A Celluloid Ceiling riportja szerint 2020-ra tovább nőt azon top filmek száma, amelyeket nő rendezett. A rekordnak számító szám ugyan így is csak 16%, ha a legjelentősebb 100 filmet nézzük.
A megannyi évzáró véleménycikk mellett – amelyekből nálunk is találsz többet is – most egy fontos kutatás eredménye is megérkezett. 2020-ban a legfontosabb 100 film 16%-a érkezett női rendezőtől.
Viszonyításként ez az arány 2019-ben 12%, míg 2018-ban mindössze 4% volt.
Persze bizonyos értelemben szubjektív megnevezni top 100 filmet, mégis számítanak az észak-amerikai bevételi adatok, a nézettség és a különböző fesztiválok díjai.
Ezek alapján a 16%-ot összeszedő listán olyan alkotókat találunk, mint Patty Jenkins (Wonder Woman 1984), Chloé Zhao (A nomádok földje), Niki Caro (Mulan), Cathy Yan (Ragadozó madarak), Eliza Hittman (Never Rarely Sometimes Always), Josephine Decker (Shirley), Maïmouna Doucouré (Cukorfalatok) vagy Emerald Fennell (Ígéretes fiatal nő).
Carey Mulligan bosszúhadjárata hozza meg neki az Oscart? – Ígéretes fiatal nő előzetes
Ugyanez a kutatás egyébként 250 filmre is megnézte az arányokat, és akkor 18%-os eredmény érkezett. És noha növekedő tendenciát mutatnak a számok, egy nagyon lassú folyamatnak lehetünk a tanúi. Ugyanis hiába nőtt meg jelentősen a női rendezők száma, illetve azon alkotások száma, amelyeket nők rendeztek és amelyek ilyen-olyan oknál fogva jobban benne vannak a köztudatban, az egész stábok vizsgálatakor koránt sincs meg ez az ugrás.
Míg a 2020-as év top 250 filmjének háttérmunkálataiban összesen 23%-ban vett női alkotó részt (értsd írók, producerek, castingosok stb.), ez a szám 1998-ban is ”már” 17%-nál járt. Azaz az elmúlt bő 20 évben mindössze 6%-ot növekedett a női alkotók aránya a legjelentősebb filmes projektekben.
Talán a 2021-es év újabb növekedést mutat majd?