Hírek

Plágiummal vádolják az Oscar-jelölt Téli szünetet

The-Holdovers-Paul-Giamatti

Már az Oscar díjátadó előtt áll a bál a David Hemingson által írt és Alexander Payne által rendezett Téli szünet című film körül, melyet most plágiummal vádol egy hollywoodi forgatókönyvíró.

A Variety szerint Simon Stephenson (Luca, Paddington 2)  még januárban intézett egy levelet az Amerikai Forgatókönyvírók Céhének (WGA) egyik vezető igazgatójához, Lesley Mackeyhez, melyben egy fontos problémát akart megvitatni vele. Mint kiderült, Stephenson azzal vádolja a Téli szünet alkotóit, hogy “szóról szóra” az ő meg nem valósult projektjének, a Frisconak a forgatókönyvét másolták le. 2013-ban a Frisco forgatókönyve tűnt az egyik legígéretesebbnek Hollywoodban, de aztán támogatás hiányában mégis feketelistára került.

A portál azt is kiderítette, hogy Alexander Payne (Kicsinyítés, Nebraska) már 2013-ban elolvasta egyszer a szkriptet és habár tetszett neki, “nem érdeklődött annak megrendezése iránt”. Payne a Téli szünettel kapcsolatban több interjúban is elmondta, hogy habár részt vállalt a forgatókönyv megírásában, nem kért érte kreditet. Így alakult, hogy a stáblistában csupán David Hemingson neve tűnik fel a film forgatókönyvírójaként.

A Variety közzétett egy harminchárom oldalas dokumentumot is,

melyben Stephenson példákkal igyekszik hitelesíteni a plágiumot. Az IndieWire megjegyzi, hogy a WGA nem szokta vizsgálni a nem megrendelésre készült forgatókönyvekkel kapcsolatos plágium ügyeket, azonban Payne ellen egészen konkrét érvek szólnak. Az alkotók azonban cikkünk megjelenéséig nem kommentálták a vádakat.

A Téli szünet óriási sikerszériában van, az IMDb szerint 129 díjat zsebelt be eddig különböző filmfesztiválokon, és forgatókönyvét is nagy elismerés övezi. Olyannyira, hogy a film öt Oscar-jelölést gyűjtött be, köztük a legjobb film, a legjobb férfi főszereplő, a legjobb női mellékszereplő, a legjobb vágás és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriájában is. Alexander Payne keze alatt már két olyan film is született (Utódok, Kerülőutak), melyek a forgatókönyvükért kaptak Oscart.

Nem Alexander Payne az első Oscar-díjas alkotó, aki plágium ügybe keveredik. Guillermo del Toro és Asghar Farhadi is járt már így korábban.

Antalovics Dániel

Antalovics Dániel az EKKE mozgóképkultúra és média szakán tanulta a filmkészítés fortélyait. A lélektelen filmeket megveti. Kedvencei a szürreális, a disztópikus és a társadalmi problémákat feszegető filmek.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com