Hírek

Meryl Streep a 77. cannes-i fesztivál megnyitójának díszvendége

Meryl Streep kapja a fesztivál tiszteletbeli Arany Pálmáját.

35 évvel azután, hogy a Sikoly a sötétben c. filmért elnyerte a legjobb színésznőnek járó díjat (amely az eddigi egyetlen cannes-i megjelenése volt), Meryl Streep most visszatér a Croisette-re – írja a cannes-i filmfesztivál sajtóközleménye: Jeanne Moreau, Marco Bellocchio, Catherine Deneuve, Jean-Pierre Léaud, Jane Fonda, Agnès Varda, Forest Whitaker és Jodie Foster után ugyanis Meryl Streep kapja meg a fesztivál tiszteletbeli Arany Pálmáját és lesz díszvendége a fesztivál megnyitó ünnepségének.

Az ünnepséget május 14-én, kedden tartják a Grand Théâtre Lumière színpadán.

Mérhetetlenül nagy megtiszteltetés számomra e rangos díj híre. Cannes-ban díjat nyerni a nemzetközi művészközösség számára mindig is a filmművészet legmagasabb szintű teljesítményét jelentette. A korábban kitüntetettek árnyékában állni egyaránt alázatra ébresztő és izgalmas érzés. Már nagyon várom, hogy idén májusban Franciaországba jöjjek és személyesen köszönetet mondjak mindenkinek” – nyilatkozta Meryl Streep.

Mindannyiunkban van valami Meryl Streepből” – mondta Iris Knobloch és Thierry Frémaux. – „Mindannyiunkban van valami a Kramer kontra Kramer, a Sophie választása, a Távol Afrikától, , A Madison megye hídjai, Az ördög Pradát visel és a Mamma Mia! filmekből. Mivel a filmművészet csaknem ötven évét ölelte fel a tevékenysége és számtalan remekművet alkotott meg, Meryl Streep részévé vált a kollektív képzeletünknek, a mozi iránti közös szeretetünknek.

A sajtóközlemény a következőképpen méltatja a színésznőt: A drámatanulmányok és a New York-i színpadokon elért kezdeti sikerek után Meryl Streep karrierje 1978-ban indult be a nagyvásznon, a Robert De Niro főszereplésével készült A szarvasvadásszal. Michael Cimino filmjében Meryl Streep minden szövegét maga írta, hogy karakterének árnyaltságot és mélységet adjon. Ez adta számára az első Oscar-jelölést (ami azóta rekordszámú, 21 jelölésre nőtt) és ez ébresztette fel benne az igényt is, hogy erős, ambivalens nőket játsszon. Amikor például Dustin Hoffmannal szemben játszott a Kramer kontra Kramer című filmben, nem hagyta, hogy a film a férfi főszereplő körül forogjon, és egy döntő fontosságú monológot írt újra. Ezzel elnyerte első Oscar-díját, és gyorsan kivívta a közönség és a szakma elismerését is.

Meryl Streep intuícióját és kemény munkáját arra használja, hogy minden egyes megjelenésével újra feltalálja magát, akár még egyfilmes léptékben is: Karel Reisz A francia hadnagy szeretőjében például két szerepet játszott. Alan J. Pakula Sophie választása című filmjében színészi játéka egy anya felfoghatatlan erkölcsi dilemmáját dolgozza fel. Ehhez a karakterhez németet és lengyelt tanult, hogy átvegye az akcentust (Andrzej Wajda szerint kifogástalanul), és elnyerte a legjobb színésznőnek járó Oscar-díjat.

Sidney Pollack felejthetetlen történelmi, romantikus eposza, a Távol Afrikától (1985) újabb fordulópontot jelentett, amelyben Robert Redforddal a filmművészet egyik legendás párosát alkották. De Meryl Streep távolról sem szorítkozott a szenvedélyes szerelem bemutatására, hanem sötétebb karakterekbe is belevetette magát: Fred Schepisi 1988-as Sikoly a sötétben című filmjében egy gyermekgyilkossággal vádolt anyát alakított. Az alakításáért az 1989-es cannes-i fesztiválon a legjobb színésznőnek járó díjat kapta.

Az 1990-es években a komor vígjátékokban is kipróbálta magát: Mike Nichols Képeslapok a szakadékból című filmjében és Robert Zemeckis Jól áll neki a halál című filmjében a női sztereotípiákkal szállt szembe. A Madison megye hídjai című filmben Clint Eastwood oldalán egy olyan lehetetlen, de időtlen szerelmi történetben hódította meg a vásznat, amely beírta magát a filmtörténelembe.

Meryl Streep egész pályafutása során sosem riadt vissza attól, hogy nyilvánosan bírálja a nők bizonytalan helyzetét a filmiparban. Meryl Streep tisztában van a nők hollywoodi filmekben való ábrázolásával kapcsolatos problémákkal, és szívesen testesíti meg a nők minden oldalát, a maguk összetettségében és törékenységében, ezért a legkülönbözőbb szerepekben és műfajokban játszik. Stephen Daldry Az órák és Robert Altman Az utolsó adás című filmje után például két éppen olyan vicces, mint amilyen váratlan szerepben jelent meg: egy divatmagazin mogorva főszerkesztőjeként Az ördög Pradát visel című filmben, valamint Donnaként, a lányát férjhez adó hippiként a Mamma Mia! című musicalben. Ezután életrajzi filmekben (A Vaslady, Florence – A tökéletlen hang ó, Julie és Julia), politikai szatírákban (Gyávák és hősök, A Pentagon titkai, Ne nézz fel!) és családi filmekben mutatkozott, mint amilyen például a Kisasszonyok (amelyet Greta Gerwig rendezett, aki az idei cannes-i fesztivál zsűrijének elnöke).

Greta Gerwig elnökségével és Meryl Streep elismerésével két nő, két generáció, kétfajta törekvés, de a hetedik művészet iránti egyazon szenvedély találkozik a Grand Théâtre Lumière színpadán – írja a közlemény.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com