Hírek

Oscar fogságában – Drámák, díjra vágyó alkotások szűk és széles körben (Box Office szeptember 20-22.)

Fogságban (Prisoners)

Fogságban

Mióta az Oscar-díjak és a jelölések konkrét dollármilliókat érnek, a szeptember közepétől február végéig tartó időszakban mutatják be a díjra esélyes drámák döntő részét az Egyesült Államokban. Múlt hétvégén szélese körben egyet, néhány moziban további kettőt mutattak be. Volt egy keveset érő táncos mozi is, kérdéses, hogy egyáltalán minek és kinek.

Továbbra is tombol a szeptember az amerikai mozikban. Nagyjából olyan hangulatot mutat ilyenkor egy tengerentúli multiplex, mint a Balaton egy esős júniusi hétvégén. A stúdiók ebben  az analógiában a lángososoknak feleltethetők meg, akik inkább ki sem nyitnak ebben a borús időben. Igazán bevállalós csak a Warner Bros. volt, bár az általuk pénzelt Fogságban annyira nem volt kockázatos vállalkozás, hiszen kiváló kritikai visszajelzései és lenyűgöző szereposztása révén várható volt, hogy felkelti az idősebb korosztály érdeklődését.

A dráma a kanadai Denis Villeneuve (Felperzselt föld) legújabb alkotása, témája pedig gyerekek elrablása és az áldozatok rokonainak lelki megbillenése. Oscar-díjra jelölt színészek garmadája kapott kisebb-nagyon szerepet, Hugh Jackman és Jake Gyllenhaal főszereplőként, Viola Davis, Terrence Howard, Melissa Leo, Paul Dano és Maria Bello pedig mellékszereplőként járulnak hozzá a Fogságban sikeréhez. A kritikusok és a nézők egyaránt lelkesek voltak a darab kapcsán, ami Torontóból egy közönségdíjjal tért haza.

A 20,8 milliós nyitás, a premier időpontja, a történet és sok-sok egyéb vonás rengeteg hasonlóságot mutat Ben Affleck és Clint Eastwood korábbi filmjeivel a Fogságban esetén. Az Argó-akció tavaly 19,5 millióval kezdett szinte ugyanekkor, A titokzatos folyó tíz éve október második hétvégéjén indult hasonló körülmények között, a Tolvajok városa pedig három éve egy héttel korábbi premierrel jelentkezett, amikor 23,8 milliót szedett össze. Nem rossz dolog közéjük tartozni, hiszen mindhárom mozi 90 millió fölött zárt. Bármi lehet még tehát a Fogságbannal, különösen úgy, hogy az első hétvégjén 72%-ban 25 év fölöttiekből álló közönség általában nem rohan a premieren a mozikba. Minden a következő hétvégén múlik.

Fogságban (Prisoners)
Fogságban (Prisoners)

 

A forgalmazás második víkendjével igencsak meggyűltek a bajai az Insidious Chapter 2-nek (magyar bemutató: a legfrissebb hírek szerint október 31.) és a Vérmeséknek (magyar bemutató: szeptember 26.). Előbbi a horrorok között is szokatlanul nagyot, 65,7%-ot esett, tehát nem sikerült James Wan rendezőnek megismételnie a Démonok között (magyar bemutató: szeptember 19.) óriási sikerét, az ugyanis pont amiatt volt elképesztően menő, hogy nem vesztett annyit közönségéből a második hétvégén (összehasonlításul: a Démonok között 22,2 milliót, az Insidious Chapter 2 13,8 milliót fialt, holott egy héttel ezelőtt még közel azonos volt a bevételük). A Vérmesék nem gyengült ennyit, de 50% feletti esése azt mutatja előre, hogy az amerikai nézők gyorsan el fogják felejteni Luc Besson filmjét.

Három másik korábbi mozi ezzel szemben továbbra is remekül tartja magát. A legjobb közülük az Instructions Not Included, ami még növelni is tudta nézőinek számát, és újabb 5,4 milliót adott hozzá bevételéhez. A Családi üzelmeket (magyar bemutató: augusztus 22.) is mintha nem tudnák megunni az amerikaiak, forgalmazásának hetedik hetében is 4,6 milliót termel. A komornyik (magyar bemutató: november 21.) átlépte a százmilliós álomhatárt, ami bár már nem példátlan, továbbra is igen ritka a drámák körében.

Közben volt még egy premier is, a Battle of the Year. A film történetét fölösleges leírni, hiszen lényegében csak azért kell bele, hogy a táncok között legyen összefüggés. Sajnos azonban a készítők ezt annyira így gondolták, hogy a nézők és a kritikusok szerint nézhetetlen mozi készült el. Ez meg is látszik a bevételen, a 20 millióból készült táncfilm mindössze 4,6 milliót kapirgált össze.

Battle of the Year
Battle of the Year

Érdekes kezdeményezésnek tűnik a Warner részéről az Óz a csodák csodája IMAX-re felturbózott változtatának bemutatása. 3,1 milliónyira értékelték az amerikai nézők, ami több, mint amit a Top Gun vagy az Indinana Jones és az elveszett frigyláda fosztogatói háromdimenziósítása után elért, de továbbra sem lépték át azt a határt, amitől komolynak számítanának a hasonszőrű próbálkozások.

A szűkebb körben forgalmazott premierek között több igen érdekes filmet találunk. A legtöbb kópiát a Thanks for Sharing kapta, de sajnos nem tudott élni vele, nem igazán érdekelte a közönséget a vígjáték. Pedig olyan színészek játszanak benne, mint Mark Ruffalo, Tim Robbins, Gwyneth Paltrow vagy Alecia Moore (aka P!nk). A sztori szerint ők szexfüggők, akik megpróbálnak leszokni – lett volna potenciál tehát a vígjátékban, mégis igen gyenge alkotás született a kritikusok szerint.

Tökéletesen időzítették, és jelentős sikert el is ért a mindössze négy filmszínházban vetített Enough Said. A júniusban elhunyt James Gandolfini egyik utolsó filmjében ő és a vasárnap Az alelnök c. sorozatban nyújtott alakításáért a legjobb főszereplőnek járó Emmy-díjat elnyert Julia Louis-Dreyfus által megformált karakter szerelméről szóló vígjátékért rajongtak a kritikusok. A felnőtteknek kiváló szórakozást nyújtó darab előtt tehát megnyílt az út a szélesebb forgalmazás felé, meglátjuk, mi sül ki belőle.

Enough Said
Enough Said

Öt moziban indult a hazánkban épp a napokban bemutatott Hajsza a győzelemért (magyar bemutató: szeptember 11.). Ron Howard Forma 1-es filmje jól vette a próbakört, de furcsa módon kevesebbeket érdekelt, mint az említett Enough Said. Ez nem túl biztató jel, de még nem érdemes rossz jóslatokba bocsátkozni. A nézők és a kritikusok egyaránt odavannak érte, talán kicsit több reklámra van szükség. Ezt valószínűleg meg is kapja, hisz a jövő héten már 2200 moziban játsszák majd.

Már csak emiatt is izgalmas lesz a víkend. Jön még egy animáció is – Derült égből fasírt 2: A második fogás! Ennek célközönsége nyilván egészen más, mint a Cinefesten jó visszajelzéseket kapott, pornófüggőről szóló Don Jon. Még mindig van hely, hiszen a szinte csak afroamerikai színészeket felvonultató Baggage Claim is jön, igaz, az csak 1800 moziban.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com