Hírek

Inkább folytatják – a Tűzgyűrű nem bírta a versenyt a folytatásokkal (Box Office július 12-14.)

Tűzgyűrű jelenetkép: Rinko Kikuchi

Tűzgyűrű jelenetkép: Rinko KikuchiAz amerikai bevételi lista dobogóján szoros versenyben a folytatások győzedelmeskedtek, a Gru 2. a második hétvégéjén is megőrizte az első helyet. A Nagyfiúk 2. remek számokkal nyitott a kritikusok legnagyobb bánatára, a Tűzgyűrű pedig képességeinek megfelelően startolt, de óriási büdzséjének előteremtéséhez szüksége lesz a nemzetközi piacokra is.

Az előző heti, zsúfolt, négynapos hosszúhétvége után kicsit visszafogottabb látogatottság jellemezte az amerikai filmszínházakat a július 12-14-i víkenden. A Gru 2. vitte megint a prímet, 44,8 milliót kaszált, ami 46,4%-os csökkenést jelent az korábbi héthez képest. Folytatáshoz képest ez nem rossz eredmény, de ezzel elszállt az esély, hogy elvegye a Vasember 3-tól az év eddigi legnagyobb sikerének címét. Ugyanakkor azt is figyelembe kell venni, hogy a Marvelnek az a film 200 milliójába került, az Universal viszont csak 76 milliót áldozott az animációra.

A második helyen kezdett az Adam Sandler nevével fémjelzett Nagyfiúk 2. (hazai bemutató: július 18.) méghozzá egy izmos 42,5 milliós tétellel. Ez több, mint a költségvetésének a fele, így tehát simán nyereséges lesz a vígjáték. Meg is érdemlik a gázsit a főszereplők (a már említett mellett Kevin James, Chris Rock és David Spade, a feleségek szerepében pedig Salma Hayek, Maya Rudolph és Maria Bello), elvégre másodszor is adják a nevüket egy ilyen fingós-pisis filmhez. Az amerikai kritikusok szerint az év egyik legrosszabb filmjéről van szó, sőt egyes vélemények az évtized legértéktelenebb alkotásának titulálják. Ez talán túlzás, mindenesetre a nézők sem találták jónak a Nagyfiúk 2-t.

De mit is várnánk egy Adam Sandler filmtől? A színésznek szinte minden vígjátéka ilyen, és érdekes módon néha szeretik a nézők, néha kerülik. Két éve a Jack és Jill az utóbbit mutatta, de 74,2 milliója azért nem jelentett rossz teljesítményt, csak épp Sandlertől addigra már megszoktuk a százmilliókat. Igazán nagyot tavaly koppant az Apa ég!-gel, ami mindössze 36,9 milliót hozott a konyhára. Az igényes szórakoztatás hívei máris temették a humorista karrierjét, de a Nagyfiúk 2. megmutatta, még vannak kitartó rajongói a komikusnak.

Grown Ups 2. Nagyfiúk 2.
Nagyfiúk 2.

Az előző Nagyfiúk három éve összesen 162 milliót szedett össze, ami nyitóbevételének éppen a négyszerese. Ez a szorzó rendkívül jónak számít, folytatások esetében viszont a hányados alacsonyabb. A várható 140 milliós végösszeg így is kimagasló eredményt jelent, és majdnem biztossá teszi, hogy három év múlva a nyáron bemutatják a széria harmadik részét.

Erre a jövőben a Tűzgyűrű biztosan nem számíthat. Guillermo Del Toro új filmje nem nyitott annyira rosszul, hogy bukásnak nevezzük, de azért 38,3 millós premierbevétel 190 milliós büdzsé esetében mindenképp csalódást keltő. Ráadásul egy szűk rajongói réteg által nagyon várt tudományos-fantasztikus moziról beszélünk, ami előre vetíti a nagy csökkenéseket a következő hetekben, különösen úgy, hogy a jövő héten egy horror és egy transzcendentális, populárisabb sci-fi is érkezik (R.I.P.D.).

Csak abban az esetben lehetne ezen a ponton nyereséges a Tűzgyűrű, ha a kiváló nézői vagy kritikusi visszajelzések magas szinten tartanák az érdeklődést a következő hetekben. Viszont ha abból indulunk ki, amit a Filmtekercsen is olvashatunk, akkor nem sok jóra számíthat a robotos sci-fi. Az Egyesült Államokban nem voltak az ítészek ilyen szigorúak, de azzal nagyjából mindenki egyetértett, hogy ez a film nem több egy jó popcorn-látványosságnál. Kár érte, én sem ezt vártam az elmúlt évtized egyik legeredetibb fantasyjét megvalósító mexikói direktortól, Guillermo del Torotól. A célzás A faun labirintusára vonatkozott, sajnos annak már hét éve, és úgy tűnik, minőségileg is egyre távolodik tőle a rendező.

Bevételi szempontból mindenesetre ez az eddigi legjobb eredmény del Toro számára. A Pokolfajzat 2: Az aranyhadsereg pár éve 34,5 millióval nyitott, ami nem rossz, de utána csak 76 millióig vitte, vagyis meglehetősen magas csökkenést szenvedett el hétről hétre. Ha ez a sors vár a Tűzgyűrűre, akkor bizony hatalmas bukás lesz az eredmény. Minden tehát a következő hetekben dől el.

Tűzgyűrű jelenetkép
Tűzgyűrű

A lista többi pontján tanyázó filmek már átestek a vízválasztókon egy kivétellel (arról majd később). A Női szervek remek teljesítményt nyújt hétről hétre, még most, a harmadik hetében, erős konkurencia mellett is 14 milliót szerzett, amivel már 112,4 milliónál jár. A Szörny Egyetem most is másolja a Gru 2-t, szinte hajszálpontosan ugyanannyit csökkent a múlt héthez képest, mint a minyonos animáció. A Z világháború szintén remekel a kasszáknál, egyre több esélye van, hogy meglegyen a 200 millió.

Múlt héten eldőlt A magányos lovas sorsa: óriási bukta. A borzasztó nyitóbevétele után közel 62%-kal csökkent a bevétele, szinte senkit nem érdekelt, így viszont már a 100 millió sem lesz meg. Ez nagyon kellemetlen egy 215 milliós költségvetésű film esetében, nem lennék most a producerek helyében. Kevin Hart helyében viszont igen, a komikus megint 5 milliót kaszált a Let Me Explainnel. Még mindig egy szűk körben forgalmazott stand-up comedyről beszélünk, és ezen a héten az is kiderült, hogy több vásznon sem futna jobban, mert még a limitált termeket sem tudta megtölteni. Ez viszont inkább a műfaj korlátait mutatja, nem pedig a humorista teljesítményét.

Még két filmről érdemes szót ejteni. Az egyik a múlt heti box office elemzésben emlegetett Az első igazi nyár, amelyet a forgalmazó Fox Searchlight hatvan kópiával fejelt meg, így pedig már 1,1 milliós jegybevételt ért el a hétvégén. Ez azért jelent nagy eredményt, mert a bővítés ellenére nem igazán csökkent a termenként eladott átlagos jegyek száma. Eddig tehát nagyon jól fut, de ténylegesen minden a következő két hétben dől el.

Fruitvale Station
Fruitvale Station

Az első igazi nyár esete is mutatja, hogy ez a szezon a blockbusterek mellett a független filmek időszaka is. A Sundance Filmfesztiválon elkelt alkotások ilyenkor kerülnek a filmszínházakba – múlt héten éppen a nézők és a zsűri által is a legjobbnak tartott mozi, a Fruitvale Station. A Cannesban is díjazott mű egy rendkívül aktuális ügyet dolgoz fel: 2008 szilveszterén rendőri erőszak áldozata lett Oscar Grant a Fruitvale metróállomáson. Az esetet a metróutasok közül valaki kamerával rögzítette, majd feltöltötte a világhálóra, ezáltal az Egyesült Államokban óriási botrány lett belőle. A film Oscar Grant életét mutatja be, premierje hetében mindössze hét moziban játszották – természetesen teltházzal. A kiváló eredmény azonban még nem jelent semmit, még nagyjából két hét kell folyamatos kópiaszám-emeléssel ahhoz, hogy box office szempontból is eredményeket érjen el Ryan Coogler filmje.

A hétvégén zsúfolt hetük lesz az amerikai nézőknek, négy premier közül is választhatnak a korábbiak mellett. A gyerekeknek érkezik a Turbó (hazai bemutató: október 17.), ahol a főszereplő szinkronhangját éppen az a Ryan Reynolds adja, aki a most startoló R.I.P.D. – Szellemzsaruk (hazai bemutató: július 18.) főszereplője is. Jön még ígéretesnek érkező horror (The Conjuring) és persze folytatás, a Red 2 (hazai bemutató: augusztus 8.). Lesz mit elemezni a jövő héten is!

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. [email protected]

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A sorozatok lényege, hogy nincs meghatározott végük… Ezzel vitatkoznánk!

A 2010-es évektől folyamatosan nő a televíziós és streaming sorozatok száma, köztük pedig az előre meghatározott véggel rendelkező egyévados szériák, vagyis a minisorozatok is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. Nem tudod mi a különbség antológia-, mini- és limitált széria között? Akkor ez a te videód!

A VLOGtekercs stábja ebben a hónapban a minisorozatok formai jegyeit és történelmét járja körbe. Számos ismert és kevésbé ismert sorozatpéldával azokra a kérdésekre kerestük a választ, hogy miért éri meg a nézőnek minisorozatot nézni és milyen előnyei származhatnak az alkotónak a minisorozat formátumból.

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor

Vágó: Énekes Gábor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya