Hírek

Neil deGrasse Tyson veszített az Érkezéssel szemben

Neil deGrasse Tyson ritkán veszít vitában, de ezúttal Dennis Villeneuve és az Érkezés nyert.

A világ legismertebb tudomány-népszerűsítője, Neil deGrasse Tyson hobbiból rá szokott mutatni filmek hibáira – utálják is érte sokan, de rendszerint igaza van, mert a legtöbb mozifilm finoman szólva is lazán bánik az univerzum törvényeivel (erre szokták mondani, hogy a forgatókönyv felülírja a fizikát).

Tyson azonban csúnyán felsült az Érkezéssel szemben – írja le a sztorit az Indiewire.

A fizikus a következőt twittelte: „Senki se gondolkodott el rajta, hogy az idegenek által rajzolt kör alakú motívumok esetleg visszafelé olvasandók? A heptapod egy üvegfalra írta fel őket, belülről.

A film, azaz Eric Heisserer forgatókönyve azonban előre megvédte magát az ilyen kritikától. [SPOILER] Jeremy Renner karaktere egy ponton ugyanis elmagyarázza, hogy az idegenek nyelve nem függ az időtől és így az írásuknak térbeli iránya sincs (mert ha nem számít, mikor kezdődik az írás, akkor az sem, hogy honnan merrefelé tartott közben) – sőt mit több, az idegenek nyelvének e tulajdonsága válik a film fő vezérlő elvévé; ennek megértése teszi ugyanis lehetővé a főszereplő Amy Adams számára, hogy maga is megszabaduljon az idő kötöttségeitől.

És erre rá is mutattak a Twitteren, órákkal azután, hogy Tyson posztolta az észrevételét.

Egy vita a Twitteren nem feltétlenül lenne hírértékű még akkor sem, ha Neil deGrasse Tyson az érintett. Azonban az eset gyönyörűen bemutatja, hogy

igenis lehetséges úgy science-fiction filmet készíteni – még nagy, drága stúdiófilmet is – hogy közben az alkotók hűek maradnak egy belső fizikai logikához, és amennyire csak lehet, a világ törvényszerűségeihez is.

Az Érkezés alapjául szolgáló novella, az Életed története szerzője, Ted Chiang pont erről híres: sztorijainak gyönyörűen koherens belső logikájáról, szigorú felépítéséről, tökéletességig csiszoltságáról. És az Érkezés film alkotói, élükön Dennis Villeneuve rendezővel kifejezetten meg akarták tartani az írott eredeti gondolati kohézióját.

Akarsz találgatni, melyik másik nagy sci-fi volt az, amelyiken Tyson szintén nem talált fogást? Pontosan: a fizikai hűségéről híres Interstellar, amely mögött Christopher Nolan és Kip Thorne vezetésével szintén a tudományos hűség iránt mélyen elkötelezett alkotók álltak.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya