Hírek

Megvan a Velencei Filmfesztivál elnöke is, ismét egy nő

Cannes, Sundance és Berlin után Velence is comingoutolt.

A napokban jelentette be a hamarosan kezdődő Sundance filmfesztivál a zsűri tagjait (Ethan Hawke és Isabella Rosellini a húzónevek), nem sokkal korábban pedig Cannes kürtölte világgá: a finoman szólva megosztó Spike Lee vezeti a döntőbizottságot idén. Velence sem marad le a hullámról, tegnap hozta le a Variety, hogy idén Cate Blanchett vezeti majd a versenyporgram zsűrijét.

Blanchett ezzel ismét növeli a nők arányát, az elmúlt négy évből vele együtt harmadszor vezeti nő döntőbizottságot

(Lucrecia Martel tavaly, Anette Bening 2017-ben). Ez azért különösen fontos, mert az utóbbi években számos alkalommal vádolták meg Velencét azzal, hogy alulreprezentáltak a női alkotók a filmfesztiválon. Mint a fesztivál igazgatója, Alberto Barbera elmondta, „Cate Blanchett nem egyszerűen a kortárs mozi egyik ikonja …, hanem mint a humanitárius és művészeti akciók elkötelezett támogatja, az egész társadalom számára inspirációt jelent”.

Blanchett egyébként két éve már vezetett fesztiválzsűrit Cannes-ban, ahol akkor szintén komoly viharokat vert a női egyenjogúság kérdése a filmszakmában. Nagy kérdés, hogy vajon pusztán a zsűri összetételével ellensúlyozható-e a versenyprogramra jellemző nemi aránytalanság a rendezők között. Tavaly például

a 21 versenyfilm közül pusztán kettőt dirigált női alkotó.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya