Hírek

Különleges sajtónapon hallottunk Reisz Gábor új filmjéről

reisz gabor rossz versek sajtonap

Fa redőny, szocreál bútorok, ecetes uborka. És persze, Latinovits szaval a tévében. Abban a lakásban fogadtak, ahol a Rossz verseket forgatták.

Bő tízen állunk lesben egy V. kerületi ház szűk folyosóján, egy első emeleti lakás bejáratánál, vajon mit látunk majd, ki nyit ajtót? Egy idősebb férfi (Kovács Zsolt) engedi be a bő tíz emberből álló újságírófalkát, és közben morgolódik, hogy a fia miféle embereket hív ide, és miért pont ebédidőben. De bemehetünk, le is ülhetünk a kis méretű szocreál berendezésű nappaliban, ahol a család épp tévét néz, az anya tésztát kever. Egyik fiuk, Merthner Tamás több életkorában is megjelenik, kisgyerektől a kamaszon át a felnőttig. Így elhangzanak a különböző életkorok jellegzetes motívumai a „kisfiam, ne felejtsd itthon az edzőcuccodat”-tól az „Apa, ne gyere ki a meccsre, mert senkinek nem jönnek a szülei”-n keresztül a „hogy lenne itt Anna, kiment Párizsba tanulni”-ig. Majd átvonulnak végre ebédelni, és beszivárognak a VAN zenészei, a falra pedig vetítenek.

A rendhagyó sajtónap oka, hogy ezt az élményt átadni, a hangulatot felidézni nehéz lett volna más helyszínen. A rendező:

„Ez a lakás a magja, a szíve a filmnek, a próbák itt zajlottak, a felvételek nagy százaléka is készült itt, itt lesz a vágás is. Ez a bázis.”

A VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan után „így jöttem”-filmet készít Reisz Gábor. Ahogy meséli, eredetileg film noirt tervezett, de abból a változatból vajmi keveset tartott meg a rendező-forgatókönyvíró: a címet és a főhős karakterét, valamint a versírás motívumát. Más is változott időközben, míg főszereplőt castingoltak, Reisz rájött, hogy nem lesz olyan színész, aki megfelelne az elképzeléseinek, így ő bújt Merthner Tamás bőrébe, vagyis pontosabban nem is bújt: „magamat játszom, mert nem vagyok színész” – mondta.

reisz gabor rossz versek sajtonap 4

Ahogy megtudjuk, nem önéletrajzi film, de ilyen elemeket használ föl, és a készülte közben minden résztvevő alkotó hozzátesz.

„Mindig változik a könyv, amikor elkezdik, próbán változik, a színész máshogy mondja, jobban tetszik, a gyerekek esetében irtó kíváncsi vagyok, hogy mit hoznak. Minél több ember kerül bele, annál többet adnak bele.”

Az anyát alakító Takács Kati így egészíti ki a rendező szavait:  „Hagyja, hogy improvizáljunk, de bízhatunk benne, mert tudja, mit akar csinálni, és ez megnyugtató.” A VAN-ból ismerős szülők közül Takács Katinak elsőre szokatlan volt, hogy Reisz Gábor a színészi és a rendezői pozíciót váltogatja, viszont jól alakult a közös munka: „Olyan természetes, ahogy létezik, mint Merthner Tamás, hogy oda kell figyelni, hogy te is olyan természetességgel tudj játszani. Megteremti a lehetőséget, hogy improvizálj, ami nehezebb is, de fel is szabadít.”

Az apát játszó Kovács Zsolt hasonló helyzetet említ, de mást emelt ki belőle: „Gábor úgy vezeti a színészeket, hogy közel kerül hozzájuk, felerősíti, ami van nekik. Közben pedig a skizofrén helyzet áll elő, hogy beszélgetek vele, és instruál. Aztán folytatjuk a beszélgetést.” Mindkét színész úgy látja, hogy a szülők karaktere nagyon hasonló a VAN szülő figuráihoz, esetleg annyiban tér el, hogy itt az anya a felszabadultabb, és az apa a kicsit szigorúbb.

Reisz Gábor elmondása szerint a film minden eddiginél szabadabb lesz, sok műfajt és stílust kever eklektikusan. Míg a VAN esetében térben csinálták ezt, itt időben is. Ennek egyik eleme, hogy gyerekszínészekkel is dolgoznak, akik Merthner Tamás fiatalabb énjeiként lépnek színre. Őket kifejezetten egy-egy jelenetre castingolták, mint mondja Reisz: „A gyerekszínészek különböző gyermekkori emlékeket, traumákat játszottak el. Ezekhez kerestünk megfelelő karaktereket.” Szinte mindent leforgattak már. Így folytatja: „Elkezdjük a vágást, és a maradék két napot csak később forgatjuk le, ha tudjuk, hogy mi hiányzik még.”

Bálint Dániel és Becsey Kristóf operatőrök is megszólaltak. Alapvetően két különböző helyzetben kellett forgatniuk: a lakás egy elég sötét szobájában, a konyhában, egy kamerával és világítás nélkül, valamint  forgattak több kamerával is, jobb fényviszonyok között. Berkes Júlia producertől megtudtuk, hogy mivel nagyobb támogatásból készült a film, több szabadságot engedhettek meg maguknak. Sokféle kamerára forgattak, minden évszakban, és rengeteg helyszínen, és nem mellesleg Párizsban is. Emellett szántak időt a próbákra, hogy könnyebb legyen a rendezőnek is, hogy színészként és direktorként is jól teljesíthessen. Reisz Gábor arról mesélt még, hogy sokkal nagyobb csapattal dolgozott, mint a VAN-ban, így nehéz volt együtt mozgatni őket, jobban be van osztva az idejük.

reisz gabor rossz versek sajtonap 5 Takacs Kati

A címre rákérdeztem Reisz Gábornál, hiszen az eddigi történet-összefoglalókban nem olvashattunk arról, hogy milyen formában jelennek meg a versek. Úgy magyarázta, hogy ahogy neki is, és valószínűleg sokaknak, Merthner Tamásnak is,

„a kamaszkori versírás volt az első próbálkozás az önkifejezésre, ezeknek ki kell törniük”

– ilyen a gyerekeknél a játék és a sport is. Még akkor is, ha nem jó a szöveg, hiszen, mint mondja, ugyanolyan érzelmekből, belső indíttatásból születnek ezek is, mint a nagy költőknél. Az utóbbival lehetne vitatkozni, hiszen nem ilyen egyszerű ez, de abban egyetértek vele, hogy ezek is versek, és mint Charles Bernstein amerikai költő mondja, rossz verseket is kell olvasni. A Rossz verseket pedig nézni kell majd.


Fotók: Regele Tünde és Szatmári Zsófi

Avatar

Szatmári Zsófi

Szatmári Zsófia francia főszakot és film minort végzett az ELTE-n, majd francia irodalom mesterszakot a Sorbonne-on. Specializácója a szerzői film, érdekli pedig a film és az irodalom viszonya, a filmek kapcsán felmerülő nyelvi és fordítási kérdések. Az Interjú rovatot szerkeszti. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya