Hírek

Sam Mendes: segítse ki a színházakat a Netflix és az Amazon!

Sam Mendes
Forrás: flickr / Stuart Crawford

A koronavírus gazdasági hatásait elsősorban Hollywood felöl szoktuk vizsgálni, pedig az elmúlt évtizedek brit színháza számos sztárt nevelt ki az álomgyárnak. Erre hívja fel a figyelmet Sam Mendes, rámutatva arra is, mi lehet a gazdasági kiút.

„Hogyan menthetjük meg színházainkat?” címmel írt terjedelmes cikket az Oscar-díjas brit filmrendező, Sam Mendes a Financial Times-ban. Néhány ötletet is ad erre, miközben megjegyzi, hogy a brit színház gazdasági szempontból is nyereséges vállalkozás.

2018-ban a brit színházi előadásokat 34 millió ember nézte meg, nagyjából annyian, mint az angol Premier League labdarúgó mérkőzéseit. Ez idő alatt a színházak 1,28 milliárd £ bevételt termeltek, a teljes kulturális szektor pedig 32,3 milliárd £-ot adott a brit gazdaságnak, ami 21,9%-os növekedés 2010 óta. Csak Londonnak tavaly 133 millió £ bevétele volt ennek adójából. Röviden: a kultúra a brit gazdaság egyik húzóágazata.

Noha bizonyos szektorokban ismét újraindul az élet, a színházak esetében élő előadások mellett ez jóval komplikáltabb. Mendes szerint a távolságtartási szabályok betartásával ez szinte lehetetlen.

Sok más üzletág – boltok, irodák, nyilvános terek, néhány étterem – képes elindulni ilyen szigorításokkal is. Csökkentett befogadás mellett még a mozinak is van lehetősége: napi öt vetítéssel kellő távolságtartással fent lehet tartani. Egy színház azonban napi egy élő előadással, a székek 80 százaléka híján képtelen nem veszteséges lenni.

De mi a válasza minderre a rendezőnek? Első két pontja jellemzően inkább brit belpolitikai kérdés: egyes adóvisszatérítési szabályok ideiglenes megváltoztatását sürgeti, illetve egy állami befektetési alap létrehozását, amivel bizonyos darabokat befektetésként lehet támogatni.

Sokkal érdekesebb számunkra azonban, hogy Mendes cikkében megszólítja a két nagy streaming szolgáltatót, a Netflixet és az Amazont, hogy – ahogy írja: „akiket a COVID-19 tett gazdaggá” – vegye ki részét a helyreállításban. Ahogy fogalmaz: ők voltak a nyertesei annak, hogy az otthon töltött hetekben milliók néztek gyakran angol színészek, írók, rendező tehetségek munkáit. Reménykedik abban is, hogy ezek a szolgáltatók most nem dőlnek hátra, „ miközben azok a kulturális műhelyek, amelyek ezeket a tehetségeket kinevelték, éppen haldokolnak.”

Kezdeményezések persze már korábban is voltak. A The Guardian még márciusban szedte össze a különböző kultúratámogatási lehetőségeket. Ugyanígy Magyarországon is ebben az időben terjedt a „ne válts vissza jegyet” akció, aminek célja az volt, hogy az egyébként is nehezebb gazdasági helyzetbe kerülő színházakat ne terheljük tovább a megvásárolt, de még fel nem használt színházjegyek visszaváltásával.

Avatar

Sergő Z. András

Sergő Z. András alapító, főszerkesztő-helyettes. Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film követője. Kedvencei a dokuk, a kamaradarabok, sport- és valláspolitika. sergoandras@filmtekercs.hu

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya