Hírek

Pozsonyi Nemzetközi Filmfesztivál 2017: Közel 100 filmet láthatunk idén

Kiemelt szerepet és önálló szekciót kap a filmszínészet témaköre az idei, 19. Pozsonyi Nemzetközi Filmfesztiválon (BAIFF). A csaknem száz filmet felvonultató filmszemle között találunk egy magyar alkotást is, Halász Júlia és Rubi Anna A birodalom utolsó napja című rövidfilmjét.

A Pozsonyi Filmszemle idén egy nappal hosszabb lesz a tavalyinál, november 9. és 16. között zajlik majd három pozsonyi helyszínen, illetve idén először három Pozsony környéki városban, Modorban, Szencen és Malackán is. A fesztivál fővárosi vetítéseire a Lumiere filmközpont vetítőtermeiben, illetve a Mladost és a Nostalgia mozikban kerül sor.

A nyolc napon át tartó szemle kínálatában csaknem száz film szerepel, ez mintegy negyedével kevesebb a tavalyinál. Ezzel kapcsolatban Pavel Smejkal, a szemle programigazgatója elmondta, hogy a verseny szempontjából is jobb és a zsűrit sem terheli túl, ha egy-egy programszekcióban nem a filmek számát növelik, hanem a minőséget keresik. A szervezők rámutattak arra is, hogy bőven volt módjuk válogatni a szemlére jelentkező filmek közül, hiszen csak a rövidfilmek versenyszekciójában több mint nyolcszáz alkotásból válogatták ki a végül oda besorolt 14 filmet.

Az idei felhozatalban ugyan az összes földrész képviselteti magát, ugyanakkor a filmek túlnyomó többsége európai, de jelentős az amerikai kontinensről érkezett alkotások aránya is.

Az idei szemle kínálatában kiemelt szerepet és külön programszekciót is kap a filmszínészet témakörének bemutatása. A témához kötődő alkotásokat a két éve bevezetett Lexikon szekcióba sorolták be, utóbbiban a filmszakma nyelvezetének bemutatása mellett aktuális szakmai problémákra akar fókuszálni a szemle. A szervezők a kínálatról azt mondták: a filmek összeválogatásánál nem az volt a cél, hogy átfogó képet adjanak, hanem inkább az, hogy új, illetve más-más megközelítésekből mutassák be a témát. Ebben a szekcióban egyebek mellett olyan filmeket vetítenek, mint Chaplin vagy Keaton egy-egy klasszikusa vagy éppen a Vágy villamosa Elia Kazantól.

A tíz programszekció közül a három fő versenykategóriában, a nagyjátékfilmek nemzetközi megmérettetésén, illetve a dokumentumfilmes szekcióban 8-8, a rövidfilmek között pedig 14 alkotás versenyez.

A nagyjátékfilmek versenyének kínálatából a szervezők Alen Drljevic – Karlovy Varyban már a zsűri különdíjával jutalmazott – filmjét, a dél-szláv háború utójátékán keresztül a megbocsátás témáját körbejáró Férfiak nem sírnakot (Muskarci ne placu), illetve a francia Léonor Serraille alkotását, a Paulát (Jeune femme) emelték ki. Ez utóbbi egy szakítás után egyedül maradt nő magányáról szól, és az idei cannes-i fesztivál hivatalos és párhuzamos szekcióiba beválogatott elsőfilmek közül a legjobbnak járó Arany Kamera-díjat kapta.

A birodalom utolsó napja (2017)

A rövidfilmek versenyében mutatják be a szemle egyetlen magyar alkotását, Halász Júlia és Rubi Anna filmjét, A birodalom utolsó napját. Ebből a szekcióból a szervezők kiemelték Katie Davies filmjét, az Elkülönült rendszert (The Separate System), amely civil életbe visszatérő katonák története, valamint egy skót-ír filmet, a Belégzést (Inhale). A Sean Mullan rendezte film egy családját elvesztett férfi újrakezdését mutatja be.

A dokumentumfilm-szekció kínálatát Pavel Smejkal tematikailag az eddigi legszínesebbnek nevezte. Az ide sorolt alkotások közül kettő (Egil Haskjold Larsen filmje, a 86 nap 69 perce (69 minutter av 86 dager) és a szír Ziad Kalthoum rendezte A cement íze (Taste of Cement) a migrációs válsággal foglalkozik. A programigazgató ebből a szekcióból kiemelte még Dmitrij Kalasnyikov orosz rendező The Road Movie című alkotását is, amelynek érdekessége, hogy annak képanyagát autókban elhelyezett biztonsági kamerák internetre feltöltött felvételeiből vágták össze.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com