Hírek

Penélope Cruz tiszteletbeli César-díjat kap

Az évente megrendezésre kerülő, idén 43. Césarok éjszakája gálán Penélope Cruz veheti majd át a tiszteletbeli César-díjat. Franciaország legrangosabb művészeti díja nem kis elismerés, de a spanyol színésznő bőven kiérdemelte.

2017-ben Gergoe Clooney volt a francia Akadémia választottja, idén Penélope Cruz-t éri a megtiszteltetés. Az 1992-es debütálása után (Belle époque, 1992) olyan jelentős rendezők keresték meg mint Pedro Almodóvar, akivel összesen 6 filmben dolgozott együtt: Eleven hús (1997), Mindent anyámról (1999), Broken Embraces (2009), The Cannibalistic Councillor (2009), I’m So Excited (2013) and Volver (2006). Ez utóbbiért Goya-díjat, Európai Filmdíjat, és a legjobb színésznőnek kijáró díjat kapott a 2006-os Cannes-i filmfesztiválon.

Hollywood is felfedezte magának, láthattuk többek között Cameron Crowe Vanília égbolt című filmjében Tom Cruise oldalán, majd Woody Allen Vicky Christina Barcelona című filmjében, amiért elnyerte az első Oscar-díját legjobb mellékszereplő kategóriában. Ezenkívül ő az első spanyol színésznő, akinek a csillaga odakerült a Hollywoodi hírességek sétányára.

Nyisd ki a szemed

További példák nemzetközi produkciókban való szereplésére: Ne mozdulj! (2004) Sergio Castellito, Kilenc (2009) Bob Marshall, A jogász (2013) Ridley Scott, és a Gyilkosság az Orient expresszen (2017) Kenneth Branagh rendezésében. Következő filmje 2018 májusában várható Everybody Knows címmel, Asghar Farhadi rendezésében.

Sokat elárul kettős sikeréről, hogy először a  Nyisd ki a szemed (1997) című Alejandro Amenábar-film főszereplőnője, majd amikor a filmből 2001-ben remake készül Vanília égbolt címmel, megint őt kérik fel a szerepre.

Maksai Kinga Súlyos álmok, baljós ébredések – Nyisd ki a szemed vs. Vanília égbolt című elemzésében így ír erről a kettősségről:

„Penélope Cruz játéka, habár mindkét filmben ugyanazt a karaktert hozza, mégsem ugyanolyan. Az amerikai verzióban ő a szende szűz, akiben azonban a felszín alatt ott lángol a szexuális tűz. Kedves, vidám lány, aki ha kell, nagyon is talpraesett. A baleset után önzetlenül szereti Davidet. A spanyol változatban sokkal reálisabb képet kapunk egy lányról, aki nem tud mit kezdeni a torz arcú ismeretlennel. Sokat elárul a két darab közti eltérésekről az is, hogy amíg Amenábar filmjében Sofia pantomimes, a remake-ben egyszerre táncos, képzőművész és még ki tudja mi minden.”

A színésznő karrierje során reklám- és dokumentumfilm is rendezett, ez utóbbit leukémiás gyerekek segítésének érdekében.

A César-díj átadójára idén március másodikán kerül majd sor párizsi Salle Pleyelban.

Keller Mirella

Keller Mirella

Keller Mirella az ELTE Filmelmélet és filmtörténet, illetve Magyar nyelv és irodalom szakán végzett. Jelenleg a Nyelvtudományi Doktori Iskola hallgatója. 2008 óta publikál filmes cikkeket. A Filmtekercs.hu ötfős szerkesztőcsapatának tagja. kellermirella@filmtekercs.hu

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya