Hírek

Kína lenyomta Észak-Amerikát az idei mozibevételekben!

My People, My Homeland

Amíg az amerikai szórakoztatóipar a megoldáson töpreng, számolgat és kalkulál a járvány tartós következményeivel, Kína filmszínházai ismét csúcsra járnak.

Most már hivatalos, hogy világszerte Kína mozipénztárai könyvelhették el a legnagyobb bevételt a 2020-as év eddigi részének adatait alapul véve – írja a Hollywood Reporter. Az Artisan Gateway adatai szerint a mozijegyek eladása Kínában idén 1,988 milliárd dollárra rúg, meghaladva Észak-Amerika 1,937 milliárd dollárját.

A különbség év végére várhatóan jelentősen megnő.

Elemzők már régóta azt jósolják, hogy a világ legnépesebb országa egy napon a bevételi listák élére kerül. De az eredmények mégis történelmi irányváltást jeleznek, hiszen Észak-Amerika a mozi létrejötte óta globálisan és megingathatatlanul vezette a bevételi listákat. A  fordulat azonban már korábban bekövetkezett, a pandémia csak felgyorsította a folyamatot.

Kína több tízezer filmszínháza a COVID-19 hatékony visszaszorításának köszönhetően már a szokásos férőhely-kapacitás 75 százalékával működik,

ráadásul a jelek szerint a nézők ott sokkal kevésbé haboznak visszatérni a multiplexekbe.

Legutóbb, október 1–8-ig tartó nemzeti ünnep alkalmával a kínai mozik 586 millió dollár értékű jegyet adtak el. Hazai sikerfilmjük, a My People, My Homeland 19,1 millió dollárt hozott az elmúlt hétvégén. Összbevétele pedig meghaladta a 360 milliót 18 nap alatt. És akkor még nem is beszéltünk Kína 2020-ban világszerte legjobban kereső filmjéről, a 460 millió dollárt kaszáló világháborús drámáról: a The Eight Hundredről. (Hollywood idei legnagyobb bevételét hozó produkciója Bad Boys – Mindörökké rosszfiúk című film a maga 426,5 millió dollárjával.)

The Eight Hundred

Az észak-amerikai bevételi helyzet ugyanakkor mégsem tekinthető tragikusnak. Mivel az Egyesült Államokban rendkívül magas COVID-19 fertőzöttségi arány miatt még mindig számos nagy mozi zárva van, a szakmát érintő kérdések nagy része arra vonatkozik, hogy vajon a hagyományos moziknak okozott károk maradandóak lesznek-e.

A nagy stúdiók már elhalasztottak minden nagyobb bemutatót – például a Fekete özvegy és a Nincs idő meghalni esetében – legkorábban 2021 tavaszáig. Az AMC, Észak-Amerika legnagyobb mozilánca közleményben tudatta a múlt héten, hogy tartalékaik az év végéig, legkésőbb 2021 elejéig tartanak ki. Egyes iparági bennfentesek attól is tartanak, hogy

a Washington és Peking közötti fennálló politikai feszültség csökkenti Hollywood hosszú távú piaci befolyását Kínában.

Beszédes adat, hogy Liam Neeson Becsületes tolvaj című filmje mindössze 3,7 millió dollárral vezeti az észak-amerikai bevételi listát az elmúlt időszakban – ez az eredmény a mozik látogatottságát és a filmes felhozatalt tekintve várható volt.

Szabó Zsolt Szilveszter

Szabó Zsolt Szilveszter

Szabó Zsolt Szilveszter a szombathelyi BDF-en végzett mozgókép- és médiakultúra szakon. 25 éve foglalkozik filmekkel. Specializációja a sci-fi, a szerzői filmek, a zsánermozik szerzői változatai és a bizarr műfajkevercsek. Szívesen bíbelődik rebellis, besorolhatatlan alkotók műveivel. Kinematográfus istensége Tarkovszkij és nagyra tartja Enyedi Ildikó művészetét.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya