Hírek

Átadták a magyar filmes Oscar-díjakat

Fotó: MTI/Balogh Zoltán

29 kategóriában osztották ki csütörtök este a Vígszínházban a Magyar Filmakadémia díjait. A tévéfilmek mezőnyében tartolt a Foglyok, de a játékfilmes szekcióban azért volt némi meglepetés. 

Ötödik alakommal ítélték oda a Magyar Filmdíjat, amelyet a Magyar Filmakadémia szavazással választ ki a tavalyi hazai filmes termésből. Az amerikai és európai mintára létrejött díjhoz szokás szerint rendeztek egy átadógálát, amely talán jobb volt, mint az elmúlt években, de összességében még mindig nem egy igazán élvezhető showműsor. Inkább egy szakmai platform, ahol gratulálnak egymásnak a filmes kollégák.

Bár Káel Csaba ismét hangsúlyozta, hogy a tévé- és mozifilmgyártás összekapcsolásával végre egyesítették a hazai filmszakmát, ez még nem tükröződött a díjaknál, ugyanis tévé- és játékfilmes részekre szedték a különböző kategóriákat. Ez persze nem csak hazánkban van így, azonban a nézők számára vélhetően egyre kevésbé szétválasztható a két szegmens. A jelenség mellékhatása a díjátadó vonatkozásában az, hogy az átlagember számára nem túl izgalmas kategóriákat (mint a jelmez vagy smink) így kétszer kellett megtekinteni.

Ráadásul a tévéfilmeknél tarolt a Foglyok,

amely a 12 kategóriából 10-ben győzedelmeskedett. Csak a legjobb vágás és a legjobb forgatókönyv díját nem sikerült bezsákolnia Deák Kristóf művének, aki egyébként sajnos nem tudott személyesen részt venni az eseményen. Még elkedvetlenítőbb volt, hogy a jelöltek is mindig ugyanazok voltak, a Foglyok szinte minden esetben a Házasságtöréssel, a Nino bárkájával és az Egy másik életbennel versenyzett – a maradék két díjat az utóbbi kapta. A tavalyi év alapján bizton elmondható, nincs értelme a tévéfilmes szegmensnek. Ha csak 4 említésre méltó tévéfilm készül hazánkban egy év alatt, akkor azok igazán versenyezhetnénk a mozisokkal. A Foglyok producere a köszönőbeszédekor akaratlanul is alátámasztotta ezt, amikor azt mondta: köszöni Köbli Norbiéknak (az Apró mesék, az Örök tél, a Félvilág és A berni követ forgatókönyvírója, aki mindig együtt dolgozik Szász Attilával), hogy idén mozifilmet rendeztek, mert így el tudták vinni szinte az összes tévéfilmes díjat.

Foglyok
Foglyok

A legjobb animációs film Az utolsó vacsora, Rofusz Ferenc rendezése lett, a legjobb dokumentumfilm pedig A létezés eufóriája Szabó Rékától, aki egészen meghatódottan vette át megérdemelt díját. A legjobb kisjátékfilm elismerését Csoma Sándor vehette át a Castingért, a legjobb ismeretterjesztő film díját Mosonyi Szabolcs Vad erdők, vad bércekA fantom nyomában c. alkotásért kapta. A legjobb televíziós sorozat Ujj Mészáros Károly Alvilágja lett, a rendező színpadon elmondta, 52 nap alatt forgattak le 400 percet, vagyis gyakorlatilag négy nagyjátékfilmet – ő sem igazán hitte, hogy ez lehetséges.

A játékfilmek között jóval nagyobb volt a szórás

négy díjat kapott a Drakulics elvtárs, Bodzsár Márk mozija, a fődíjakat azonban az Akik maradtak zsebelte be. Tóth Barnabás filmje megnyerte a legjobb játékfilm, a legjobb rendező, legjobb forgatókönyv és a legjobb férfi főszereplő díját is, a legjobb női főszereplő viszont Walters Lili lett a Drakulicsból.

A díjátadón rendkívül kevés említeni való pillanat történt, részben azért, mert a legkarakteresebb díjazottak, a színészek döntő hányada nem tudott eljönni színházi elfoglaltságaik miatt. Ezáltal a köszönőbeszédek nagyrésze kimerült abban, hogy a többi kollégát méltatták. Üdítő kivétel volt Hajduk Károly, az Akik maradtak főszereplője, aki annyira izgult, hogy remegett a keze. „Nem is értem, miért izgulok ennyire, nekem elvileg ez a szakmám, hogy itt álljak” – mondta a színész. A legfrappánsabb beszéd azonban nem az övé volt, hanem Duszka Péteré, a FOMO – Megosztod és uralkodsz vágójáé, aki általános iskolai tanárától kezdte el felsorolni, kiknek hálás azért, hogy idáig eljutott.

Akik maradtak

A kategóriákat az Oscarhoz hasonlóan ismert filmes szakemberek konferálták fel, de sajnos nem mindig sikerült harmonikus párokat választania a szervezőknek. Enyedi Ildikó például Dobó Katával adta át a legjobb rendezés díját, azt a kategóriát, ahol elvileg Dobó is jelölt lehetett volna a Kölcsönlakással. Ennél is kellemetlenebb volt, hogy a fődíjat a Vígszínház igazgatója, Eszenyi Enikő, illetve a VAN és a Rossz versek rendezője, Reisz Gábor adta át – előbb flancos nagyestélyiben, utóbbi szakadt farmerben ment ki a színpadra. Rossz volt nézni, ahogy Eszenyi próbál távolodni Reisztől, miközben előadja háziasszonyi (és színházi igazgatói pályázatának) üres monológját, míg utóbbi teljesen elvarázsoltan arról beszélt, hogy gratulál minden magyar filmnek, nem csak a jelölteknek.

A Magyar Filmdíj gáláját először közvetítette a tévé, és az is biztos, hogy nem utoljára. Bízzunk benne, hogy ez a rendezvény is kinövi előbb-utóbb a gyermekbetegségeket, és ha nem is változik át Oscarrá (ami nem is lenne baj), akkor is élvezhető és szórakoztató eseménnyé válik a szakmán kívüliek számára is.

A cikkben Reisz Gábor nevét 2020.03.06-kor javítottuk. 

Címkék
Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..