Hírek

Óriási bevételeket hozott szilveszter éjjel egy kínai művészfilm, mert a nézők véletlenül romkomnak nézték

Long Day's Journey Into Night

Egyetlen este alatt 38 millió dollár bevételt hozott a Long Day’s Journey Into Night című romantikus dráma, miután a marketingcsapat romkomként adta el. Az igazi dráma persze csak ezután kezdődött.

Páratlan kasszasikert hozott odahaza a kínai filmrendező, Bi Gan második nagyjátékfilmjének első esti bevétele. 38 millió dollárért váltottak jegyet a kínai mozikban szilveszter éjjel – adja hírül a The Guardian. Hozzávetőlegesen érdemes tudni: ha egy különösen jól sikerült, nagy sztárokkal szereplő amerikai blockbuster egységes világpremier idején egy 3-4 napos hétvége alatt 100 millió dollárt hoz a konyhára, az már jónak számít. Hasonló sikereket a közelmúltban a Venom című szuperhősfilm tudott hozni a távol-keleti óriásnál, de annak a filmnek például Tom Hardy és Michelle Williams a főszereplője.

Ezzel szemben ez – aminek címe ellenére még csak az azonos című Sidney Lumet klasszikushoz sincsen semmi köze – erősen kísérleti jellegű alkotás. A városba visszatérő férfiről szól, aki régi szerelmét keresi. Ráadásul van benne egy óra hosszú, egysnittes álomjelenet, majd a film hirtelen átvált 3D-be, és úgy folytatódik.

Jól sikerült a marketing

Előzetesen szerény bevételeket jósoltak a cannes-i filmfesztivál Un Certain Regard (egy bizonyos nézőpont) szekcióban bemutatott filmnek, a rendező elsőfilmje, a két kisvárosi orvos depresszióját feldolgozó Kaili Blues után. Masszív művészfilmessel volt tehát dolga a marketingcsapatnak, az Un Certain Regard filmek egyébként is egy különös szekció: idén például a svéd Határeset nyerte a nagydíjat, de itt indult korábban Mundruczó Kornél Fehér isten című filmje is.

Ahogy utóbbit is nehéz lett volna kutyás filmként pozicionálni a pénztáraknál, Kínában mégis meghúztak egy ilyen lépést. A marketingcsapat például tökéletes randifilmként hirdette, és vetítését kifejezetten éjfél előttre javasolta. Szlogenjei is erre, az utolsó óra romantikájára lettek felépítve, de még egy kifejezetten szerelmeseknek szóló kampányt is futtattak, amiben olyanok lehetnek a nézők, mint a két főszereplő.

Olyan jól sikerült a kampány, hogy a jegyek majd’ felét már elővételben eladták. Számos moziban előre teltház volt, sok helyen pótvetítéseket kellett tartani a nagy érdeklődésre való tekintettel.

Pénztártól való távozás után

Sokan persze érthető módon nem azt kapták a filmtől, mint amire beültek, és ennek hangot is adtak. Az alkotók kultúrsznobériája volt a legkisebb sértés. A Weibo nevű közkedvelt kínai portál egyik kommentelője például azt írja: „Akik szerint ennek a filmnek művészi jelentése van, csak éppen mi nem értjük azt, azok egyenek szart!”

Ezen felül persze sok helyen idő előtti távozásokról számolnak be, de a kínai IMDb-nek is nevezhető Maoyanon is 2,7-es a film átlaga, a posztolt vélemények pedig csalókért kiabálnak, és a világ legrosszabb filmjének nevezik az alkotást. Nem is csoda, hogy a film a folytatásban elvesztette minden báját, és a következő este már csak 1,5 millió dollárt hozott.

Long Day's Journey Into Night

A rendezőn korábban egyébként újságírók már számonkérték, hogy a film egy ilyen kampánnyal nem fog-e téves eredményeket adni sokaknak. „Én magam egy kisvárosból jövök” – válaszolta a rendező egy rendezvényen. – „Azt gondolják, az ottani emberek csak kommersz filmekre kíváncsiak? Nem gondolnám, bár ettől függetlenül nem tudom, hogyan fogják megítélni a filmet.”

Sergő Z. András

Sergő Z. András a Filmtekercs.hu alapítója és 2022-ben bekövetkezett haláláig felelős szerkesztője volt. Aktívan követte Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film eseményeit. Érdeklődési körébe tartoztak a dokuk, a kamaradarabok, a sport- és a valláspolitika.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com