Hírek

Rasszista-e az Elfújta a szél?

Harmincnégy év után vette le műsoráról a memphisi Orpheum mozi az Elfújta a szél című filmet, mert többen tiltakoztak érzéketlensége miatt.

A mai társadalmi helyzetben túlságosan érzéketlen az Elfújta a szél – döntött egy memphisi mozi, az Orpheum. Miután utoljára levetítették a filmet, több néző is panaszkodott az afroamerikaiak ábrázolása miatt; a mozi a kommenteket és panaszokat alaposan átvizsgálva döntött úgy, hogy 2018-ban már nem vetíti a klasszikus filmet.

Az amerikai polgárháború idején és az azt követő években játszódó, többszörös Oscar-díjas filmet 1939-ben mutatták be. A filmet Margaret Mitchell 1936-ban írt, azonos című regénye alapján Victor Fleming rendezte. Főszereplője Vivien Leigh, Clark Gable, Leslie Howard és Olivia de Havilland.

A regény és a film központi alakja Scarlett O’Hara, egy déli ültetvényes lánya. A történet Scarlett életét és boldogulását, és azon keresztül az Amerikát 1861 és 1865 között emésztő polgárháborút és az utána következő időszakot mutatja be – összegzi az MTI. (Az MTI a filmes hírt a Breitbart alapján közli, amit filmes portálként mi nem is kommentálunk.)

A producer, David O. Selznick megtiltotta a filmben a néger kifejezés használatát. A Scarlett O’Hara dadáját alakító Hattie McDaniel volt az első afroamerikai színésznő Amerikában, akinek tehetségét – a filmben nyújtott művészi alakításáért – Oscar-díjjal ismerték el.

Hattie McDaniel és Vivien Leigh a filmben

Ezzel együtt azonban az Elfújta a szél emberábrázolása nem öregedett szépen. Ami 1939-ben még normálisnak számított – pl. az afroamerikai dadus igencsak sztereotip ábrázolása –, az ma már nehezen állja meg a helyét (és Memphis lakosságának 64%-a színesbőrű, írja a Deadline). Egyes kommentek azt hangoztatták, hogy a film még így is értékes:

hogy megtanítsa gyermekeinknek és unokáinknak, mi a baj a rabszolgasággal”.

A film másik fő problémája a régi Dél idealizált bemutatása. Míg a film lovagias úriemberek és finom hölgyek társadalmaként mutatja be a polgárháború előtti déli államokat – ez az a boldog békeidő, amit „elfújt a szél” –, addig a mai történeti értékelés sokkal inkább azt a mérhetetlen szenvedést hangsúlyozza, amire a kifinomult földbirtokos osztály jóléte épült: a rabszolgaság embertelenségét, a szétszakított családokat és gyakori brutális bánásmódot.

Mivel a film ezt is, valamint a Dél többi társadalmi problémáját is elhanyagolja – az elterjedt írástudatlanságot és fejletlenséget, az agresszivitás kultuszát, a háborúhoz vezető zsarolásokat az államok közötti politikában –, és ehelyett viszonylag kritikátlanul behódol a Dél önértékelésének, kétségtelenül hamis történelmi képet közvetít. A kérdés az, vajon ez méltatlanná teszi-e a filmművészeti alkotásként még mindig nagyszerű darabot a mai vetítésre.

Nem mindenki gondolja így: a Facebookon kibontakozott kommentvitákban egyes vélemények szerint az Orpheum döntése „hülyeség”; csak „a propagandát követi (…) #szégyenrád #égjtörténelemégj”.

A mozi a jelenlegi társadalmi hangulattal is magyarázza döntését. A film utolsó vetítése éppen augusztus 11-én, a charlottesville-i események estéjén zajlott: Charlottesville-ben szélsőjobboldali tüntetők és baloldali ellentüntetők egy polgárháborús szobor eltávolítása miatt csatáztak, és egy fehér felsőbbrendűséget valló fanatikus az ellentüntetők közé hajtva meggyilkolt egy fiatal nőt. Az ezután kirobbant országos felháborodás (és online véleményháborúk) nyomán még érzékenyebb kérdéssé vált, szabad-e a történelmet meghagyni a maga békéjében, vagy igenis le kell dönteni a Dél szobrait – és, úgy tűnik, az is kérdéssé válik, le kell-e venni a műsorról a régi Délt idealizáló filmeket.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya