Hírek

Oscar 2020: Íme a nyertesek

Megtörtént az áttörés: egy nem amerikai, nem angol nyelvű film vitte el a Oscar fődíját, nevezetesen a koreai Élősködők. Ez a minőségi fordulat, ami az Akadémia jövőjére is hatással lesz, az este összes unalmát kompenzálta. 

Másodszor ment műsorvezető nélkül az Oscar, és egyértelművé vált, hogy erre a szerepkörre igazából nincs is szükség. Rögtön egy dallal nyitottak, és furcsa módon a filmes örömünnepen a színpadon szinte több időt szántak a zenének, mint a mozgóképnek. Több szám szakította meg a show-t, és mind közül kiemelkedett Eminem, pedig nehéz pontosan megmondani, hogy miért adta elő a 8 mérföld híres betétdalát. A Lose Yourselfet abban az évben, amikor jelölt volt, nem adták elő színpadon a szöveg explicit tartalmai miatt. Ezt a szégyenfoltot mosta le az Akadémia idén. És bár mindenki élvezte a nézőtéren, mégis valahogy megmagyarázhatatlan volt ez a produkció.

A műsorvezetők hiányát humoristákkal orvosolták, de idén egy-két kivételtől eltekintve valahogy mindenki kellemetlen volt. Steve Martin és Chris Rock például kifejezetten nem volt vicces, pedig ők kiemelt helyet kaptak a műsor elején. Ilyen mezőnyben nem volt nehéz kiemelkedni, de Kristen Wiig és Maya Rudolph általánosságban is minden idők egyik legjobb díjátadását produkálták. Más tekintetben a szokásos kiszólások voltak a Oscar fehérségére és a nők elnyomására, ugyanakkor meglepően apolitikus volt az Oscar,

Donald Trump neve például egyszer sem hangzott el.

A mezőny idén egyébként szokatlanul közönségbarát volt, egyetlen olyan jelölt sem volt, amelynek kifejezetten komoly ellenállással kellett megküzdenie. A végső fordulatig a szokásos dramaturgia uralta az Oscart, minden jelölt kapott egy-egy díjat (kivéve az este legnagyobb vesztese, Az ír). Mégis sokáig az egyetlen meglepetés a legjobb vágás kategóriában zajlott, amelyet Az aszfalt királyai vitt el. A legnagyobb fordulat a végén érkezett el, amikor az év rendezője a papírforma ellenére nem Sam Mendes lett, hanem Bong Joon Ho az Élősködőkért. Később a fődíjat is elnyerte a koreai mestermű – úgy, hogy ebben a kategóriában korábban még sosem nyert nem angol nyelvű film.

Élősködők

A többi kategóriában a papírforma uralkodott, különösen a színészi díjak terén. Ennek ellenére a legtöbb köszönőbeszéd nem volt igazán átütő. Brad Pitt például, aki a díjszezont végighaknizta a köszönőbeszédeiben azzal, hogy szingli, most egy egészen vérszegény szöveggel vette át (rég megérdemelt) díját. Az új-zélandi fenegyerek, Taika Waititi sem mondott semmi izgalmasat, beszédénél még az is jobb volt, amikor Brie Larson lekapta őt, ahogy besuvasztja a díját a szék alá. Joaquin Phoenixtől is többet vártunk, beszéde azonban zavaros és súlytalan volt, akárcsak Renée Zellwegeré.

 

Kevés magyar vonatkozása volt az estének, szerencsére az egyetlen magyar származású jelölt, Steven Bognar díjat kapott a Gyártósor producereként. Egy másik magyar név is elhangzott, Udvardy Annát megemlítették az év elhunytjai között.

Mindentől függetlenül nagyon jó évet zárt a hollywoodi filmipar, és a sok jó film szinte mindegyike kapott egy-egy díjat. A legtöbb díjat azonban nem amerikai produkciót kapták: a koreai Élősködők négy díjjal tért haza, a brit 1917 pedig hárommal, ezt követte a Joker, Az aszfalt királyai és a Volt egyszer egy… Hollywood két-két díjjal.

Legjobb film: Élősködők
Legjobb rendező: Bong Joon Ho (Élősködők)
Legjobb női főszereplő: Renée Zellweger (Judy)
Legjobb férfi főszereplő: Joaquin Phoenix (Joker)
Legjobb női mellékszereplő: Laura Dern (Házassági történet)
Legjobb férfi mellékszereplő: Brad Pitt (Volt egyszer egy… Hollywood)
Legjobb animációs film: Toy Story 4.
Legjobb nemzetközi film: Élősködők
Legjobb dokumentumfilm: Az amerikai gyáregység
Legjobb operatőr: 1917
Legjobb vágás: Az aszfalt királyai
Legjobb eredeti forgatókönyv: Élősködők
Legjobb adaptált forgatókönyv: Jojo Nyuszi
Legjobb zene: Joker
Legjobb betétdal: Rocketman
Legjobb hangvágás: Az aszfalt királyai
Legjobb hangkeverés: 1917
Legjobb vizuális effekt: 1917
Legjobb kosztüm: Kisasszonyok
Legjobb smink: Botrány
Legjobb látványtervezés: Volt egyszer egy… Hollywood
Legjobb animációs rövidfilm: Hair Love
Legjobb rövidfilm: The Neighbors’ Window
Legjobb rövid dokumentumfilm: Learning How to Skateboard in a Warzone

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya