Hírek

Meghalt Király Jenő

Hosszan tartó, súlyos betegség után, 73 éves korában meghalt Király Jenő Balázs Béla-díjas magyar filmesztéta, filmológus, egyetemi tanár, a műfajelmélet szakirodalmának egyedülálló megalkotója – közölte kiadója, az Eszmélet Alapítvány.

Király Jenő 1943-ban született Sopronban. 1962-1967 között az Eötvös Lóránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának hallgatója volt. 1970-től az ELTE BTK-n filmesztétikát tanított.

Első publikációja 1965-ben jelent meg az ELTE Egyetemi Lapokban Letört bimbók címmel. Első önálló kötete A marxista filmelmélet alapjai címmel 1972-ben jelent meg. 1980-1981 között a Filmtudományi Intézet elméleti osztályán volt kutató. Ennek terméke a Mozifolklór és kameratöltőtoll – A populáris filmkultúra elméletéhez című dolgozata, amely 1983-ban jelent meg a Filmművészeti Könyvtár sorozat egyik utolsó köteteként.

Az 1981-ben megjelent, általa szerkesztett Film és szórakozás című lényeglátó tanulmánygyűjtemény előrevetíti érdeklődésének kulcsfogalmait. 2009-től a Kaposvári Egyetem Művészeti Karának oktatója, itt jelenik meg A film szimbolikája című nyolckötetes műfajelméleti szakkönyv-folyama, amely egész életművek a koronája. A „filmesztétika bibliájá”-nak is szokták nevezni. A munka alapját a korábban Frívol múzsa – A tömegfilm sajátos alkotásmódja és a tömegkultúra esztétikája címmel megjelent, azóta is legendás kétkötetes dolgozata jelentette. Oktatott a Zsigmond Király Főiskolán is.

2013-ban a 70 éves születésnapja alkalmából „Király 70″ címmel műfajelméleti konferenciát szerveznek a tiszteletére.

Az előadásokból a Metropolis filmelméleti és filmtörténeti folyóirat adott ki különszámot.

Király Jenő (középen) a tiszteletére rendezett konferencián

2017-ben az Eszmélet Alapítvány gondozásában jelent meg A mai film szimbolikája című munkája, amely A film szimbolikája-sorozat lezárása. Ebben azt kutatja, hogy korunk emberének lelki és társadalmi problémái miként jelennek meg általában a kor tipikus és különösképpen a legújabb idők jelentős, reprezentatív filmjeiben. Úgy tudjuk, az áprilisban megjelent kötetnek azért nem szerveztek könyvbemutatót, mert szerzője ekkor már súlyos beteg volt. Király Jenő augusztus 27-én halt meg, családja most hozta nyilvánosságra a halálhírét.

„Király Jenő még egy további, lezáró kötetet kezdett készíteni, mely a forradalmi filmről szólt volna, ebből 3 fejezet készült el. Sajnos már nem tudta befejezni” – írta az Eszmélet Alapítvány.

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás, mániája az önreflexió. Újságíróként és marketingesként dolgozik. A Filmtekercs.hu ötfős szerkesztőcsapatának tagja, a Papírfény rovat felelőse.
gyongyosililla@filmtekercs.hu

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya