Hírek

Napi bizarr: Tarantino és a Miramax Ponyvaregény NFT-k jogain pereskednek

A Miramax szerint a Ponyvaregény forgatókönyvéhez kapcsolódó NFT jogok a stúdióé, Tarantino szerint a forgatókönyv-íróé (aki ő maga).

A NFT-k, azaz „non-fungible tokenek”, azaz a blokklánc által biztosítottan egyszeri és megismételhetetlen (de küllemükben másolható) „digitális alkotások” az utóbbi két év egyik slágerszavává nőtték ki magukat: egy hangos réteg szerint azért, mert a műgyűjtés, a befektetés és a kriptokereskedelem jövőjét jelentik, egy jóval szélesebb konszenzus szerint pedig azért, mert teljesen értelmetlenek és még annál is kockázatosabbak, mintha valaki egy autópályán épp átkelő egynapos cicába fektetne be.

Véleményed van a cikkről vagy a filmről? Írd meg nekünk kommentben!

De mivel ebben a világban a bizarrnak egyáltalán nincs határa, most egy hírben emlegethetjük őket Quentin Tarantinóval és az ő Ponyvaregényével. Tarantino ugyanis azt tervezi, hogy NFT-ként hirdeti meg árverésre a Ponyvaregény legelső, vágatlan, kézzel írott forgatókönyveit – írja a The Hollywood Reporter. Szerinte ehhez joga van: a forgatókönyvet és annak copyright jogait ugyanis ő birtokolja (nem a stúdió). A Miramax-szal kötött réges-régi megállapodása szerint övé a jog „a nyomtatott publikációhoz, beleértve limitek nélkül a forgatókönyv publikálását, az „így készült” könyveket, a képregényeket és regényeket, valamint ezek audio és elektronikus változatait és az interaktív médiát.” És mivel az NFT Tarantino (illetve ügyvédje) szerint nem más, mint a forgatókönyv egy elektronikus változata, a jog az övé.

A Miramax azonban úgy érvel, hogy az NFT valami egészen más: egy olyan új technológia, amit az 1996-ban megkötött szerződés nem látott előre; és hogy a stúdió jogai kiterjednek minden olyan új technológiára, ami nincs kifejezetten belefoglalva a megállapodásba. A szerződés ugyanis úgy fogalmaz, hogy a Ponyvaregény film kapcsán a stúdióé „minden jog… ami jelenleg ismert vagy a jövőben válik ismertté… minden médiumhoz, ami jelenleg ismert vagy a jövőben válik ismertté.

A vita a bírósági eljárás korai szakaszában van. Valószínűleg az dönti majd el, hogy a bíróság az NFT-ket valamilyen újfajta „médiumnak” tartja-e vagy sem (mint amilyen a nyomtatott könyv, a filmkópia, a streaming média stb.); ha igen, akkor a jog a Miramaxé, ha viszont nem, akkor alighanem Tarantinóé.

Kérdés természetesen, hogy a korai NFT-k nemrég megtörtént általános és órási értékvesztése után ez az új NFT hoz-e annyit egy aukción, hogy megérje érte pereskedni.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!

Podcast

Hirdetés

Hirdetés