Hírek

Luxemburgban és Lyonban is a magyar filmekre figyelnek

A Drakulics elvtárs a luxemburgi CinÉast filmfesztivál nyitófilmje lesz, míg ugyanott a versenyprogramban indul a Spirál. Gaál István korszakalkotó Sodrásban című remekének felújított változatát pedig Lyonban vetítik.

Bodzsár Márk nagysikerű Drakulics elvtárs című filmje nyitja október 8-án a luxemburgi CinÉast filmfesztivált, mely idén a „mindig meglepő újdonságokkal előrukkoló” magyar filmnek szenteli CinéFocus elnevezésű programját – tudatta velünk a Nemzeti Filmintézet.

A luxemburgi CinÉast filmfesztivált 13. alkalommal rendezik meg október 8-25. között, mely évről évre felvonultatja a közép-európai kortárs mozi izgalmas, új alkotásait ezúttal 21 országból. Idén a fesztivál szervezői a reflektorfényt a

„gazdag filmörökségéről híres és mindig meglepő újdonságokkal, kiváló és merész filmekkel előrukkoló” magyar filmgyártásra

irányítják.

A CinéFocus programban hat mozifilm és két rövidfilm lesz látható. A luxemburgi közönség megnézheti Bodzsár Márk Drakulics elvtárs, Kocsis Ágnes Éden, Hartung Attila FoMo, Hajdu Szabolcs Békeidő és Orosz Dénes Seveled című közönségkedvenc alkotását, melyre a magyar mozikban több mint 130 ezer néző váltott jegyet.

A versenyprogramba kapott meghívást Felméri Cecília magyar-román koprodukcióban az Európai Filmdíjas Borbély Alexandra, Bogdan Dumitrache és Kiss Diána Magdolna főszereplésével készült Spirál című alkotása, melyben egy férfi és két nő különös háromszögtörténete bontakozik ki egy tóparti házban. A Spirál november 19-én mutatkozik be a magyar mozikban.

Mindezek mellett Kölcsey Levente, a locarnói filmfesztivál válogatásában debütált Szünet és Szöllősi Anna Helfer című MOMÉ-n készült diplomafilmje is látható lesz a CinéFocus programban.

Az NFI másik örömteli európai fesztiválhíre, hogy a Nemzeti Filmintézet által felújított Sodrásbant Lyonban, Európa legjelentősebb klasszikus film ünnepén, az október 10-én kezdődő Lumière Grand Lyon Filmfesztiválon.

A rangos eseményt Thierry Frémaux, a cannes-i fesztivál művészeti igazgatója és Bertrand Tavernier világhírű francia rendező hívta életre. Idén immár hatodik alkalommal hívtak meg restaurált magyar filmet a programba, a Lumière Intézet és a Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum együttműködésének köszönhetően.

Gaál István Sodrásban című, 1963-ban készült korszakalkotó filmjének alapötletét a rendező kamaszkori élménye, egy veszélyes versengés adta.

A történetben egy diáktársaság fürdik a Tisza-parton. Önfeledten játszanak, egyik fiatalnak sem tűnik fel, hogy hiányzik valaki, egyik társuk vízbe fulladt. A tragédia önvizsgálatra készteti őket: kié a felelősség, hogyan viszonyulnak egymáshoz, a világhoz. A film élet és halál, a felnőtté érés problémáin túl a hatvanas évek elejének fontos kérdéseit dolgozta fel. Hagyomány és modernség, egyén és közösség, falu és város, ember és táj – ezeket progresszív szemlélettel, új vizuális nyelven ütközteti egymással.

A Sodrásban a magyar új hullám egyik első nemzetközi sikere és jelképe lett. Pierre Paolo Pasolini világhírű olasz filmrendező kiemelte a film „poézisét, frissességét és újszerű hangvételét”.  1964-ben Karlovy Varyban elnyerte a fődíjat, majd a Brit Filmintézet mértékadó folyóirata, a Sight & Sound az év öt legjelentősebb filmje közé sorolta. A Nemzeti Filmintézet

hosszútávú filmdigitalizálási és felújítási programja keretében, a Filmarchívum és a Filmlabor által 2019-ben készült el a Sodrásban teljes körű, 4K felbontású restaurálása.

A film újrafényelése a Magyar Operatőrök Társaságával (HSC) együttműködésben, Sára Balázs operatőr közreműködésével valósult meg. A felújított változat nemzetközi premierje a 76. Velencei Nemzetközi Filmfesztivál Venice Classics programjában volt 2019-ben.

Szabó Zsolt Szilveszter

Szabó Zsolt Szilveszter

Szabó Zsolt Szilveszter a szombathelyi BDF-en végzett mozgókép- és médiakultúra szakon. 25 éve foglalkozik filmekkel. Specializációja a sci-fi, a szerzői filmek, a zsánermozik szerzői változatai és a bizarr műfajkevercsek. Szívesen bíbelődik rebellis, besorolhatatlan alkotók műveivel. Kinematográfus istensége Tarkovszkij és nagyra tartja Enyedi Ildikó művészetét.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya