyik változata volt. A jövőre nézve a Global Audiance három formát emelt ki, mint lehetséges nagy sikereket: a sötét és komplex zsarusorozatokat és a halott ügyekről szóló drámákat, és azokat a szórakoztató tévéshow-kat, amelyek erősen összefonódnak a szociális médiával.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés