Hírek

Nyári kasszarobbantás

Fotó: JP Diroll Photography

Pörög a piac a nyári blockbuster-szezonban: a Disney és a Universal hasít, a Warner nyári szabadságon, a többi stúdió alig bírja tartani a lépést. Stratégiaváltás.

A téli Oscar-filmes mustra után a nyári blockbuster szezon az, amikor a stúdiók nagyot kaszálhatnak.  Ez a trend látszik most megdőlni azzal, hogy bizonyos stúdiók későbbre időzítik várhatóan nagy bevételt hozó filmjeik bemutatását.

A Disney és a Universal a nyári mérések alapján együtt 61%-os belföldi piaci részesedéssel rendelkezik; ez akkora dominanciát jelent, ami eddig elképzelhetetlen volt. A korábban uralkodó Sony és Paramount csak 2,2, illetve 4,2%-ot tud felmutatni, és a Warner háza táján sem indult be még igazán a nyári biznisz.

A két vezető stúdió közül is a Disney szekere fut igazán 43,6%-os részesedésével, ami több mint kétszer akkora, mint a lista második helyén tanyázó Universalé (17,4%). Ahogy már írtuk, a Disney minden idők legjobb évét futja, így még a Solo film rossz box office teljesítménye miatt sem kell aggódniuk, különösen úgy, hogy A hihetetlen család 2. rekordösszegű bevételt hoz.

Az adatokat külön érdekessé teszi, hogy sokkal többen járnak moziba, mint eddig.

Az észak-amerikai bevételek már szinte rekordot döntenek 2,617 milliárd dolláros összeggel; ez 14%-os növekedés a tavalyi évhez képest (ami viszont a legalacsonyabb bevételű év volt közel húsz év távlatában).

Közben a Warner Bros. emberei (a gyatra nyári teljesítmény dacára) nem rágják le körmeiket az aggodalomtól: inkább a piac átalakulásáról beszélnek. A cég hazai forgalmazásért felelős vezére, Jeff Goldstein szerint a korábban a nyárra koncentráló box office verseny már egész évben tart. Ahogy ez a mondat is mutatja: megváltoztak a stratégiák, a közönségfilmes szezon három hónapja tizenkettőre dagadt. A Warner Bros. pedig nem játssza ki aduit a nyáron, nem akar a Disney A hihetetlen család 2-jével, vagy a Universal-féle Jurassic World: Bukott birodalommal versenyezni – későbbre időzíti nagy dobásait: a Legendás állatok és megfigyelésük folytatása november 16-ai premierrel indul, a DC új szuperhőse, Aquaman pedig december 21-től árasztja el a mozivásznakat.

Az előző évek valóban bebizonyították, hogy hűvösebb hónapokban is lehet olyan számokat produkálni, ami klasszikusan a nyári hónapokra jellemző. A legutóbbi példa a Fekete Párduc, ami január végén indult útjára és 1,35 milliárd dollárt hozott világszerte.

,,A jó hír az, hogy akármikor kijöhetsz egy blockbusterrel és még mindig lehet jó éved” – mondja a The Hollywood Reporternek Paul Dergarabedian, a comScore elemzője. Majd hozzáteszi: a jelenség, miszerint egyes stúdiók hagyják a konkurensek filmjeit kifutni a nyáron és későbbre időzítik sajátjaikat, teljesen megváltoztatja a piacot.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com