Hírek

Oscar 2014: Réz András – izgalmas filmek versenye volt, kevés meglepetéssel

Rez-Andras1Nem okozott meglepetést az idei Oscar-díjátadó, bár izgalmas, sok kérdést felvető filmek versenyeztek egymással – mondta el az MTI-nek Réz András filmesztéta.

„Egyfajta technikai-látványbéli teljesítményt díjaztak” – vélekedett Réz András a Gravitáció című film hét Oscar-díjáról, amelyeket az amerikai filmakadémia helyi idő szerint vasárnap rendezett gáláján adtak át. A Sandra Bullock főszereplésével készült, Alfonso Cuarón rendezte dráma megkapta a legjobb rendezőnek és a legjobb operatőrnek járó aranyszobrot, valamint számos technikai kategóriában is győzött.

Az esztéta szerint figyelemreméltó, hogy az alkotás rendezője és operatőre is mexikói, tehát nem amerikai alkotóknak ítélte rendezői-operatőri díját az amerikai filmakadémia. „Ez egy picit szokatlan az Oscar gyakorlatában, persze az sem fordult elő sűrűn, hogy egy brit rendező filmje vigye el a legjobb filmnek járó Oscart” – utalt Réz András a brit Steve McQueen történelmi drámájára, a 12 év rabszolgaság című filmre.

Az esztéta szerint új szemléletet, érdeklődést mutat, hogy az idén sok olyan film volt a kínálatban, amely a nem túl távoli amerikai múltat dolgozza fel. „Olyan históriákat vittek színre, amelyek az amerikai botránykrónikákban egykor előkelő helyen álltak, mint például az Amerikai botrány, A Wall Street farkasa vagy a Phillips kapitány” – mutatott rá, hozzátéve, hogy természetesen ezek a történetek Európában egész más jelentést hordoznak, mint a tengerentúlon.

Ilyen szerinte a Mielőtt meghaltam című film is, amelynek főszerepéért Matthew McConaughey, mellékszerepéért pedig Jared Leto is díjat kapott. Az esztéta szerint a filmakadémia tagsága valószínűleg értékelte, hogy forró témát, az amerikai egészségügy helyzetét is érintették az alkotók, hiszen az HIV-fertőzött főszereplőnek át kell lépni a határt ahhoz, hogy megszerezze a gyógyszerét.

Réz András szerint mindez arra is rávilágít, hogy az amerikai filmesek elsősorban a tengerentúli közönségnek készítik a filmeket.

Az esztéta szerint a Scorsese rendezte A Wall Street farkasa ellentmondásossága miatt maradt végül díj nélkül, mivel a Leonardo DiCaprio főszereplésével készült dráma nem ad egyértelmű választ a bűnre és a bűnhődésre. „Súlyos kérdéseket vet fel: most akkor Jordan Belfort megbűnhődött, vagy megdicsőült? Lehet, hogy ez a bizonytalanság ott volt az akadémia tagjaiban is” – tette hozzá. Megjegyezte, a főszereplő, Leonardo DiCaprio elmaradt Oscar-díja sem okozott „drámát”, hiszen a színész „árfolyama” így is nagyot ugrott, emellett pedig látható, hogy DiCaprio évről évre egyre jobb, és amúgy is el van halmozva munkával.

Réz András szerint viszont kifejezetten jót tehet a Mielőtt meghaltam című AIDS-dráma főszereplőjének, Matthew McConaughey karrierjének az Oscar. „Neki nagyobb szüksége volt a díjra, mert rá kevésbé figyeltünk” – vélekedett, hozzátéve, hogy a színész így végleg kikerülhet a „szépfiú skatulyájából”. “Az Oscar átlökheti egy súlyosabb, drámaibb, fontosabb játszótérre, mint ahol eddig volt” – magyarázta a szakértő.

A legjobb idegen nyelvű film Oscar-díját elnyert A nagy szépség című alkotásról Réz András úgy gondolja, hogy ez esetben borítékolható volt a győzelem. „Paulo Sorrentino megdicsőült, bár engem azért annyira nem vesz le lábamról A nagy szépség” – magyarázta az esztéta, hozzátéve, hogy a nosztalgikus, számos filmes elődöt ironikusan megidéző alkotás több fontos kérdésről nem mond semmit. „Ügyesen kikerüli azokat a konfliktusokat, problémákat, amelyek érdekesek lehetnének, például hogy mit jelent ma Európában, Olaszországban élni, milyen a viszonyunk a történelemhez, eszményeinkhez” – vélekedett az esztéta, aki szerint a mezőnyben voltak fontosabb, torokszorítóbb témákat feldolgozó alkotások is.

Az esztéta szerint az Oscar-díj fontos tanulsága, hogy a sok díjat elnyert Gravitáció mellett A nagy Gatsby is kapott két elismerést (legjobb látvány, legjobb kosztüm), vagyis két olyan alkotás, amely 3D-ben került a nézők elé. „Baz Luhrmann és Alfonso Cuarón is kreatívan használja a 3D-t, nem parasztvakítás folyik a filmjeikben, hanem új fogásokat alkalmaznak” – mutatott rá Réz András, aki szerint e két alkotás rávilágít, hogy a 3D-s technika nem csupán üzleti fogás, hanem képes valódi művészi értéket is képviselni.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya