Hírek

Megkezdődött a 71. cannes-i filmfesztivál

A cannes-i szemlét Martin Scorsese és Cate Blanchett, a zsűri elnöke nyitotta meg.

Aszgar Farhadi iráni rendező Nyílt titok című filmjének díszbemutatójával kedd este hivatalosan kezdetét vette a 71. cannes-i filmfesztivál. A hivatalos programban húsz másik alkotás mellett az Arany Pálmáért versenyző nyitófilm főszerepeit Penélope Cruz és Javier Bardem alakítják.

Az iráni rendező (aki kétszer vehetett át a legjobb idegennyelvű filmnek járó Oscar-díjat: 2012-ben a Nader és Simin – Egy elválás története című alkotásáért, tavaly pedig Az ügyfél című drámáért) Spanyolországban forgatta legújabb pszichológiai thrillerét, amely a családi és erkölcsi problémák miatt válsághelyzetbe került szereplők életén keresztül vizsgálja a társadalmi és emberi kapcsolatokat.

Penélope Cruz szerint ez volt élete eddigi legnehezebb szerepe. A Nyílt titok főhőse egy Argentínában élő spanyol nő, Laura (Cruz), aki – férje nélkül – két gyerekével a húga esküvőjére tér haza spanyolországi szülőfalujába, ahol találkozik gyerekkori barátjával és egykori szerelmével, Pacóval (Javier Bardem), és szembesül közös múltjukkal.

Az iráni rendező A múlt című Párizsban játszódó filmje után második alkalommal forgatott külföldön, idegen nyelven.

Nyílt titok (r. Aszgar Farhadi)
Nyílt titok (r. Aszgar Farhadi)

Külföldön dolgozni kihívást jelent, ugyanakkor előnye is van, mert fontos kilépnie az embernek komfortzónájából” – mondta Aszgar Farhadi a francia sajtónak. Hozzátette, hogy nem akart „turistafilmet” készíteni Spanyolországról, megpróbálta elkerülni a kliséket. Főszereplőnek a kezdetektől Penélope Cruzra és Javier Bardemra gondolt, akik az életben is egy párt alkotnak, és kilencedik alkalommal játszanak együtt.

A megnyitón a közönség nagy tapssal fogadta a szexuális zaklatások elleni küzdelem egyik élharcosának számító zsűrielnököt, Cate Blanchettet, aki a testület nyolc – többségében női – tagjával, Ava DuVernay amerikai filmrendezővel és Kristen Stewart színésznővel, további két filmsztárral, a francia Léa Seydoux-val és a kínai Csang Csennel, valamint a burundi énekes-dalszerző Khadja Ninnal, a francia rendező-producer Robert Guédiguiannal, a Szárnyas fejvadász 2049 kanadai rendezőjével, Denis Villeneuve-vel és Andrej Zvjagincev orosz rendezővel vonult fel a Fesztiválpalota vörös szőnyegén.

Cannes 2018: Íme a filmek, amelyekről idén beszélünk majd – Versenyprogram 1. rész

A showbiznisz nem különbözik a világ más területeitől az ilyen problémák esetében” – utalt a zsűrielnök a megnyitót megelőző sajtótájékoztatóján a Harvey Weinstein hollywoodi producer szexuális visszaélései miatt hét hónappal ezelőtt a filmszakmában kitört botrányra, amely miatt a nők helyzetéről szóló filmek kiemelt szerepet kapnak az idei válogatásban. Cate Blanchett alapvető mentalitásbeli változást remél a jövőben. Az ausztrál sztár azt is reméli, hogy a jövőben több női rendező filmje is meghívást kap majd a versenyprogramba: az Arany Pálmáért idén 21 alkotás versenyezhet, de csak három rendezője nő.

Golden Globe 2014 – Cate Blanchette
Cate Blanchette (Golden Globe 2014)

A fesztiválon kampányt is indítanak a szexuális zaklatások ellen, röplapokon hívják fel a résztvevők figyelmét arra, hogy viselkedjenek megfelelően, és egy ingyenesen hívható segélyvonalat is létrehoznak az esetleges áldozatok és szemtanúk számára, hogy jelenthessék az eseteket. Marlene Schiappa, a nők és a férfiak egyenjogúságáért felelős francia államtitkár emlékeztetett arra, hogy Harvey Weinstein többek között állítólag Cannes-ban is megerőszakolt és zaklatott nőket.

A nők helyzetével foglalkozik a magyar versenyfilm is,

Szilágyi Zsófia első játékfilmje, amelyet szerdán mutatnak be a Kritikusok Hete elnevezésű párhuzamos szekcióban. Az Egy nap című alkotás a fesztivál valamennyi szekciójában bemutatásra kerülő legjobb első filmet illető Arany Kamera díjért is versenyez, amelynek díjkiosztója május 19-én lesz a zárógálán.

A hivatalos megnyitó mintegy háromezres közönsége rövid részleteket is láthatott az idei válogatás filmjeiből. A nézők között foglalt helyett többek között Julianne Moore, Chiara Mastroianni, Isabelle Adjani, Cécile de France és Virginie Ledoyen.

Cannes 2018: Íme a filmek, amelyekről idén beszélünk majd – Versenyprogram 2. rész

A megszokott ritmus szerint naponta két játékfilmet mutatnak be a hivatalos versenyprogramban. Szerdán az egyiptomi-osztrák Abu Bakr Shawky első filmjét, egy leprásról szóló egyiptomi történetet, és az orosz versenyfilmet, Kirill Szerebrennyikovnak a brezsnyevi időszak Szovjetuniójának rockmozgalmáról szóló Nyár című filmjét. A sikkasztás vádjával moszkvai otthonában házi őrizetben lévő rendező nem lesz jelen a cannes-i bemutatón.

A Filmtekercs idén is tudósít a cannes-i eseményekről: kövess minket!

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya