Hírek

Minden idők legsikeresebb Arany Pálma nyertese?

Parasite

Bong Joon-ho filmje, a Parasite nemcsak a cannes-i fődíjat hozta el, de hazájában a jegypénztáraknál is csodákat művel… és a nemzetközi megmérettetés még hátravan.

Nem újkeletű a kijelentés, hogy a díjnyertes filmek nem mindig találják meg a szélesebb közönséget. És ha már itt tartunk, ez fordítva is igaz, a nagy blockbusterek ritkán nyernek nagy díjakat. Vannak azonban kivételek, és erre itt a legújabb példa, Bong Joon-ho legújabb fekete komédiája, a nemrégiben Arany Pálmával kitüntetett Parasite, amelyben egy nincstelen család története fonódik egybe egy gazdag családéval, méghozzá nem a legszerencsésebb körülmények között.

A cannes-i bemutatókor nemcsak a zsűri, de a fesztivál közönsége és a kritikusok is ódákat zengtek a filmről,

amely hagyományos moziforgalmazásban először hazájában, Dél-Koreában mutatkozott be. A siker elsöprő volt, a Parasite az első hétvégén termelt 25 millió dollárjával megelőzte az eddigi rekorder Fahrenheit 9/11-et. Eddig Michael Moore dokumentumfilmje volt minden idők legjobban nyitó Arany Pálmás alkotása 24 millió dollárral, amely végül 222 millió dollárt hozott világszerte.

Moore alkotása az akkor épp tíz éve regnáló Ponyvaregényt taszította le a trónról, ami 9,3 milliót jövedelmezett az első hétvégén, majd meg sem állt a 214 milliós világbevételig. Persze első blikkre botorságnak tűnik amerikai produkciókhoz mérni a Parasite sikerét, de ha figyelembe vesszük, hogy a film hazájában már az 50 milliót is elérte (és az elemzők szerint még legalább 25 van kilátásban), talán nem olyan elvetemült a gondolat, hogy Bong Joon-hoo alkotása a végeredményével is rekordot dönthet a nemzetközi forgalmazásban.

Ehhez persze az is kell, hogy a filmet beengedjék Kínába, ami nem csak az amerikai blockbustereknek aranybánya.

Hogy mást ne mondjak, a tavalyi cannes-i csoda, a Kafarnaum Kínában második helyen nyitott 12 millió dollárral a Bosszúállók: Végjáték mögött, és mára már az 50 milliót is meghaladta a kínai bevétele.

Szóval a nyitó hétvégi rekord már megvan, de nem ördögtől való elképzelés, hogy meglesz a másik is…

Németh Barna

Németh Barna

Németh Barnabás a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar szakon, jelenleg néhány könyvkiadónál dolgozik. Szabadidejében olvas és sorozatokkal foglalkozik, díjszezon idején pedig a díjszezonnal.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya