Hírek

Napi bizarr: Tarantino és a Miramax Ponyvaregény NFT-k jogain pereskednek

A Miramax szerint a Ponyvaregény forgatókönyvéhez kapcsolódó NFT jogok a stúdióé, Tarantino szerint a forgatókönyv-íróé (aki ő maga).

A NFT-k, azaz „non-fungible tokenek”, azaz a blokklánc által biztosítottan egyszeri és megismételhetetlen (de küllemükben másolható) „digitális alkotások” az utóbbi két év egyik slágerszavává nőtték ki magukat: egy hangos réteg szerint azért, mert a műgyűjtés, a befektetés és a kriptokereskedelem jövőjét jelentik, egy jóval szélesebb konszenzus szerint pedig azért, mert teljesen értelmetlenek és még annál is kockázatosabbak, mintha valaki egy autópályán épp átkelő egynapos cicába fektetne be.

De mivel ebben a világban a bizarrnak egyáltalán nincs határa, most egy hírben emlegethetjük őket Quentin Tarantinóval és az ő Ponyvaregényével. Tarantino ugyanis azt tervezi, hogy NFT-ként hirdeti meg árverésre a Ponyvaregény legelső, vágatlan, kézzel írott forgatókönyveit – írja a The Hollywood Reporter. Szerinte ehhez joga van: a forgatókönyvet és annak copyright jogait ugyanis ő birtokolja (nem a stúdió). A Miramax-szal kötött réges-régi megállapodása szerint övé a jog „a nyomtatott publikációhoz, beleértve limitek nélkül a forgatókönyv publikálását, az „így készült” könyveket, a képregényeket és regényeket, valamint ezek audio és elektronikus változatait és az interaktív médiát.” És mivel az NFT Tarantino (illetve ügyvédje) szerint nem más, mint a forgatókönyv egy elektronikus változata, a jog az övé.

A Miramax azonban úgy érvel, hogy az NFT valami egészen más: egy olyan új technológia, amit az 1996-ban megkötött szerződés nem látott előre; és hogy a stúdió jogai kiterjednek minden olyan új technológiára, ami nincs kifejezetten belefoglalva a megállapodásba. A szerződés ugyanis úgy fogalmaz, hogy a Ponyvaregény film kapcsán a stúdióé „minden jog… ami jelenleg ismert vagy a jövőben válik ismertté… minden médiumhoz, ami jelenleg ismert vagy a jövőben válik ismertté.

A vita a bírósági eljárás korai szakaszában van. Valószínűleg az dönti majd el, hogy a bíróság az NFT-ket valamilyen újfajta „médiumnak” tartja-e vagy sem (mint amilyen a nyomtatott könyv, a filmkópia, a streaming média stb.); ha igen, akkor a jog a Miramaxé, ha viszont nem, akkor alighanem Tarantinóé.

Kérdés természetesen, hogy a korai NFT-k nemrég megtörtént általános és órási értékvesztése után ez az új NFT hoz-e annyit egy aukción, hogy megérje érte pereskedni.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!