Hírek

Kína a sci-fik frontján erősítene a filmversenyben

Kína állást foglalt filmügyben. A sci-fik fejlesztésében látják a jövőt, ráadásul a kínai kultúrán, értékeken és esztétikán alapuló fantasztikus filmeket látnák szívesen.

A kínai filmhatóságok kibocsátottak egy dokumentumot, amelyben politikai intézkedéseket vázolnak fel a tudományos-fantasztikus filmek országos termelésének fellendítése érdekében – olvashatjuk a Variety hasábjain. Kína útmutatása a sci-fi filmágazat fejlesztésére „Több vélemény a tudományos-fantasztikus filmek fejlesztésének előmozdításáról” címet viseli.

Az anyag kiemeli, hogy a sci-fi műfaj – nem vicc! – hogyan illeszkedik a kormányzó kommunista párt szélesebb ideológiai és technológiai céljaihoz.

Ezt a hónap elején közösen adta ki Kína Nemzeti Film Igazgatósága és a Kínai Tudományos és Technológiai Szövetség. A dokumentum a Kínában készülő fantasztikus filmek gyártási feltételeinek technológiai fejlesztésére összpontosít.

The Wandering Earth

Az ország első csúcstechnológiás vizuális effektusokkal dolgozó sci-fije, a The Wandering Earth a közelmúltban 691 milliós hazai bevétellel robbantott kasszát. A javaslatcsomag szerint a versenyképes filmek készítéséhez az elsődleges prioritás az, hogy „alaposan tanulmányozzuk és megvalósítsuk a Xi Jinping gondolatát.” A kínai elnöknek a filmipart érintő korábbi nyilatkozata alapján

a filmkészítőknek a „helyes irányt” kell követniük a sci-fik fejlesztése során.

Ez magában foglalja olyan filmek létrehozását, amelyek „kiemelik a kínai értékeket, átörökítik a kínai kultúrát és esztétikát, erősítik a kortárs kínai innovációt”, valamint „terjesztik a tudományos gondolatokat” és „terjesztik a tudományos gondolatokat”. A kínai sci-fiknek tehát pozitív fényben kell láttatni Kínát, mint technológiailag fejlett nemzetet.

A dokumentum kihangsúlyozza a hazai VFX és digitális technológiák fejlesztésének szükségességét, hogy támogassa a sci-fik készítését, amellyel az ország a Nyugattal szembeni technológiai versenyben is méltó ellenfél lehetne. Az útmutatás szerint „támogatni kell a Kínában gyártott nagy pontosságú filmberendezések kutatását és fejlesztését, gyártását és felhasználását is”.

Kínában az erős sci-fi hiány elsősorban az innovatív ötletek és forgatókönyvek hiányából fakad – állítja a dokumentum.

Az országnak összpontosítania kell az erős sci-fi forgatókönyvek elkészülésére, és a filmfesztiválokat arra kell ösztönözni, hogy hozzanak létre sci-fi szekciókat.

Segíteni kell továbbá a fantasztikus irodalom, az animáció és a játékok adaptálását is.

Az általános és középiskolás diákokat „kiváló sci-fi filmek” megismerésére kell késztetni, míg az egyetemeket arra kell buzdítani, hogy „erősítsék a sci-fikkel kapcsolatos tehetségek képzését”. A filmek elérhetőségének kibővítése érdekében a dokumentum ajánlja Kínának egy nemzeti tudományos-fantasztikus filmvetítő szövetség létrehozását.

Kína filmiparában a befektetők általában inkább a gyors megtérülésű projektekbe fektetnek. Ez a tényező eleddig akadályozta az erős sci-fik gyártását, amelyek drágábbak, összetettebbek és lassabban készülnek, mint a kevésbé hatásos művek. Ezeknek a kérdéseknek a kezelése és a nem állami források bevonása érdekében

a dokumentum arra sürgeti a kínai pénzügyi intézményeket, hogy „fedezzék fel a sci-fik sajátosságaihoz illő hiteltermékeket és hitelmodelleket”.

Egy egészen bizarr szöveggel állunk szemben, ám nem lennénk meglepve, ha – Kínát ismerve – megint át tudnának bújni a tű fokán.

Avatar

Szabó Zsolt Szilveszter

Szabó Zsolt Szilveszter a szombathelyi BDF-en végzett mozgókép- és médiakultúra szakon. 25 éve foglalkozik filmekkel. Specializációja a sci-fi, a szerzői filmek, a zsánermozik szerzői változatai és a bizarr műfajkevercsek. Szívesen bíbelődik rebellis, besorolhatatlan alkotók műveivel. Cinematográfus istensége Tarkovszkij és nagyra tartja Enyedi Ildikó művészetét.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya