Hírek

Plágiumvád után, online premier előtt – Itt a Békeidő előzetese

Hajdu Szabolcs eleddig sosem készített szokványos filmet. Legfrissebb alkotása, a Békeidő kapcsán pedig a napokban a címplágium vádja is megtalálta. Mindeközben közzétették a film előzetesét.

Hajdu Szabolcs mostanság nem unatkozhat (bár, sosem volt az a fajta). A renitens direktor 2001-ben robbant be a honi filmesek közé Macerás ügyek című, nagyon szubjektív nemzedékfilmjével. Azóta folyamatosan és mindig valami különlegeset, szokatlant alkot. Ha épp nem játszik vagy rendez színházban, vagy nem ugrik be valamelyik haver filmjébe. Vagy nem rendez hangjátékot.

A szabálykövető, narratív film fogalmához leginkább talán harmadik filmje, a Fehér tenyér járt közel. Az összes többi alkotása (Tamara, Off Hollywood, Biblioteque Pascal, Délibáb, The Gambler /A játékos, Ernelláék Farkaséknál) kicsit, de leginkább nagyon kilóg a létező összes skatulyából.

Ez az állításom – mivel a végeredményt még nem ismerem, csak gyanítom – erre a trailernek nevezett valamire is igaz. A Békeidő előzetese szándékoltan olyan hatást kelt, mintha otthon, analóg vágógépen rakták volna össze nagyon amatőr filmesek. Persze vannak benne direkten elhelyezett gyorsítások, tudatosan, már-már újhullámosan roncsolt az egész, és néhány jelenetet felismerhetően hagytak benne.

Ezek alapján egy édes-bús, szomorú-vígjátékba, vagy inkább társadalmi szatírába hajló mozgóképpel lesz dolgunk, amelynek vélhetően köze lesz a punkok anarchista szubkultúrájához.

Az eddig talán legdirektebben politizáló Hajdu-film lesz ez az alapján a megafonba ordított mondat alapján, („A pártállami hatalom a jogállamot szisztematikusan leépíti”) amit Török-Illyés Orsolyától hallhatunk.

A szüzsé főbb vonalai: egy protestáns pap és családja közötti konfliktus, egy politikai aktivista nő tizenéves lányának kalandjai,  egy középkorú színész és a felesége házassági válsága, valamint egy híres színházrendező és fiatal pártfogoltjának meséje. A filmről korábban írt cikkünk ide kattintva érhető el.

Essen néhány szó a napokban a hazai kulturális állóvizet meglehetősen felkavaró plágiumvádról. Történt ugyanis, hogy

a Békeidő nyilvánosságra kerülésekor Vitézy László filmrendező, producer közösségi oldalán azzal vádolta meg Hajdu Szabolcsot, hogy, idézem: „Elloptátok a címemet!”

Ifjabb kollégája ugyanazt a címet adta új művének, mint ő több mint harminc évvel ezelőtt saját alkotásának. Vitézyt azért sérti különösen a címegyezőség, mert szerinte egy szimbolikus filmről van szó. Fel is szólította nyilatkozatában Hajdut, hogy változtasson, de a megvádolt rendező szerint a két alkotás „jól megfér egymás mellett” – írta az M1 aktuális csatorna Híradójára hivatkozva a hirado.hu.

Vitézy filmjét egyébként 1979-ben mutatták be, és arról szólt, hogy egy termelőszövetkezet elnöke nem engedte elnéptelenedni faluját, ezért pedig még a párttal is szembeszállt. Sokan a Kádár-korszak emblematikus alkotásának tartják, annak idején megnyerte a 29. mannheimi filmfesztivál nagydíját is. Hajdu úgy érzi, nem lopás az, hogy ő is ezt a címet adta filmjének, mert a békeidő tág fogalomként értelmezhető, és külföldön is léteznek ilyen címen nagyjátékfilmek.

Békeidő – Trailer

Békeidő – Hajdu Szabolcs új filmje.Bemutató április 23-án a Vimeón!

Közzétette: Békeidő – 2020. április 20., hétfő

Hajdu filmje a koronavírus-járvány és a mozik kényszerű bezárása miatt április 23-án a Vimeón debütál, első olyan magyar filmként, amelyet az online mutatnak be. A hírverése mindenesetre nem rossz, még ha a véletlenek hozták is így.

Szabó Zsolt Szilveszter

Szabó Zsolt Szilveszter a szombathelyi BDF-en végzett mozgókép- és médiakultúra szakon. 25 éve foglalkozik filmekkel. Specializációja a sci-fi, a szerzői filmek, a zsánermozik szerzői változatai és a bizarr műfajkevercsek. Szívesen bíbelődik rebellis, besorolhatatlan alkotók műveivel. Kinematográfus istensége Tarkovszkij és nagyra tartja Enyedi Ildikó művészetét.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés