Hírek

A magyar filmek Amerikába mentek – kortárs mozik és klasszikusok a fókuszban

x - a rendszerbol torolve

A 19. Los Angeles-i Magyar Filmfesztivál díjazottjai érdekes szórást mutatnak tematikai és műfaji tekintetben is. New Yorkban pedig bemutatnak néhány leporolt hazai celluloid legendát.Magyar filmek régen és ma.

A november 14-én zárult mustra sokszínű programja a mozifilmek mellett, tévé-, dokumentum-, és rövidfilmeket, valamint gyerekeknek szóló animációkat is bemutatott az amerikai közönségnek egy egész héten át. – számolt be róla a Magyar Nemzeti Filmalap. A díjakról nemzetközi zsűri és a közönség döntött.

A legjobb film díját Ujj-Mészáros Károly X – A rendszerből törölve című krimije kapta.

Tóth Barnabás vehette át a legjobb rendezésért, a legjobb forgatókönyvért járó díjat és az Alex Friedman nevét viselő humanitárius díjat is Magyarország idei Oscar-nevezett filmjéért, az Akik maradtak-ért.

A legjobb színésznő díját megosztva Balsai Móni az X – A rendszerből törölve főszerepéért és Szőke Abigél az Akik maradtak-ért kapta meg. A legjobb színész díja Lengyel Ferencet illette a Curtiz című filmben nyújtott alakításáért. A film rendezője Topolánszky Tamás Yvan volt, Dévényi Zoltán a film fényképezéséért a legjobb operatőr díját nyerte el.

X – A rendszerből törölve

A legjobb dokumentumfilm díjával Csuja László Kilenc hónap háború című filmjét tüntette ki a zsűri. Dobó Kata, akinek első mozifilm rendezése, a Kölcsönlakás zárta a fesztivált, munkássága elismeréseként különdíjat kapott. A seregszemle életműdíját Monori Lili kapta idén.

A közönségdíjas Reisz Gábor Rossz versek című filmje lett, melynek női főszereplőjét, Nagy Katicát Shooting Star díjjal tüntették ki.

A 19. Los Angeles-i Magyar Filmfesztivál szakmai zsűrijében Susan Morgan Cooper rendező-producer, Rokhsareh Ghaem Maghami rendező, Chale Nafus színész, Rachel O’Meara színésznő, Bijan Tehrani filmkritikus és Arati Misro producer vett részt.

Mindeközben az Egyesült Államok túlpartján egy magyar filmklasszikus, Az én XX. századom diadalmenete is zajlik.

Enyedi Ildikó első filmének karizmája, ereje és bája az elmúlt három évtizedben szemernyit sem kopott. A teljes körűen felújított és digitalizált filmet november 15-étől műsorára tűzte a Kino Lorber amerikai forgalmazó és a Museum of the Moving Image.

A művet a Nemzeti Digitalizálási és Filmfelújítási Program keretében újította fel a Filmlabor és Filmarchívum igazgatósága. A restaurált változatot tavaly mutatta be a berlini filmfesztivál, azóta világszerte vetítik a fesztiválok, és amerikai, japán, francia, angol és görög forgalmazók is megvásárolták mozis terjesztésre, DVD, Blu-ray kiadásra – közölte a filmalap. Az alkotás 1989-ben megnyerte a legjobb elsőfilm Arany Kamera-díját a cannes-i filmfesztiválon. Enyedi Ildikó alkotása két budapesti születésű lány, Dóra és Lili történetét mutatja be, akik akkor születtek, amikor Edison feltalálta a villanyvilágítást. A monokróm árnyalatokkal, Máthé Tibor operatőri munkájával készült film a korai mozi varázslatát idézi fel, megörökítve a korszak izgalmas technológiai, politikai és szexuális jelenségeit.

A Kino Lorber tíz restaurált magyar klasszikus film forgalmazási jogát vásárolta meg. Enyedi filmjét követően 2020 januárjától Szabó István három, 4K felbontásban frissen felújított alkotását is láthatja az amerikai közönség. Az Oscar-díjra jelölt Bizalom (1979), az Oscar-díjas Mephisto (1981) és az Oscar-jelölt Redl ezredes (1984) című művek debütálnak a New York-i Film Forumban.

Szabó Zsolt Szilveszter

Szabó Zsolt Szilveszter a szombathelyi BDF-en végzett mozgókép- és médiakultúra szakon. 25 éve foglalkozik filmekkel. Specializációja a sci-fi, a szerzői filmek, a zsánermozik szerzői változatai és a bizarr műfajkevercsek. Szívesen bíbelődik rebellis, besorolhatatlan alkotók műveivel. Kinematográfus istensége Tarkovszkij és nagyra tartja Enyedi Ildikó művészetét.