Hírek

Sára Sándor: számomra a film még mindig képekben való gondolkodás

Sára SándorCsütörtökön ünnepli 80. születésnapját a magyar filmművészet egyik korszakos alkotója, Sára Sándor. A rendezőként, operatőrként és fotósként egyaránt sokszínű és gazdag életművet létrehozó művész ma is úgy tartja, hogy a filmet a képekben való beszéd jelenti.

A Holnap lesz fácán (1974), a 80 huszár (1978) vagy a Tüske a köröm alatt (1987) rendezője idejét szülővárosa, Tura, a Balaton-felvidéki Köveskál és a főváros között osztja meg. Mint az MTI-nek adott interjúban elmondta, bár kapcsolata megmaradt a filmes világgal és a szakmával, filmeket csak alkalomadtán, néha-néha néz, az új generációk munkáját nem igazán követi.

„Kevés film készül és kevés jó film készül” – összegezte a jelenlegi állapotot.

A Néptanítók, a 2. magyar hadsereg Don-kanyari tragédiájáról szóló Krónika vagy a Magyar nők a Gulágon című dokumentumfilmet jegyző Sára Sándor úgy fogalmazott, hogy a dokumentumfilm helyzete csak fél fokkal jobb a játékfilmekénél.

„A dokumentumfilmeseknek nincs önállóságuk, túl sok a pályáztatás, és mire pénzhez jutnak, az esemény már el is múlt” – mondta.

A sokszínűségét mutató, ironikus, a szerzőtárs Páskándi Géza író megfogalmazásában abszurd alkotással, az 1974-ben készült Holnap lesz fácán című filmmel kapcsolatban Sára Sándor azt mondta, több ilyen filmet kellett volna készíteni, de a kritika vagy a cenzúrabizottság nem szerette ezeket a műveket. Hozzátette: groteszk alkotását együtt vetítették a Gazdag Gyula által készített Bástyasétány 77-tel, „mondtam is, hogy az egyiket betiltják. Akkor az a Bástyasétány volt”. A főiskola előtt egy ideig geodétaként dolgozó Sára Sándor jó iskolának nevezte ezt az időszakot (első játékfilmje, az 1968-ban készült Feldobott kő ezt a személyes történetet örökíti meg), „mert a geodéta pontosan és térben látja a világot, és ez vonatkozik a filmképekre is, mert azokat is pontosan és térbe helyezve kell megfogalmazni”. A többek között Gaál István Sodrásban, Kósa Ferenc Tízezer nap, Szabó István Apa – Egy hit naplója, Huszárik Zoltán Szindbád, Ranódy László Árvácska című filmjét fotografáló, illetve a Kelecsényi László filmtörténész által a magyar filmtörténet egyik legszebben fényképezett művének tartott 80 huszár operatőreként dolgozott alkotó szerint mára a képet elhanyagolták. „A kép sokkal fontosabb volt tíz-húsz évvel ezelőtt, és főleg a mi indulásunkkor, amikor arra is felfigyeltek, hogy más képi világot fogalmaztunk meg. Számomra még mindig a képekben való gondolkodás, a képekben való beszéd jelenti a filmet” – idézte fel Sára Sándor, aki szerint napjainkban a rossz képek uralják a világot. Hozzáfűzte: a televíziók ontják a rosszabbnál rosszabb képeket, és rombolják az emberek ízlését. A 80 éves Sára Sándort kedden az Uránia Nemzeti Filmszínház és a Magyar Művészeti Akadémia ünnepségén köszöntik.

A következő napokban a Duna Televízió három filmjét is műsorra tűzi: november 28-án a Tüske a köröm alatt, december 1-én a Feldobott kő, december 8-án pedig a 80 huszár-t nézhetjük meg esténként, kilenc órai kezdéssel.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya