Hírek

Megveendő én – Bevétele alapján lesz Gru 3. (Box Office július 7-9.)

gru2A 2013-as nyári moziszezon harmadik legzsúfoltabb hétvégéjén vannak túl az amerikai nézők, tehát nyugodtan mondhatjuk, júliusban sem lankad a közönség érdeklődése. A Gru 2. alaposan megugrotta a tőle várt szintet, ennek egyenes következménye a folytatásfilmek sora. A magányos lovas viszont megbukott a jegypénztáraknál, pedig rengeteg tervet szőttek a western későbbi életének. Talán nem is baj, a kritikusok szerint legalábbis nem kár érte.

Majd minden stúdió boldogan fog visszaemlékezni a mesés 2013-as nyári moziévadra. Ez volt az év, amikor 10-ből 8 film hozta a várt szintet (vagy még annál is többet), a kevés bukástól eltekintve minden tervszerűen történt a piacon. Augusztus végén tartunk egy nagy leltárt, de most, a szezon felénél érdemes felületesen átnézni, mégis milyen irányba mutat a mérleg eddig.

A legnagyobb siker – és ez nem is fog változni vélhetően – a Vasember 3. (Iron Man 3.: 406,4M). A második hely még nem eldöntött, de Az acélember elég acélosan küzd az ezüstéremért (Man of Steel: 271,2M). Egyelőre őt követi a Halálos iramban 6. (Fast & Furious 6.: 235,5M), de nemsokára beelőzi a Szörny Egyetem (Monsters University: 216,3M), a Gru 2. pedig még akár az első helyig is repülhet (Despicable Me: 143M) – erről majd később. A Sötétségben – Star Trek (Star Trek Into Darkness: 223M) valahol 230M körül zár majd, őt az eddig bemutatottak közül a Z világháború követi (World War Z: 159M). A nagy Gatsby (The Great Gatsby: 142,9M) már csak aprópénzeket gyűjt, a producerek azonban mindenképpen elégedettek lehetnek vele így is.

Innentől már akadnak csalódások. A Másnaposok 3. (The Hangover Part III.: 111,3M) a sorozat korábbi részeihez képest igen gyatra teljesítményt nyújtott, a részeges srácokat tuti alaposan megelőzik majd a Női szervek (The Heat: 86,3M) és minden bizonnyal a Szemfényvesztők is (Now You See Me: 110,5M), ami viszont az egyik legügyesebb siker. A zöld urai (Epic: 104M) megugrotta végül a költségeinek összegét, de profitra már nem igazán tellett. Az Itt a vége (This Is the End: 85,6M) még futhat egy ideig, azonban a százmillió sajnos már nem lesz meg, nem volt elég nagy a rajt az elején. Éppen fordítva, A bűn éjszakája (The Purge: 63,6M) remekül indult, viszont később olyan teljesítményt nyújtott, mintha csak az első hétvégéjén érdekelte volna a nézőket.

szemfenyvesztok2
Meglepetéssiker: Szemfényvesztők (Now You See Me)

És akkor jöjjenek a bukások. A legnagyobbnak eddig A Föld után számít (After Earth: 58,9M), 130M-s költségvetésének a felét sem térítette meg. Még fut a mozikban Az elnök végveszélyben (White House Down: 50,5M), tehát van esély legalább a büdzsé felét jelentő 75M elérésére. A Gyakornokoknak sem sikerült profitot termelnie (Internship: 42,8M), és biztosan ez a sors vár a most bemutatott A magányos lovasra is (The Lone Ranger: 48,7M).

Itt tartunk eddig. Az első júliusi víkend tehát még egy óriási sikert hozott magával, valamint egy méretes bukást. Kezdjük az előbbivel! A Gru 2. (Despicable Me 2. – már vetítik) 83,5M-t kaszált első hétvégéjén, de mivel már szerdán bemutatták, összesen a fentebb említett 143M-nál tart. A nagy különbözet oka az, hogy idén a Függetlenség napja az Egyesült Államokban csütörtökre esett, így egy kvázi négynapos hosszúhétvégét kaptak a tengerentúlon, és a jelek szerint ezt a dolgozók mozizásra fordították.

Akárhogy is, a Gru 2. négynapos eredménye fantasztikusnak számít, animációnál ilyet utoljára talán a Toy Story 3-nál láttunk. A három évvel korábbi Gru 56,4M-s indulása után 251,5M-t markolt fel, a folytatás nyitányának tükrében, viszonylag kitartó közönséggel elérheti a 400M-t is, amire eddig mindössze két számítógépes animáció volt képes (Shrek 2.: 441,2M; Toy Story 3.: 415M). Szerintem ez nem lesz meg, de már ennek megközelítése is fantasztikus teljesítmény lenne, különösen azért, mert költségvetése – animációhoz képest egészen szokatlanul – mindössze 76M volt.

despicable-me-2
Gru 2. (Despicable Me 2.)

Érdekes, mennyi párhuzam fedezhető fel a Szörny Egyetem és a Gru 2. esetében. A két film nagyon hasonló visszajelzéseket kapott a kritikusoktól (jó-jó, de azért az első volt rész volt igazán ötletes) és a nézőktől (imádják, az IMDb-n egyaránt 7,8 pontnál állnak). Nyitóhétvégéjük bevétele kísértetiesen hasonló, mégis piaci szempontból a Gru 2. minimum 50M-val megfejeli majd a Pixar-film eredményét – ennek oka egyértelműen a jobb időpont megtalálása volt. Hogy mennyivel, az két hét múlva dől el, amikor megint érkezik egy animáció (Turbó a Fox stúdiótól). A Szörny Egyetemet például most eléggé megviselte a közvetlen konkurencia, 56,8%-os eséssel rögvest a negyedik helyre zuhant vissza, így valószínűleg nem fogja megugrani a 300M-s határt. Ha egy-két héttel korábban mutatják be, talán meglett volna.

A hiba a Disneyé, és most egyszerre kétszer is bakizott az egeres stúdió forgalmazó cége. A Buena Vista gyakorlatilag saját magát golyózta ki, amikor egy olyan hétvégén indította útjára 215M-s játékfilmjét, amikor két animáció is keresi a szülők és a gyerekek kegyeit. Így aztán nem meglepő, hogy A magányos lovas nézőinek 68%-a 25 évnél idősebből állt, akik viszont a négy nap alatt csak 48,7M-t költöttek a filmre.

Gore Verbinski új mozija tehát nem tudta megismételni a tíz évvel ezelőtti sikerét, amikor a direktor és Johnny Depp hatalmasat durrantott A Karib-tenger kalózai: A Fekete Gyöngy átkával. Ugyanaz a rendező, a színész és a stúdió, ugyanúgy egy elfelejtett műfaj (a western) és hasonlóképp egy régi amerikai legenda. Az egész koncepción világosan látszik, hogy befektetők találták ki és nem művészek – a kritikusok szerint nem is működött a film . Ráadásul a nézők azóta már temérdek alkalommal látták Johnny Deppet furcsa karakterként bohóckodni, a neve már közel sem cseng olyan jól, mint tíz évvel ezelőtt. Szinte hihetetlen, hogy még mindig nem fogta fel ezt Hollywood, egy ilyen futószalag szemléletű módszerrel nem (vagy csak nagyon ritkán) lehet sikert generálni.

The Lone Ranger
A magányos lovas (The Lone Ranger)

Mindenesetre ez az eset talán felnyitja a főnökök szemét. Ugyanis A magányos lovas nézői visszajelzései nem borzasztóak, de sajnos a rendkívül zsúfolt júliusban ez édeskevés. A 150M biztosan nem lesz meg (én olyan 110M-t tippelek neki), és sajnos témája miatt külföldről sem fog annyi bevétel érkezni, hogy kompenzálja a gyenge szereplést a hazai piacon. A bukás következménye az, hogy nagy valószínűséggel nem lesz se folytatás, se élménypark – talán nem is kár ezekért.

Volt még egy viszonylag szélesebb bemutató július első hétvégéjén, ez pedig az amerikai stand-up komikus, Kevin Hart műfaji dokumentumfilmje, a Let Me Explain. Országszerte bár, de igen kevés moziban játszották (egészen pontosan 876-ban), mégis nyolcadik lett a bevételi listán, és négy nap alatt összesen 17,4M-t gyűjtött. Ez egy nagyon jó teljesítmény, úgy néz ki, a humoristának sikerült áttörnie a műfaj eddigi korlátait. Két éve is próbálkozott a Laugh at My Painnel, akkor 7,7M folyt be a jegypénztárakból.

A műfaj a nyolcvanas években élte fénykorát, akkoriban például Eddie Murphy stand-up filmje 50,5M-t kaszált (mai árfolyamon ez simán 100M fölött van), de Richard Pryor is remek eredményeket ért el akkoriban. A millennium óta Martin Lawrence és Sarah Silverman próbálkozott több-kevesebb sikerrel, de erősen úgy nézett ki, a műfaj mozis szerepeltetése felett eljárt az idő.

E helyett a jelenlegi helyzet alapján azt mondhatjuk, hogy mindig lesz olyan komikus, aki tud eleget mutatni a nézők elcsábításához. Kevin Hart a Let Me Explain sikerével biztosan beáll elődei sorába – nem adnék neki sok időt arra, hogy az egyik legmenőbb hollywoodi humorista legyen. A következő egy évben öt (!) filmjét mutatják be, ez alapján már világosan látszódni fog, mennyi teret tud magának szerezni az Álomgyárban.

Kevin Hart Let Me Explain
Kevin Hart: Let Me Explain

Még két érdekes filmről érdemes szót ejteni a múlt hétvége kapcsán. Az első igazi nyár (The Way, Way Back) egy különös indie-film a felnőtté válásról. Középpontjában egy tizennégy éves fiú áll, aki kibírhatatlan családja miatt a nyári vakációt egy auqaparkban próbálja átvészelni. A sztorihoz igazi sztárparádét tudtak összegyűjteni: Steve Carell, Toni Collette, Sam Rockwell, Allison Janney, Maya Rudolph, AnnaSophia Robb és Amanda Peet is feltűnik egy-egy jelenetben. Bár a sztori engem kísértetiesen emlékeztet a négy évvel ezelőtti Adventureland – Kalandparkra, annak 16M-s bevételét valószínűleg nem tudja hozni majd Az első igazi nyár, bár még csak az első hétvégén vagyunk túl.

Ezzel szemben már négy hete játsszák egyre nagyobb kópiaszámmal a 20 Feet from Stardom c. dokumentumfilmet a tengerentúlon, és úgy tűnik, kezd rá felfigyelni a szélesebb közönség is. A háttérénekesekről, vokalistákról, feléneklőkről szóló doku egyre nagyobb teret kap, és bár még csak 1,1M-nál jár, a pozitív nézői visszajelzések bizalomra adnak okot a végösszeggel kapcsolatban.

20 Feet from Stardom
20 Feet from Stardom

A következő hétvégén sincs idő a pihenésre a mozipénztáraknál az Egyesült Államokban. Jön a kísérletező, újszerű és sokak által nagyon várt Tűzgyűrű (Pacific Rim – hazai bemutató: július 11.) és a néhány csalódott néző által nagyon nem várt Nagyfiúk 2. (Grown Ups 2. – magyar bemutató: július 18.). Meglátjuk, melyik film nyer majd, de a pakliban még az is benne van, hogy megint a Gru 2. marad az élen.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com