Hírek

Rév Marcellt a Malcolm és Marie-ról kérdezte a Variety

Tényleg a magyar operatőrről beszél egész Hollywood. Rév Marcell bámulatos, 35 mm-re fényképezett fekete-fehér munkáját, a Malcolm és Marie képeit magyarázza a tekintélyes amerikai lapban.

Február elején a Netflixen debütált Sam Levinson filmje, a Malcolm és Marie. A rendező ma már állandó alkotótársa Rév Marcell operatőr, akivel először a Gyilkos nemzedék (Assassination Nation) című filmen dolgoztak együtt, majd az HBO Eufória című sorozata következett. Legutóbbi és talán legintimebb közös munkájuk a Zendaya és John David Washington főszereplésével készült Malcolm és Marie. A két főszereplő zilaj kapcsolatát egy éjszakán át látjuk. A fantasztikus képi megvalósítás mellett azért volt bennünk némi hiányérzet – legalábbis kritikusunk erről ír.

A járvány alatt kitalált filmötlet csökkentett létszámú stábbal dolgozhatott, akik mind részese voltak az Euphoria csapatának is. A 35 mm-re forgatott film egy helyszínen játszódik és a történet szerinti sorrendben forgatták. Ahhoz, hogy a lehető legkevesebb külső séggel a legdinamikusabb képi világot építsenek fel, az operatőrt alapvetően bevonták a helyszínkeresési folyamatokba. Így esett a választás egy modern, nagy üvegablakokkal ellátott házra a kaliforniai Carmelben, amit Jonathan Feldman építész tervezett és Caterpillar House néven vált ismertté a szakmában.

Rév Marcell tehát a Variety-nek részletezte azokat a fontos döntéseket, amit a projekt esztétikai értéke miatt hoztak meg. Például hogy miért forgattak filmre, vagy hogy a döntések hogyan álltak a színészek játékának szolgálatában.

A nyersanyag hatása az esztétikumra

„Nagyon sok megszorításunk volt a koronavírus miatt, ezért a látványban törekedtünk a mozi hatás elérésére. Ennek egyik eszköze maga a kópiára való forgatás volt. Ez az egyfajta mozis élményt, mert ha mindent digitálisra csináljuk, utólag kell javítani ezen. Ha filmre, akkor rögtön ott van a kezedben ez a fajta esztétikum. Persze sokkal bonyolultabb, több eszközre van szükség, és néha több világítás és általában figyelem kell” – részletezi Rév.

Részben ezek a technikai háttérfeladatok adták a film esztétikai élményét. Mivel nem kifejezetten érzékeny nyersanyagot használtunk, kevésbé szórt, sokkal inkább direkt fényeket kellett használni. A világítást a fekete-fehér megjelenítés is befolyásolta. Mindezek miatt minden egyes képi beállítás előtt újra kellett állítani a fényeket, nem lehetett egész helyszínekben gondolkodni. Persze volt azért némi mozgástér, de az a döntés, hogy filmre forgatunk, eléggé beszűkítette ezeket.

Már az Eufória utolsó két extra epizódját is filmre forgattuk, és nagyon szeretnénk így tenni a második évaddal is. Élveztük ezzel a munkát, szóval jó lenne, ha nem lenne visszaút.

Több napon át forgatott nyitójelenet

A film első jelenetében egy távolit látunk, amiben egy autó érkezik, majd a két főszereplő belép a házba. Ez a néhány beállítás meghatározza a film hangulatát. Aztán jön, amikor Malcolm hosszan beszél filmje sikeréről, ami Marie-t meglehetősen untat. Erről így beszél Rév Marcell:

„Az első nap le forgattuk a jelenetet, de végül nem ez került be a filmbe. Először úgy gondoltuk, az egész jelenet menjen fahrtsínen, és ez az oldalirányú mozgás ad egy olyan eleganciát, és kapcsolja össze a két főszereplőt, ami jól áll a filmnek. De amikor visszanéztük, inkább túlságosan hidegnek tűnt, túl távolságtartónak, ezért úgy döntöttünk, nem használjuk fel.
Másnap újra kezdtük, és próbáltuk kissé mozgalmasabbra tervezni, ezért átálltunk kézi kamerára. Ez meg éppen az ellenkezője lett, ahogy mindig követtük a szereplőket, még mindig nem tűnt tökéletesnek. Szerettük volna az érkezés után a fürdőszobába siető Zendayát és a monológját előadó Washingtont egy jelenetbe tenni, így alakult ki a Végleges megoldás. A nap végén jártunk már, és sietni kellett, hogy befejezzük, mielőtt felkel a nap.”

A különleges fürdős jelenetről

Ez a film legstatikusabb része. Két közeli és egy távoli van Zendayáról, illetve három közeli s egy félközeli John David Washingtonról. Nagyon minimalista jelenet, alig mozog a kamera. Apró, de nagyon fontos döntéseket kellett itt meghozni, mert ez egy fontos jelenet kevés mozgással. Hova kerüljön a kamera? Szemmagasságba, vagy egy kicsit lejjebb, netán feljebb? Malcolm szemszögéből vagy a lányéból kapunk többet? Ezek nagyon fontosak, ha egy 20 perces, sok közelit tartalmazó jelenetről beszélünk.

„Ez az a része a filmnek ahol a leginkább szóródik a fény. Egy nagy ablak volt a fürdőkád mellett, és ezt használtuk erre az effektre. Az innen visszaverődő fények okozták a jelenet meg világításának több rétegét, ez az, ami olyan szépen tudott játszani az arcokon. Ugyanakkor a vizet nem akartuk átlátszóvá tenni, nem volt cél Zendaya testének megmutatása. Nem azért, mert prűdek lennénk, csak szerettük volna, ha minden figyelem az arcra szegeződik. Az volt abban a pillanatban a fontos. Párásítani kellett ehhez egy kicsit a vizet, és ezt az effektet a hosszú forgatás során újra és újra kellett kreálni.”

Avatar

Sergő Z. András

Sergő Z. András alapító, főszerkesztő-helyettes. Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film követője. Kedvencei a dokuk, a kamaradarabok, sport- és valláspolitika. sergoandras@filmtekercs.hu

Podcast

Hirdetés

Hirdetés