Hírek

Kiverte a biztosítékot a Csernobil, amiért nem foglalkoztattak fekete színészeket

Csernobil

Pár hete ért véget az idei év legelismertebb sorozata, a Csernobil, amit többek között azért udvarolt körbe mindenki, mert részletes, közérthető és autentikus volt. Utóbbi azonban egyre kevésbé számít erénynek Hollywoodban.

Karla Marie, brit forgatókönyvíró kritizálta a Twitteren az HBO új minisorozatát, a Csernobilt. Az IMDb-n a legjobb sorozatok listáján az első pozícióig kapaszkodó sorozatot azért nehezményezte Marie, mert nem foglalkoztattak a produkcióban PoC (People of Color) színészeket. Joggal merül fel a kérdés, hogy miért is kéne fekete színészeknek szerepelni a sorozatban, hiszen Kelet-Európában a nyolcvanas évek derekán viszonylag kevesen lehettek az érintettek között, azonban az érvelés szerint bizonyos karakterek “bőrszín-cseréje” mindössze annyiban sértette volna a történet hitelességét, mint az orosz és ukrán nyelvek módosítása angolra. Mivel a Csernobil egy nemzetközi produkció ezért az angol nyelv használata szinte elkerülhetetlen volt. A készítők azzal magyarázták döntésüket, hogy az emberi érzelmek kifejezése és a színészi játék hitelessége nem a beszélt nyelven múlik. A forgatókönyvíró nekünk szögezi a kérdést, hogy ennyi erővel ez miért nem érvényes a karakterek bőrszínére is?

A követői próbálták meggyőzni Marie-t, hogy aligha lehetett fekete szereplője az eseményeknek. A történet azonban váratlan fordulatot vett, amikor az ukrán theBabel talált egy fekete katonát, aki az erőmű környékén végzett evakuációban működött közre. Az akkor 18 éves Igor Khiryakot a portál szerint egy kijevi hajóhíd építéséhez vezényelte ki a szovjet hadsereg, majd a katasztrófa után csatlakozott egységével a csernobili akcióhoz. Khiryak 1986-ban közreműködött a Pripjaty folyón átvezető híd építésében, melynek segítségével több ezer civilt evakuáltak a területről. Az ex-katona ma a volgodai Cserepovecben él, Oroszországban.

Igor Khiryak

Más kérdés, hogy Marie-nak fogalma sem volt arról, hogy egy fekete katona valóban teljesített szolgálatot Csernobilnál, ráadásul nem is azzal volt problémája, hogy Khiryak nem tűnt fel a sorozatban. Ő annak ellenére szerette volna, ha több fekete aktor kap szerepet a filmben, hogy tisztában volt vele, hogy nem sok fekete szovjet állampolgár élt abban a régióban (a maga módján egyébként etnikailag színesek voltak a felvonultatott karakterek, hiszen orosz, fehérorosz, ukrán és örmény szereplőkkel is találkoztunk).

Így furcsa kettősség jellemzi az egyenlőséget a filmes szakmában minél szélesebb körben követelő aktivistákat, véleményvezéreket. Sokszor az autentikus szerepválasztás követelése az elsődleges. Scarlett Johansson például egy transznemű bűnöző szerepére jelentkezett be, azonban cisznemű heteró nőként széles körű elégedetlenség követte a szerepválasztást, melyből végül ki is hátrált a színésznő, míg Will Smith, akit Serena Williams apjának szerepére tartanak esélyesnek sokak szerint nem elég fekete ahhoz, hogy eljátssza a szerepet.

A kép csak illusztráció

Egyébként Marie logikáját követve simán játszhatta volna Gorbacsovot női színész.

Avatar

Papp Atilla

Papp Atilla a Budapesti Corvinus Egyetem kommunikáció és médiatudomány szakán végzett, 2018 óta tagja a Filmtekercsnek. Akut celluloidfüggő, a százmilliós blockbustertől a filléres kísérleti filmig minden érdekli.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A sorozatok lényege, hogy nincs meghatározott végük… Ezzel vitatkoznánk!

A 2010-es évektől folyamatosan nő a televíziós és streaming sorozatok száma, köztük pedig az előre meghatározott véggel rendelkező egyévados szériák, vagyis a minisorozatok is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. Nem tudod mi a különbség antológia-, mini- és limitált széria között? Akkor ez a te videód!

A VLOGtekercs stábja ebben a hónapban a minisorozatok formai jegyeit és történelmét járja körbe. Számos ismert és kevésbé ismert sorozatpéldával azokra a kérdésekre kerestük a választ, hogy miért éri meg a nézőnek minisorozatot nézni és milyen előnyei származhatnak az alkotónak a minisorozat formátumból.

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor

Vágó: Énekes Gábor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya