Hírek

Ír-e a Netflix történelmet vasárnap?

A Netflix kétszer annyit költött a Roma kampányára, mint amennyi a film teljes költségvetése. Vasárnap kiderül, történelmet ír-e a stratégia.

The Wrap érdekes elemzést közölt a Netflix Roma-kampányáról – amelyet széles körben „game changer” eseménynek tartanak a filmipar számára. A lap szerint a Netflix 25-30 millió dollárt költött a kampány során, ami a film költségvetésének duplája lehet, valamint a legdrágább kampány valaha egy külföldi film számára és talán a legdrágább kampány valaha egy legjobb film nevezés számára.

Vajon idén, amikor az Oscar-esélylatolgatások állandóan változnak (olvasd el, szerintünk kik nyernek majd) és a győztes sokkal bizonytalanabb, mint az eddigi években, a Netflixnek ez a húzása egyszeri anomália, vagy elindulhat általa egy költséges licitálás a stúdiók között? – teszi fel a kérdést a lap.

A Netflix kétségtelenül hátrányból indul, mivel a moziipar és a bírálók jelentős része nem hajlandó „mozifilmként” tekinteni a produkcióira. A vita dióhéjban: a Netflix úgy gyárt és/vagy forgalmaz „mozifilmeket”, hogy azok alig vannak ténylegesen a vásznon; röviddel gyártás után már meg is jelennek a szolgáltató streaming kínálatában – szóval akkor ezek „mozifilmek” vagy sem? Esetleg rövid ideig vásznon is szereplő tévéfilmek vagy online filmek…? És főleg: jogosultak egyáltalán Golden Globe- és Oscar-jelölésekre?

Az év legnagyobb kritikai sikerét, és egyik leg-Oscar-esélyesebb filmjét, a Romát márpedig éppen a Netflix forgalmazza a mexikói rendező számára. Cuarón mélyen személyes projektjét valószínűleg a nézők töredéke sem látná az internetes óriás nélkül. A Roma november végétől látható mexikói mozikban, de a két legnagyobb ottani mozilánc nem hajlandó vetíteni, mert a Netflix nem adott nekik elég hosszú exkluzivitást; amerikai mozikban is játsszák, de a Netflix december közepétől már online is sugározza. Az AMC mozilánc nem hajlandó felvenni a Romát hagyományos Legjobbfilm-jelölt műsorába, mondván, hogy „nem mozifilm”; eközben különböző díjak mégis mozifilmként jutalmazzák Cuarón alkotását.

Ebből a hátrányból próbál a cég az óriási kampány révén kitörni – egy top Oscar-díj, például

a legjobb film vagy a legjobb rendező legitimációt jelentene a Netflix mint mozistúdió számára.

Csakhogy többen is aggódnak az iparágban. Egy vélemény szerint a jövő filmesei kisebb eséllyel viszik a műveiket kicsi vagy indie forgalmazókhoz, ha látják, hogy egy Netflix-féle óriás képes harmincmillió dollárt is elkölteni a saját forgalmazásában lévő filmek esélyeinek növelésére.

A Netflix egyszer már felnőtt egy top díjazott mellé: agresszív taktikájával a korábbi fejedelem HBO méltó kihívója lett az Emmy díjak terén. Kétséges, hogy a mozis csúcskategória, az Oscar terén is sikeres lesz-e a teljes pályás letámadás. A Netflix idén sokat tesz fel erre a tétre.

Az az igazság, hogy ha a Netflix nem nyer legjobb filmet a Romával, akkor sose fog semmivel” – vélekedik a The Wrap cikkében egy „iparági veterán”. – „Ezért van az, hogy ekkora a tét: nem engedhetik meg maguknak a vereséget. Mindig is lesznek az Akadémián belül, akik nem hajlandóak díjazni a báránybőrbe bújt farkast.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek. A Tárca rovatot vezeti. havasmezoi@filmtekercs.hu

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..